Features of the marketing activities implementation in the education.

Authors

  • D. V. Bilenko Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2018.3.6

Keywords:

marketing activities implementation, the university marketing strategy

Abstract

The article analyzes the theoretical base and research results of effective university management in practice, discusses the main problems of modern higher education in Ukraine, proves the need to identify the main features of the marketing activities implementation in the education, based on which a complete marketing strategy will be proposed. The first feature that should be considered when introducing marketing activities in the education is that in most cases the decision-making person is not a consumer of the educational service. That is, the target audience is not only the applicant, but also his parents, and the motives must satisfy both. The second feature is that traditional methods of advertising are not only ineffective, but also reduce the "value" of universities in the consumer’s eyes. The last feature is the fact that, satisfying the criteria of the applicant as a future consumer of educational services, the university can refuse to provide them. If we consider each of these features separately, then there are enough tools for effective marketing activities. If we consider them in aggregate, then, in the conditions of excess of supply over demand, the reduction in requirements for applicants will lead to a larger annual recruitment but will reduce the number of positive informational messages about the training level at the university. The resulting contradiction requires the development and marketing strategy implementation that would satisfy each of the considered features in the complex.

Author Biography

D. V. Bilenko, Донецький національний університет імені Василя Стуса

к.е.н., доцент кафедри бізнес-статистики та економічної кібернетики

References

Вищі навчальні заклади [Электронный ресурс]: Державний комітет статистики України. – Режим доступа: http://www.ukrstat.gov.ua.

Розподіл постійного населення за окремими віковими групами. [Электронный ресурс]: Державний комітет статистики України. – Режим доступа: http://www.ukrstat.gov.ua.

Тєлєтова С. Г. Педагогічний маркетинг в умовах впровадження нового закону України про вищу освіту / С. Г. Тєлєтова // Маркетинг інновацій і інновації у маркетингу: зб. тез доповідей VIIІ–ї Міжнародної науково–практичної конференції. Суми : Папірус, 2014. – С. 184–186.

Kotler Philip Strategic Marketing for Educational Institutions / Philip Kotler, Karen F. A. Fox. – Prentice-Hall, Jan 1, 1985 - Education – 396 pages.

Оболенська Т.Є. Маркетинг освітніх послуг: вітчизняний та зарубіжний досвід / Т.Є. Оболенська. – К.: КНЕУ, 2001. – 208 с.

Ильяшенко Н. С. Отличительные особенности маркетинга образования от классического маркетинга / Н. С. Ильяшенко. – Маркетинг образовательных услуг: монография / под общ. ред. д-ра экон. наук, профессора О. В. Прокопенко. – Ruda Śląska : «Drukarnia i Studio Graficzne Omnidium», 2016. – С. 40-47

Карпіщенко М.Ю. Складання програми просування освітніх послуг вищих навчальних закладів на основі дослідження абітурієнтів Сумської області / М.Ю. Карпіщенко, В.В. Мілютіна // Вісник Ужгородського університету. Серія економіки. – 2010. – №2. – С. 112-121.

Воронько, Э.Н. Совершенствование процесса управления региональным вузом на основе стратегии маркетинга / Э.Н. Воронько // Вестн. Полоцк. гос. ун-та. Сер. D. Экономические и юридические науки. – 2011. - № 13 – С. 34-38.

Гринькевич О.С. Статистические методы в решении функциональных задач маркетинга образовательных услуг / О.С. Гринькевич – Маркетинг образовательных услуг: монография / под общ. ред. д-ра экон. наук, профессора О. В. Прокопенко. – Ruda Śląska : «Drukarnia i Studio Graficzne Omnidium», 2016. – С. 128-138

Пьянкова Е. А. Мотивация как фактор профессионального выбора в карьере молодых специалистов / Е. А. Пьянкова // Вестник развития науки и образования: научно-образовательный журнал. – 2010. – № 2. – С. 99–104.

Іванченко С. М. Соціально-психологічне дослідження проблеми якості вищої освіти / С. М. Іванченко, О. П. Щотка // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Психологічні науки. - 2015. - Вип. 126. - С. 82-86.

Issue

Section

Articles