Methodological principles of enterprise development strategy formation.

Authors

  • L.V. Oliynyk Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • A.P. Kuznietsova Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2018.3.13

Keywords:

strategy, strategic management, development strategy, enterprise management

Abstract

Topical issue of enterprise strategy formation is considered in the article. The essence of this concept is determined. The characteristic features of the strategy of an enterprise activity are presented. It was established that strategic management is a process of making and implementing strategic decisions on the basis of comparison of the company's own resource potential with potential opportunities and threats to the external business environment. It is determined that the strategic management model in addition to strategic planning includes the implementation of the developed strategy, including its assessment and control. The main stages of the enterprise development strategy development process are defined: the definition of the mission and goals of the enterprise; study of the state of the environment; definition of competitive advantages of the enterprise; formation of the system of strategic goals; development of strategic alternatives; introduction of a system of measures aimed at implementing the chosen strategy option. It is noted that the final point in choosing a strategy is to analyze and evaluate alternatives to focus on such a strategy.

Author Biographies

L.V. Oliynyk, Донецький національний університет імені Василя Стуса

к.е.н., доцент

A.P. Kuznietsova, Донецький національний університет імені Василя Стуса

магістр

References

Chandler A. Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise / Alfred Chandler. – Massachusetts Institution of Technology: The Mit Press. – 1962, 1990. – 465 p.

Зайцев Л.Г. Стратегический менеджмент: учебник / Л.Г. Зайцев, М.И. Соколова — Эко! номистъ. — 2005. — 416 с.

Ансофф И. Стратегическое управление: сокр. пер. с англ. / И. Ансофф; под ред. Л.И. Евенко. – М.: Экономика, 1989. – 519 с.

Портер М. Конкурентное преимущество: как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость / Майкл Е. Портер ; пер. с англ. Е. Калининой. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2005. – 715 с..

Минцберг Г. Школы стратегий / Г. Минцберг, Б. Альстренд, Д. Лэмпел. – СПб.: Питер, 2002. – 330 с.

Hamel G. Strategy as stretch and leverage / Gary Hamel, Coimbatore Krishnarao Prahalad // Harvard business review. – 1993. – N 71 (2). – P. 75.

Томпсон А. А. Стратегический менеджмент: кон- цепции и ситуации для анализа : пер. с англ. / А. А. Томпсон, А. Дж. Стрикленд. – М. : Вильямс, 2003. – 924 с.

Ковтун О.І. Стратегії підприємства: [монографія]. – Львів: Видавництво Львівської комерційної академії, 2008. – 424 с.

Довгань Л. Є., Каракай Ю. В., Артеменко Л. П. Стратегічне управління: Навчальний посібник. — К. : Центр учбової лі тера тури, 2009. — 440 с.

Бутинець Ф.Ф., Шигун М.М. Моделі і методи прийняття рішень в аналізі та аудиті: Навчальний посібник. — Житомир: ЖДТУ, 2004. — 352 с.

Герасимчук В.Г. Стратегічне управління підприємством. Графічне моделювання: Навч. Посібник. – К.: КНЕУ, 2000. – 360 с.

Бланк І.О. Фінансова стратегія підприємства: [монографія] / За заг. ред. І.О. Бланка. – К.: КНТЕУ, 2009. – 147 с.

Мескон М. Основы менеджмента: пер. с англ. / М. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури. – М.: Дело, 1995. – 817 с.

Люльов О.В. Теоретичні основи формування механізму визначенняя пріоритетності та узгодженості цілей на підприємстві / А. В. Люльов // Механізм регулювання економіки. – 2009. – №4, Т. 1. – С. 110–121.

Issue

Section

Articles