Brand environment formation through the prism of economic, legal and socio-cultural aspects.
Keywords:
brand environment, brand image, brand identity, national brand, corporate identityAbstract
The article is devoted to the investigation of brand environment formation through the prism of economic, legal and socio-cultural aspects. It was defined that economic environment of a brand consists of such main indicators: brand value assessment, brand power, brand image, brand influence, brand identity. It was studied elements of the national brand, particularly governance, exports, tourism, investment and immigration, culture and heritage, people. It was analyzed legal base of intellectual property protection and in particular brand and defined that in Ukrainian legislation the brand concept is absent. In practice under the brand is the “trademark” and “sign for goods and services” are understood. In some aspects, they are identical what allows jurists to interpret in juridical proceedings in different ways. Sociocultural environment of the brand includes identification of its image. There were defined five elements of the brand image: brand image, product (service) image, associative image, client image, use image. There were defined problems of the brand image creation and affiliation: competitors’ environment, low level of the brand identity, non-effective announcements, and wrong choice of the promotion instruments.References
Аакер Д.А. Создание сильных брендов. Москва, 2003.
Дойль П., Штерн Ф. Маркетинг-менеджмент и стратегии, СПб, 2007.
Дэвис С.М. Управление активами торговой марки. СПБ, 2001.
Шульц Дон Е., Барнс Бет Е. Стратегические бренд-коммуникационные кампании. Москва, 2003.
Анхольт С., Хільдрет Дж. Бренд Америка. Добрая книга, 2010.
Kapfferer J.N. Strategic Brand Management. New York, 1997.
Карпова С.В. Современный брендинг. Москва, 2011. 188 с.
Trout J., Ries A. Positioning cuts through chaos in marketplace. Advertising Age. May. 1972.
Закон України «Про авторське право та суміжні права» від 23 грудня 1993 року № 3792-XII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/3792-12/page3.
Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» 15 грудня 1993 року № 3689-XII. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/3792-12.
Закон України «Про охорону прав на винаходи та корисні моделі» від 15.12.1993 № 3687-XII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3687-12.
Закон України «Про охорону прав на промислові зразки» від 15.12.1993 № 3688- XII. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/3688-12.
Anholt-GfK Nation Brands Index. URL: http://nation-brands.gfk.com/.
Паризька конвенція про охорону промислової власності від 20 березня 1883 року. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_123.
Договір про патентну кооперацію від 19 червня 1970 року. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/895_001.
Мадридська угода про міжнародну реєстрацію знаків від 14 квітня 1891 року. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_134.
Бернська конвенція про охорону літературних і художніх творів/ Паризький Акт від 24 липня 1971 року змінений 2 жовтня 1979 року. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/995_051.