Involution innovation active organization: behavioral aspects.

Authors

  • K.S. Bezgin Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.2.1

Keywords:

innovative-oriented organization, collaboration, co-evolution, involution, suprasituational activity

Abstract

The behavioral analysis of the process of organizational ontogenesis from its initiating, innovative-oriented forms to reproductive, oriented to functioning is conducted. As a result, partially recorded behavioral topography that is inherent in the basic stages of organizational evolution, due to the use of a certain degree antagonistic management practices focused on adaptability and efficiency of economic activity. It has been demonstrated that the evolutionary shift to managerial approaches, the routine processes of activity leads to the loss of the organization of adaptive potential through (non) conscious formation of the conditions of activity that inhibit the supersituational activity of the subjects. This actualizes the creation of such organizational forms in which interaction with the surrounding social complexity and diffusion of uncertainty will be carried out not through blocking the reflection of society and manipulating consciousness and choice (narrowing the space of alternatives), but through the possibility of freely incorporating this social complexity into decision-making mechanisms of institutions at all levels . Forms that combine the properties of efficient and adaptive organizations, which are built on the principles of symbiotic and hierarchical organizational structures.

Author Biography

K.S. Bezgin, Донецький національний університет імені Василя Стуса

д.е.н., професор кафедри менеджменту та поведінкової економіки

References

Безгин К.С. Управление процессом создания ценности на предприятии: полисубъектность и коллаборация: монография / К.С. Безгин. – Харьков: «НТМТ», 2015. – 288 с.

Богданов А. А. Тектология : Всеобщая организационная наука. В 2-х кн. : Кн. 1 / А. А. Богданов. – Отв. ред. Л. И. Абалкин. – М. : Экономика, 1989. – 304 с.

Богданов А. А. Тектология : Всеобщая организационная наука. В 2-х кн. : Кн. 2 / А. А. Богданов. – Отв. ред. Л.И. Абалкин. – М. : Экономика, 1989. – 352 с.

Вернер К. Черная книга корпораций / К. Вернер, Г. Вайс. – Пер. с нем. О. Колосовой, А. Шавердяна. – Екатеринбург : Ультра Культура, 2007. – 416 с.

Жюльен Ф. Трактат об эффективности / Ф. Жюльен. - Пер. с фр. - М.: Московский философский фонд, 1999. – 126 с.

Ивлев А. А. Основы теории Бойда. Направления развития, применения и реализации : монография / А. А. Ивлев. – М. : ВКО, 2008. – 64 с.

Кондо Й. Мотивации персонала. Ключевой фактор менеджмента / Й. Кондо // Пер. с англ. Е.П. Марковой. – Нижний Новгород: ООО СМЦ «Приоритет», 2007. – 206 с.

Лидбитер Ч. Мы – думаем : Массовые инновации, не массовое производство / Ч. Лидбитер. – Пер. с англ. А. В. Захаров. – М. : Аквамариновая книга, 2009. – 264 с.

Липпманн У. Общественное мнение / У. Липпман. – Пер. с англ. – М. : Институт фонда «Общественное мнение», 2004. – 384 с.

Маркузе Г. Одномерный человек / Г. Маркузе. – М. : «REEL-book», 1994. – 344 с.

Матурана У. Древо познания : биологические корни человеческого понимания / У. Матурана, Ф. Варела // Пер. с англ. Ю. Данилова. – М. : ПрогрессТрадиция, 2001. – 223 с.

Морен Э. К пропасти? / Э. Морен. – Пер. с франц. Г. Наумовой. – СПб. : Алетейя, 2011. – 136 с.

Нордстрем К. Бизнес в стиле фанк : капитал пляшет под дудку таланта / К. Нордстрем, Й. Риддерстрале. – СПб. : Стокгольмская школа экономики, 2008. – 280 с.

Полани М. Личностное знание / М. Полани. – Пер. с англ. – М. : Прогресс, 1985. – 344 с.

Хакен Г. Самоорганизующееся общество / Г. Хакен. // Будущее России в зеркале синергетики. – Пер. с нем. Е. Н. Князевой. – М. : КД «ЛиброКом», 2006. – C. 194- 208.

Хиршман А. О. Выход, голос и верность : реакция на упадок фирм, организаций и государств / А. О. Хиршман. – Пер. с англ. – М. : Фонд Либеральная миссия, 2009. – 156 с.

Шенкар О. Имитаторы : Как компании заимствуют и перерабатывают чужие идеи / О. Шенкар. – Пер. с англ. – М. : Альпина Паблишерз, 2011. – 209 с.

Hurst D.K. Crisis & Renewal: meeting the challenge of organizational change. – Boston: Harvard Business School Press, 1995. – 230 p.

Raymond Е. Cathedral and Bazaar / Е. Raymond [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http ://www.catb.org/esr/writings/cathedral-bazaar/

Stark D. The Sense of Dissonance : Accounts of worth in economic life / D. Stark. – Princeton : Princeton University Press, 2009. – 264 р.

Issue

Section

Articles