Doing marketing research at a bank: justification of the need for carrying out and development of the project

Authors

  • O. Tregubov Vasyl’ Stus Donetsk National University
  • V. Merezhko Vasyl’ Stus Donetsk National University

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.2.8

Keywords:

bank; marketing research; commercial activity; small and medium business; projec

Abstract

The article deals with the theoretical foundations of performing market research, its specific features with reference to banks, ways and sources to obtain information. The need for market research is explained through an examination of the commercial bank PrivatBank. PrivatBank's activities with the focus on small and medium businesses have proven valid and relevant for carrying out the market research. To conduct market research a project has to be developed, where all the relevant categories are identified: goals, objectives, targets, methods of collecting and processing information, sources of information, time frames and costs. The work schedule and the costs are dealt with in detail. Based on the results of the market research, it is proposed to calculate the forecast values of the indicators that are directly related to the policy of PrivatBank in relation to small and medium businesses. This study will allow the bank to revise its activities in relation to these businesses and strengthen its position in this direction, which will lead to the increase in its overall income.

Author Biography

O. Tregubov, Vasyl’ Stus Donetsk National University

PhD in Economic Science, Associate Professor of Entrepreneurship, Corporate and Spatial Department

References

Амос С.Е., Красняк О.П. Маркетингові дослідження ринку і його структурних елементів: теоретичний аспект. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2020/108.pdf (дата звернення 20.10.2020).

Жегус О. В., Парцирна Т.М. Маркетингові дослідження: навчальний посібник. ФОП Іванченко І.С. Харків, 2016. 237 с.

Храпкіна В.В. Роль маркетингових досліджень у забезпечені ефективної роботи підприємств. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/17817/Khrapkina_Rol_marketynhovykh_doslidzhen_u_zabezpechenni_efektyvnoi_roboty_pidpryiemstv.pdf ?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення 20.10.2020).

Старостіна А.О., Кравченко В.А., Пригара О.Ю. Маркетингові дослідження національних і міжнародних ринків: підручник. Київ: ТОВ «Лазарит-Поліграф», 2012. 480 с.

Catherine A. Roster, Robert D. Rogers., George C. Hozier, Kenneth G. Baker &Gerald Albaum (2007). Management of Marketing Research Projects: Does Delivery Method Matter Anymore in Survey Research?, Journal of Marketing Theory and Practice, 15: 2, 127-144, DOI: 10.2753/MTP1069-6679150203

Мороз І.О. Організація маркетингових досліджень в банках України. Интернаука, 2017. №5 (27). С.129-131.

Сутність, поняття та завдання дисципліни «Маркетингові дослідження». Конспект лекцій. Житомирський державний технологічний університет. URL: https://learn.ztu.edu.ua/pluginfile.php/44036/mod_resource/content/1/ТЕМА%201%20СУТН ІСТЬ%2C%20ПОНЯТТЯ%20ТА%20ЗАВДАННЯ%20ДИСЦИПЛІНИ%20«ДОСЛІДЖЕ ННЯ%20РИНКУ».pdf. (дата звернення 22.10.2020).

Планування та процес маркетингових досліджень в банку. URL: http://banking.uabs.sumdu.edu.ua/images/department/banking/discip/mdb/Tema3.pdf (дата звернення 23.10.2020).

Деякі питання реалізації Стратегії розвитку малого і середнього підприємництва в Україні на період до 2020 року. URL: https://www.kmu.-gov.ua/npas/deyaki-pitannya-realizaciyi-strategiyi-rozvitku-malogo-i-serednogo-pidpriyemnictva-v-ukrayini-na-period-do-2020- roku (дата звернення 23.10.2020).

Системний звіт. Оцінка реалізації стратегії розвитку малого та середнього підприємництва в Україні на період до 2020 року та подальші напрями політики. URL: https://boi.org.ua/media/uploads/system_bigproblemssmalbusiness/3_2020_system_ua.pdf (дата звернення 23.10.2020).

Офіційний сайт «ПриватБанку». URL: https://privatbank.ua (дата звернення 20.10.2020).

Published

2020-12-25

Issue

Section

Articles