Strategic importance of commercialization for innovative development of national economics.

Authors

  • A. V. Karpenko Запорізький національний технічний університет
  • Yu. S. Kononenko Запорізький національний технічний університет

Keywords:

commercialization, innovation, technology, science and technology activities, stages of commercialization, intellectual property, commercialization subject

Abstract

Under the conditions of market economics based on competition, priority factor of development and getting the country out of economic crisis is population’s readiness for innovation and extension of innovation. Its successfulness, related to the launches of new innovative products, depends on the volume of the commercialization process. So today, when the conditions for effective development of various economics sectors and general business activities are expanding, scientific and technological changes are accelerating and their implementation into manufacturing gain particular relevance in theoretical research of commercialization. The article describes the role and strategic importance of commercialization, the importance of commercialization processes in modern society. It is proved that commercialization is an important element of innovation, as it is a process of transformation of scientific and technical activities for goods and their further effective implementation into industrial scale. It appears in the form of some intermediary activity that connects science, technology and commercial activities and provides development of market relations and as a catalyst reflects their status. The essence and content of the commercialization of innovation is observed. The concept of «commercialization» is generalized and its interpretation is offered. It is determined that commercialization is characterized by successful transformation of a new product or service from concept to market, providing real conditions for the conversion of all entities (including public companies) into free and efficient producers by formation of efficient competitive environment, revival of labor and business activity. The main factors influencing the successful commercialization of innovation activity according to favorable level are defined. The basic methods of commercialization and the stages of its implementation are depicted. The basic subjects of innovations’ commercialization that determine its complexity and profitability, level of interaction within the material production and social sphere, speed advancement of scientific and technical research to consumer, the possibility of its use for different applications are analyzed.

Author Biographies

A. V. Karpenko, Запорізький національний технічний університет

к.е.н., доцент, доцент кафедри управління персоналом і економіки праці

Yu. S. Kononenko, Запорізький національний технічний університет

магістр

References

Бутко М. П. Комерціалізація результатів науково-технічної діяльності в умовах поглиблення інтеграційних процесів / М. П. Бутко, О. В. Попело // Проблеми і перспективи економіки та управління. – 2015. – № 1. – С. 7-20.

Козметский Дж. Вызов технологических инноваций на пороге новой эры общемировой конкуренции / Дж. Козметский // Трансфер технологии и эффективная реализация инноваций / Под ред. Н.М. Фонштейн. – М. : АНХ, 1999. – С. 11-12.

Економічна енциклопедія: в 3-х т. / гол. ред. ради Б. Д. Гаврилишин. – К.: Видавничий центр «Академія», 2000. – Т. 1: А (абандон) – К (концентрація виробництва) / Редкол.: Б.Д. Гаврилишин, відп. ред. С.В. Мочерний, заст. відп. ред. О.А. Устенко та ін. – 2000. – 864 с.

Хикс Дж. Теория экономической истории / Дж. Хикс ; пер. с англ. под общ. ред. P. M. Нуреева. – М. : НП «Журнал Вопросы экономики», 2003. – 224 c.

Монастырный Е. А. Ресурсный подход к построению бизнес-процессов и коммерциализации разработок / Е. А. Монастырный, Я. Н. Грик / Инновации. – 2004. – № 7. – С. 85-87.

Пушкаренко А. Б. Коммерциализация научно-технических разработок как составляющий элемент инновационной деятельности научно-образовательных учреждений / А. Б. Пушкаренко // Известия Томского политехнического университета. – 2004. – Т. 307. – № 3. – С.137-141.

Загородній А. Г. Фінансово-економічний словник / А. Г. Загородній, Г. Л. Вознюк. – Львів : Вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2005. – 714 с.

Bandarian R. Evaluation of commercial potential of a new technology at the early stage of development with fuzzy logic / R. Bandarian // Journal of Technology Management and Innovation. – 2007. – Volume 2, Issue 4. – С. 73-85.

McCoy A. P. Concurrent Commercialization and New-Product Adoption for Construction Products / A. P. McCoy, R. Badinelli, C. Th. Koebel, W. Thabet // The construction and building research conference of the Royal Institution of Chartered Surveyors (Dublin, 4-5 September 2008) Dublin Institute of Technology. – [Electronic resource]. – Acsess mode : http://www.rics.org/site/download_feed.aspx?fileID=3439&fileExtension= PDF

Матковская Я. С. Коммерциализация – предмет экономической теории (является ли коммерциализация предметом экономической теории?) / Я. С. Матковская, Ю. А. Мальцева // Вестник УГТУ–УПИ. – 2010. – № 5. – С. 4-11.

Румянцев А. А. Стратегические инновации – путь к технологическому прорыву в экономике / А. А. Румянцев // В мире научных открытий. – 2010. – Часть 2, №5 (11). – С. 29-32.

Мухопад В. И. Коммерциализация интеллектуальной собственности: Монография / В. И. Мухопад. – М. : Магистр : ИНФРА-М, 2010. – 512 с.

Калиниченко М. П. Маркетинг комерціалізації результатів інноваційної діяльності в промисловості / М. П. Калиниченко // Маркетинг менеджмент інновацій. – Суми : Університетська книга, 2012. – № 4. – С. 43-50.

Денисюк В. А. Комерціалізація результатів науково-дослідних робіт: проблеми і перспективи / В. А. Денисюк // Вісн. НАН України. – 2006. – № 5. – С.39-53.

Мешко Н. П. Комерціалізація результатів науково-технічної діяльності у сфері міжнародного науково-технічного обміну / Н. П. Мешко, П. В. Робота // Економічний простір. – 2008. – № 12/1. – С. 40-46.

Дежина И. Г. Механизмы стимулирования коммерциализации исследований и разработок / И. Г. Дежина, Б. Г. Салтыков. – М. : ИЭПП. – 2004. – 152 с.

Жиц Г. И. Коммерциализация новшеств и инновационный трансфер: некоторые подходы к трактовке понятий / Г. И. Жиц, М. Н. Квашнина // Инновации. – 2006. – № 11 (98). – С.47-51.

Бут С. Ю. Сучасний стан і проблеми формування та розвитку організаційно- економічного механізму комерціалізації інноваційної діяльності в Україні / С. Ю. Бут, І. О. Совершенна // Інноваційна економіка. Всеукраїнський науково-виробничий журнал. – 2011. – №2. – С.20-23.

Петруненкова А. А. Коммерциализация технологій российский и мировой опыт / А. А. Петруненкова, Н. М. Фонштейн // Сборник статей. – М. : ЗелО, 2011. – С. 44-49.

Косенко О. П. Комерціалізація інтелектуально-інноваційних технологій: монографія / О. П. Косенко. – Х. : НТУ «ХПІ», 2015. – 599 с.

Ступнікер Г. Л. Комерціалізація інтелектуальної власності як інструменту управління інтелектуальним капіталом / Г. Л. Ступнікер // Економічний простір. – 2008. – № 15. – С. 163- 170.

Кам’янська О. Визначення комерційного потенціалу об’єктів інтелектуальної власності: (Проблеми системного підходу в економіці) / О. Кам’янська, О. Чікіна // електронне наукове фахове видання. – 2009. – № 4 – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/PSPE/2009_4/Chikina_409.htm

Прохоров А. Н. Зарубежный опыт построения процесса коммерциализации интеллектуальной собственности / А. Н. Прохоров // Вестник Тюменского гос. ун-та. – 2011.– № 11. – С. 66-70.

Дорофеева В. В. Проблема коммерциализации инновационных разработок предприятий Сибирского региона / В. В. Дорофеева // Известия ИГЭА. – 2010. – № 5 (73). – С. 57- 60.

Зубко О. В. Теоретичні аспекти комерціалізації інновацій в умовах глобалізації / О. В. Зубко// Економіка. Управління. Інновації. Електронне наукове фахове видання. – 2010. – №2 (4). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/eui/2010_2/10zoviug.pdf

Шумпетер Й.А. Теория экономического развития / Й.А. Шумпетер. – М. : Директмедиа Паблишинг. – 2008. – 401 с.

Issue

Section

Articles