Open and non-formal education: comparative analysis.

Authors

  • І. Akhnovska Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.4.7

Keywords:

open education, non-formal education, comparative analysis, knowledge economy, technoglobalism

Abstract

The article presents results of a comparative analysis of open and non-formal education. The aim of article is the researching and generalization of theoretical approaches to the definitions of “non-formal education” and “open education”. Тhe scientific publications of native and foreign researchers are analyzed. Proved, that the notions are treated by Ukrainian scientists differently. Тhe historical background of the emergence of the category of "open education" is reflected. The paper analyzes the essential characteristics of open education.The article discovers the reasons that influenced the process of development of open education. The paper determines tendencies of open education in present conditions. In the publication is determined that open education is an integral part of the informational society. Non-formal education is an important part of “life-long learning“concept. Thereby it attracts attention of international organizations, international and domestic scientists. Non-formal education definition means the process of individual acquiring of knowledge and skills out of formal educational system. Non-formal education has some specific features – it is organized, planned, supported and as a rule doesn’t qualify. In article the synthesis of scientific literature on the concept of "non-formal education" is implemented, the genesis of the use of this concept is investigated, the main trends of informal education are highlighted, the main problems of the development of non-formal education are outlined. It should be noted that non-formal education development is closely connected with innovational model of society development forming. Further investigation and development of open and non-formal education as well as their integration in formal education will allow Ukraine the opportunity to increase the efficiency of national economy under conditions to innovational model development transfer. Research methods: analysis, synthesis, generalization and systematization of scientific and theoretical provisions.

Author Biography

І. Akhnovska, Донецький національний університет імені Василя Стуса

к.е.н., доцент, доцент кафедри підприємництва, корпоративної та просторової економіки

References

Стадний Є. Українське студентство за кордоном: дані до 2017/18 навчального року [Електронний ресурс] / Доступ до ресурсу: https://cedos.org.ua/uk/articles/ukrainskestudentstvo-za-kordonom-dani-do-201718-navchalnoho-roku. – Назва з екрану.

Стратегія сталого розвитку України до 2030 року [Електронний ресурс] / Доступ до ресурсу: https://www.undp.org/content/dam/ukraine/docs/SDGreports/UNDP_Strategy_v06- optimized.pdf. – Назва з екрану.

Стратегія сталого розвитку «Україна-2020» [Електронний ресурс] / Доступ до ресурсу: https://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/5/2015. – Назва з екрану.

Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія / В.Ю. Биков. - К.: Атіка, 2008. — 250 с.

The Cape Town Open Education Declaration. [Електронний ресурс] / Доступ до ресурсу: http://www.capetowndeclaration.org/. - Назва з екрану.

Global Education Consortium. Global Network for Open Education. [Електронний ресурс] / Доступ до ресурсу: http://www.oeconsortium.org/. – Назва з екрану.

Лещенко М. П. Відкрита освіта у категоріальному полі вітчизняних і зарубіжних учених / М.П.Лещенко, А.В.Яцишен // Інформаційні технології і засоби навчання. - Т. 39, Вип. 1, с. 1–16.

Відкрита освіта: Колективний розвиток освіти через відкриті технології, відкритий контент і відкрите знання. За ред. Тору Іійосі та М.С.Віджая Кумара / переклад з англ. А. Іщенка та О. Насика. – К.: Наука, 2009. – 256 с.

Scottish Open Education Declaration. Open Scotland. [Електронний ресурс] / Доступ до ресурсу: http://openscot.net/declaration/. – Назва з екрану.

Шуневич Б. Обґрунтування наукової термінології з дистанційного навчання / Б.Шуневич // Вісник Національного університету. — 2003. — № 490. — С. 95–104.

Глосарій основних термінів професійної освіти / упоряд. Т. М. Десятов / за заг. ред. Н. Г. Ничкало. – К. : Вид-во Артек, 2009.

Гончарук А. Неформальна освіта дорослих у країнах ЄС. – Педагогічні науки. – 2012. - №54. – С.31-36.- [Електронний ресурс] / Доступ до ресурсу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pena_2012_54_8. – Назва з екрану.

Гусейнова Е.І. Неформальна освіта як важливий елемент безперервної освіти / Е.І. Гусейнова, Ю.М. Лук’янова // Педагогічні науки – 2012. [Електронний ресурс]. – Доступ до ресурсу: http://www.rusnauka.com/11_NPE_2012/Pedagogica/4_106261.doc.htm. – Назва з екрану.

Терьохіна Н.О. Неформальна освіта як важлива складова системи освіти дорослих / Н.О. Терьохіна Н.О. // Порівняльно-педагогічні студії. – 2014. – № 2/3.- С.109-114.

Coombs P. Ahmed M. Attacking rural poverty; how nonformal education can help. [Електронний ресурс] – Доступ до ресурсу: http://wwwwds.worldbank.org/external/default/WDSContentServer/WDSP/IB/2000/02/18/000178830_9 8101911003 374/Rendered/PDF/multi_page.pdf. – Назва з екрану.

Лук’янова Л.Б. Неформальна освіта дорослих: проблеми і перспективи. - Професійна освіта: педагогіка і психологія: пол.-укр., укр.-пол.щорічник / за ред. Т.Левовицького, І.Вільш, І.Зязюна, Н.Ничкало – Ченстохова; Київ, 2011. – № 13. – С. 327-333.

A Memorandum on Lifelong Learning - [Електронний ресурс] – Доступ до ресурсу: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf. – Назва з екрану.

Горленко В.М. Неформальна освіта як чинник розвитку інформаційнокомунікаційної компетентності вихователів дошкільного навчального закладу / В.М. Горленко // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Педагогіка. Соціальна робота. – 2017. - №1(40). – С. 67-73.

Освіта протягом життя: світовий досвід і українська практика. Аналітична записка [Електронний ресурс]. – Доступ до ресурсу: http://www.niss.gov.ua/articles/252/. – Назва з екрану.

Національний освітній глосарій: вища освіта / авт.-уклад. : І. І. Бабин, Я. Я. Болюбаш, А. А. Гармаш [та ін.]; за ред. Д. В. Табачника, В. Г. Кременя. – К. : ТОВ Вид. дім Плеяди, 2011.

The European Knowledge Centre for Youth Policy. – [Електронний ресурс] – Доступ до ресурсу: http://pjp- eu.coe.int/en/web/youth-partnership/glossary. – Назва з екрану.

Рекомендація Ради ЄС щодо визнання неформального та інформального навчання. - [Електронний ресурс] – Доступ до ресурсу: http://ipq.org.ua/upload/files/files/06_Biblioteka/01_Normativna_baza/01_Viznznnya_neform alnogo_nav channya/01_Mignarodni_dokumenti/council_recommendations_20_dec_2012_ukr.pdf. – Назва з екрану.

Ройтблат О.В. Развитие неформального образования в современном оциокультурном пространстве России / О.В. Ройтблат // Человек и образование. – 2013. – № 1. – С. 25-28.

Сігаєва Л. Є. Характеристика структури освіти дорослих в сучасній Україні / Л.Є. Сігаєва // Вісник Житомирського державного університету. – 2011. - № 59 – С. 38–42.

Якушина М.С. Диверсификация маршрутов неформального образования для разновозрастных сообществ в условиях развития СНГ / М.С. Якушина, М.Р. Илакавичус, Л.П. Будай // Человек и образование. – 2013. - № 3. – С. 68-71.

Про освіту: Закон України від 5.09.2017 № 2145-VIII. Дата оновлення: 6.06.2019. [Електронний ресурс] – Доступ до ресурсу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. – Назва з екрану.

Москаленко Л.М. Тенденції розвитку неформальної освіти в Україні (за результатами соціологічного дослідження) / Л.М. Москаленко // Вісник Львівського університету. Серія соціол. 2018. – Вип.12. – С.212-220.

Issue

Section

Articles