Modern processes of the retailer’s responding to global tendencies of the purchase behaviour.

Authors

  • L. Ivanenko Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2018.2.5

Keywords:

global global retail, purchase behaviour, strategic development, innovation, retail stores

Abstract

The article considers the modern processes taking place in the global retail market. The analysis of the world’s purchase behaviour tendencies has been conducted, and possibilities of their development in future perspective have been considered.

The scheme of the process of the global retail strategic development has been offered. This process includes the following components: planning a scenario of the global retail development, which is carried out on the basis of the study of the consumer’s driving forces; the funnel process, which helps to understand and satisfy expectations, needs and desires of the consumer market; brainstorming for key ideas related to future scenarios of the global retail development and lies in the fact that the driving forces exercise the strong influence on the daily rhythm and the consumer’s purchasing characteristic properties.

The main scenarios of the retail store future development have been defined – multichannel and multi-format approaches. The factors of success for the development of the store have been established on the basis of the retail experience system, which include innovations at the level of a product, sales, technologies, as well as intuition, cooperation and creativity of the retail network.

Author Biography

L. Ivanenko, Донецький національний університет імені Василя Стуса

кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу

References

Берман Б. Розничная торговля: стратегический поход. М.: Изд. дом "Вильямс", 2007. 1181 с.

Keнт Т., Омар О. Розничная торговля. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2007. 719 с.

Чорна М.В, Кушнір Т.Б., Волосов А.М. Світовий рітейл: тенденції розвитку та конкурентні позиції. Науковий вісник Ужгородського університету. 2016. Серія Економіка. Випуск 1 (47). Т. 1. С. 293–300.

Федулова Л. Вплив світових технологічних трендів на формування «розумного» рітейлу. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2018. № 1. С. 5–21.

Козлова О. А. Изменение форматов розничной торговли. Научно-мето- дический электронный журнал «Концепт». 2017. № S1. URL: http://e-koncept.ru/2017/470005.htm.

Global Powers of Retailing 2018: Transformative change, reinvigorated сommerce. URL: http://www.deloitte.com/globalpowersretailing.2018.

Deloitte. 2008 global powers of retailing. Standing out from the crowd. URL: http://www.deloitte.com/consumerbusiness. 2008.

Гаспарян С. Ритейл майбутнього: чого очікувати у 2018 році. URL: https://biz.nv.ua/ukr/experts/serhij-hasparjan/ritejl-majbutnoho-choho-ochikuvati-u-2018- rotsi-2464924.html.

Тингелстэд Дж. Многоканальный ритейл: взгляд основателей всемирной бизнес-сети для ритейлеров. URL: https://ain.ua/2015/05/26/mnogokanalnyj-ritejl-vzglyad-osnovatelejvsemirnoj-biznes-seti-dlya-ritejlerov.

Іваненко Л.М. Багатоформатна маркетингова стратегія управління підприємством роздрібної торгівлі. Економіко-правова парадигма розвитку сучасного суспільства: наукове-періодичне видання за підсумками ІV Міжнародної науково-практичної конференції викладачів, аспірантів і студентів. Вінниця. 2015. С. 21 – 24.

KPMG презентує звіт «Глобальні тренди ритейлу 2018». URL: https://home.kpmg.com/ua/uk/home/media/press-releases/2018/04/kpmg-presents-retailreport-2018.html

Bloomingdale's and others say RFID works. URL: http://www.rfidjournal.com/ articles/view?10673

Issue

Section

Articles