Organization of a system of personalized training in managing of development of customer-oriented staff.

Authors

  • I. Syvytska ДонНУ імені Василя Стуса
  • A. Synychenko ДонНУ імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.4.14

Keywords:

staff development, customer focus, advanced training, personalized approach, training program

Abstract

The article is devoted to the issues of building an effective staff development system in the field of customer focus, which is an integral part of the development of enterprises themselves and improving the quality of their services. The basis of the system made by educational processes aimed to preparing the employee for professional activities through mastering the knowledge, skills and abilities necessary to perform the work provided by a specific position and workplace. The necessity is substantiated and the features of a personified approach to the development of personnel training programs are described. The implementation of this approach allows you to rely on internal resources and develop promising projects of professional and personal growth of the enterprise specialists. A personalized approach involves compiling a profile of competencies for each position and taking into account the characteristics of adult education, first of all, increased requirements for the quality and results of training, as well as the possibility of influencing the process, pace, methods and means of training. The training cycle is considered as part of the overall process of development of human resources of the enterprise. An algorithm for developing a training program is proposed, starting with an analysis of the educational needs of staff, on the basis of which a corporate program is developed and its overall budget is determined. An mandatory step after the implementation of the training program is to evaluate the effectiveness and efficiency, as well as post-training support. The work proposes an approximate structure of a training module on customer focus, which was tested as part of a special training program for phytosanitary inspectors of the Main Directorate of the State Service for Food Safety and Consumer Protection in the Vinnitsa Region, developed by the Vasil Stus Donetsk National University. The results of the study can be used at enterprises of various forms of ownership in order to increase the efficiency of the processes of organizing vocational training, retraining and advanced training of personnel.

Author Biographies

I. Syvytska, ДонНУ імені Василя Стуса

к.е.н., доцент кафедри бізнес-статистики та економічної кібернетики

A. Synychenko, ДонНУ імені Василя Стуса

ст.викладач кафедри менеджменту та поведінкової економіки

References

Эсаулова И.А. Развитие человеческих ресурсов: эволюция концепций и практики // Экономика труда. – 2018. – Том 5. – № 1. – С. 13-28.

Gilley J.W., Eggland S.A., Gilley A.M. Principles of Human Resource Development. – Second edition. – Cambridge, MA: Perseus Publishing, 2002. – 482 p.

Джой-Меттьюз Д. Развитие человеческих ресурсов / Д. Джой-Меттьюз, Д. Меггинсон, М. Сюрте; пер. с англ. – М.:Эксмо, 2006. – 432 с.

Гугул О. Я. Теоретичні засади управління розвитком персоналу / О. Я. Гугул // Інноваціна економіка : всеукр. наук.-виробн. журн. – Тернопіль : ІКСГП НААН, 2013. – № 6 (44). – С. 194–198.

Розвиток персоналу підприємства: підходи, сутність, моделі / Ю. А. Плугіна // Вісник економіки транспорту і промисловості. - 2013. - Вип. 42. - С. 323-327.

Управління розвитком персоналу : [навч. посібник] / [Т.П. Збрицька, Г.О. Савченко, М.С. Татаревська] ; за заг. ред. М.С. Татаревської. – О. : Атлант, 2013. – 427 с.

Моргулець О. Б. Клієнтоорієнтована модель сервіс-менеджменту / О. Б. Моргулець // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Економічні науки. — Вип. 9, Ч. 4. — С. 111-115. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/2930/1/20161104_104.pdf .

Продан І. О. Клієнтоорієнтований підхід як передумова конкурентоспроможності підприємства / І. О. Продан, Ю. І. Різник // Бізнес Інформ. - 2017. - № 1. - С. 308-313. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2017_1_50 .

Романчукевич М.Й. Клієнтоорієнтованість як інструмент формування конкурентних переваг компаній. Інфраструктура ринку. 2018. № 21. С. 165-173. http://dspace.tneu.edu.ua/bitstream/316497/33237/1/30.pdf .

Боличева О.В. Проблематика досліджень феномена персоніфікації в освітньому процесі / О.В. Боличева // Вісник післядип. освіти: зб. наук. праць. – К., 2010. – Ч. 2. – С. 27-32.

Сивицька І.Г. Реалізація механізму взаємодії університету та промислового підприємства . Матеріали підсумкової наукової конференції Донецького національного університету за період 2005-2006 рр .: Економічна кібернетика (м Донецьк , квітень 2007 г .) / Відп . ред. Ю.Г. Лисенко . - Донецьк : ДонНУ , 2007. - С.50-52.

Issue

Section

Articles