Features of formation of competitive advantages of developed countries in the world market.

Authors

  • О. Taranych Донецький національний університет

Keywords:

competition, international competitiveness, global economy, innovation development strategy, global trade

Abstract

Presents the current trends of the world market, that determine the level of international competitiveness of the developed countries of the world: the liberalization of world trade; alignment positions of developed and industrialized economies, the total distancing from economies with slow growth; the information economy and the increase in the share of services in world trade patterns. In the context of globalization of the world economy are determined features of formation of the competitive advantages of the developed countries in the world market. Their transition to the post-industrial stage of social development ensures openness and dependence on the cyclical crises of the world economy, but the global trade surplus provides the proper supply of financial stability. Developed countries are the source of structural changes in world trade in goods and services - lag behind the countries with economies in transition in terms of quantity, but exceed them in terms of quality (share of high-tech exports, the share of services in foreign trade). They are characterized by export-oriented national economy, the availability of hightech industries, dependence on fuel imports. International competitiveness of the developed countries is the result of multi-level structural reforms, technological and socio-economic development.

Author Biography

О. Taranych, Донецький національний університет

канд. екон. наук, доцент кафедри менеджменту

References

Таранич О.В. Принципи й особливості стратегії формування міжнародної конкурентоспроможності країн у контексті глобалізації світової економіки / О.В. Таранич // Материалы международной научно-практической конференции «Проблемы экономического и социального развития в условиях мирового кризиса». – Донецк: ДонНТУ, 2009. — 244 с. — С. 209-211.

Іванов Ю.Б. Теоретичні та методологічні проблеми забезпечення сталості конкурентної позиції підприємства / Ю.Б. Іванов, Т.М. Чечетова-Терашвілі // Конкурентоспроможність: проблеми науки та практики: монографія. – Х.: ВД «ІНЖЕК», 2007. – С. 173 – 192.

Handbook of Internationak Trade and Development Statistics, UNCTAD. 2009. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.unctad.org/.

Родина не продается, она покупается. Глобальные тенденции / №23(73) 12 июня 2006 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.expert.ua/articles/23/0/2135.

Issue

Section

Articles