Management of divergence and convergence in education.

Authors

  • I.O. Akhnovska Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2018.2.2

Keywords:

освіта, дивергенція, конвергенція, управління, альтернативна освіта

Abstract

The article considers the essence of the concepts of "divergence" and "convergence" in education. The necessity of managing the level of divergence and convergence in education is substantiated. It is proved that divergence in education is an increase in the gap between the levels of development of individual objects, the increase of differences between them and their components. The concept of divergence is the opposite of the concept of convergence. In reality, divergent and convergent processes are in continuous interaction. This ensures the gradual movement, the stable development and functioning of all existing social organisms. The article is a convergent analysis of educational systems from different countries of the world. Signs of alternative education are revealed: application of author's methods and teaching methods, game activity, bricolage, individual approach. The analysis of the market of alternative education of Ukraine was conducted.

Author Biography

I.O. Akhnovska, Донецький національний університет імені Василя Стуса

к.е.н., доцент, докторант

References

Левченко Т.І. Європейська освіта: Конвергенція та Дивергенція: Монографія / Т.І. Левченко. – Вінниця: Нова книга. – 2007. – 656с.

Сторонянська І.З. Процеси конвергенції / дивергенції соціально-економічного розвитку регіонів України: підходи до оцінки / І.З. Сторонянська // Регіональна економіка. - №2. – 2008. – С. 73-83.

Баталія Л. Порівняльний аналіз альтернативних шкіл Чехії, Польщі і Словаччини / Л. Баталія // Нова педагогічна думка: наук.журн. – 2012. - №4.

Заболотна О. Альтернативна освіта як предмет наукового дискусу у вітчизняному та зарубіжному педагогічному просторі / О. Заболотна. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: library.udpu.org.ua

Кравець І. Стан діяльності альтернативної освіти у Польщі / І. Кравець // Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету “Україна”. – 2014. - №1(9). – С. 56-61.

Мартинчук І. Альтернативні школи України, історія становлення і перспективи / І. Мартинчук // Історичні та політологічні дослідження. – 2017. - № 2(61). – С. 62-67.

Матюшкин А.М. О cоздании научно-практической программы по выявлению, обучению и воспитанию одаренных и талантливых детей / А.М. Матюшкин, Д.А. Сиск // Вопросы психологии. – 1988. - №4. – С. 88-97.

Ахновська І.О. Управління розвитком альтернативної освіти в Україні / І.О. Ахновська // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Менеджмент ХХІ століття: глобалізаційні виклики»: збірник наукових праць. – Полтава: ПП «Астрая», 2018. – 304 с.

Вихрестенко Ж. Домашня (сімейна) освіта як альтернативна форма загальної середньої освіти / Ж. Вихрестенко // Народна освіта: Електронне наукове фахове видання. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.narodnaosvita.kiev.ua

Про освіту: Закон України. – 5.09.2017. - №2145-VII // Відомості Верховної Ради, 2017, №38-39.

Ахновська І.О. Комунікативні процеси на ринку сімейної освіти України / І.О. Ахновська // Облік, аналіз і контроль в стратегії розвитку економіки України – Луцьк: ІВВ Луцького НТУ, 2018. – 300 с.

Issue

Section

Articles