Компетентність персоналу: теоретичні основи, засоби оцінки та підвищення
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2021.3.18Ключові слова:
компетентність; компетенція; професіоналізм; підвищення кваліфікації; особистий розвиток; управління персоналомАнотація
У цій статі проведено дослідження теоретичних засад термінів «компетентність» та «компетенція». Проведений аналіз різних наукових підходів до трактування цих понять. Відзначено схожі та відмінні риси компетентності та компетенції, виведено власне тлумачення кожного з них. Дослідження цих категорій показало, що компетентність є здатністю людини виконувати певні робочі обов’язки та наявністю в неї спеціальних знань, навичок та практичного досвіду. У свою чергу, компетенціями є певні риси характеру, конкретні уміння і навички, що й формують собою компетентність людини. Можна зробити висновок про те, що різноманітні компетенції є формуючою основою компетентності. Приведено типову класифікацію видів компетентності та виведено перелік основних компетенцій, що входять до кожного виду компетентності. Науковцями зазвичай розглядаються чотири основоположні види компетентності: індивідуальна, спеціальна, соціальна та лідерська. Кожній з цих компетентностей притаманні певні характерні риси і компетенції, деякі з яких є складовими одразу декількох видів компетентності. Було відзначено складові процесу формування особистісної компетенції людини. Автором запропоновано алгоритм оцінки рівня компетентності працівників підприємства.
Посилання
Balabanova L.V., Sardak O.V. (2011) Personnel management. Textbook. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury.
Solomanidina T.O. (2016) Motivation and stimulation of labor activity. Moskow: Yurait.
Sait «HR-Liga» [Site «HR-Liga»]. Retrieved from: https://hrliga.com/index.php?module=profession&op=view&id=1477
Volgin N.A. (2003) Social policy: Tutorial. Moskow: Ekzamen.
Turchaninova T.V. (2010) Essence, structure and conditions for the formation of professional competence of a social worker. Molodoj uchenyj, 4 (15), 377-380.
Ismailova B.H. (2012) Professional competence as an object of assessment. Molodoj uchenyj, 4 (39), 414-417.
Sait naukovoho zhurnalu «NovaInfo» [Site of a scientific journal «NovaInfo»]. Retrieved from: https://novainfo.ru/article/2169
Safaraliev B.S. (2016) Public relations in social and cultural activities: a dictionaryreference book for students. Chelyabinsk: Chelyabinsk State Institute of Culture.
Kostenko О.Е. (2009) Professional and ethical foundations of social work: a glossary of terms. Omsk: OMGU.
Sait zhurnalu «Shtat» [Site of a journal «State»]. Retrieved from: http://www.hrmedia.ru/node/1626
Sait «Korporatyvnyi menedzhment» [Site «Corporate management»]. Retrieved from: https://www.cfin.ru/encycl/competency.shtml
Chulanova O.L. (2018) Personnel Competence Management: Textbook. Moskow: INFRAM.
Sait «HR-Liga» [Site «HR-Liga»]. Retrieved from: https://hrliga.com/index.php?module=profession&op=view&id=1411
Sait internet-vydannia «Sehodnia Lifestyle» [Site of the online edition «Today Lifestyle»] Retrieved from: https://lifestyle.segodnya.ua/lifestyle/psychology/must-kompetencii-narabote-chto-eto-i-kak-ih-razvivat--1063804.html
Sait kompanii «Otkritaia studyia» [Site «Open Studio»]. Retrieved from: http://openstud.ru/blog/for-businessmen/chief-competences/
Sait praktychnoho zhurnalu «Dyrektor po personalu» [Site of the practical magazine «Personnel Director»] Retrieved from: https://www.hr-director.ru/article/67079- kompetentnost-neobhodimoe-uslovie-effektivnosti-18-m8
Sait zhurnalu «Kommercheskyi dyrektor» [Site of the magazine «Commercial Director»]. – Retrieved from: https://www.kom-dir.ru/article/2618-kompetentnost-sotrudnikov