Identification of the priorities of government support of the partnerships in the sphere of crosssectoral cooperation.

Authors

  • O. Popov Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
  • A. Mordovets Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

Keywords:

partnership, socio-economic partnership, cross-sector cooperation, public policy

Abstract

The article is defined the priorities of government support which influencing the development of social and economic partnership between the state and business entities in the framework of economic and administrative paradigm. The process of formation of competitive advantages on the basis of partnerships between state and business entities is fundamental to ensure the competitiveness of the national economy, which causes to need the reform of the state policy. The article is aimed to identification of theoretical basis of the process of development of partnership in the sphere of cross-sector cooperation in the conditions of the transformation processes that determine the definition of priority directions of the government support. The results are reasonable since the use of such scientific methods as: method of analysis and synthesis - when determining the connection of administrative reform with other social reforms; system-structural analysis of the formation of the conceptual foundations to identify priorities directions of the government support of social and economic partnership between the state and business entities in the sphere of cross-sector cooperation. The innovative forms of cooperation between state and business entities have been generalized within the definition of the priorities of government support in terms of transformation processes that claim about having to use public authorities of alternative forms of management, which are able to meet the requirements of society, economic changes, government reform and so on. The transformation processes that influence the development of social and economic partnership between the state and business entities have been identified, which allows for increasing the efficiency of government by means of administrative procedures. The conceptual approach to the definition of a place of public-management reforms in other public reform system has been proved. It allows take into account the objectives, goals, direction, scope of the functioning of public administration, the relationship of social reforms, as well as innovative forms of partnership, depending on the scope of public-management reform. The priority directions of the state support have been allocated for the purpose of forming and developing partnerships based on changes in public administration paradigm.

Author Biographies

O. Popov, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

доктор економічних наук, професор

A. Mordovets, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

аспірант кафедри політичної економії

References

Никитаева А. Ю. Управление взаимодействием государства и бизнеса в экономической системе региона: методология, теория, механизмы: автореф. дис. ... д-ра экон. наук. — Ростов н/Д., : ЮФУ, 2008.

Бутенко Н. В. Державне регулювання розвитку партнерств в економіці України [Електроний ресурс] / Н. В. Бутенко // Ефективна економіка. — Режим доступу : www/ URL: http//www.economy.nayka.com.ua — 2015. — № 6. — Загл. с экрана.

Цвєтков В. В. Демократія і державне управління: теорія, методологія, практика [Текст]: монографія. / В. В. Цвєтков — К. : Юрид. думка, 2007. — 336 с.

Гальчинський, А. С. Суперечності реформ: у контексті цивілізаційного процесу [Текст] / А. С. Гальчинський. — К. : Укр. пропілеї, 2001. — 320 с.

Гонцяж Я. Адміністративна реформа: нездійснені мрії та втрачені можливості [Текст] / Я. Гонцяж, Н. Гнидюк. — К. : Міленіум, 2002. — 136 с.

Солових В. Становлення та загальна характеристика сучасних моделей державного управління Великобританії [Текст] / В. Солових // Публічне управління: теорія та практика. — 2014. — № 1(17) — С. 18—25.

Соловйов В. Особливості реформування державного управління Великобританії [Текст] / В. Соловйов // Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. — 2010. — № 2. — С. 38—46.

Матвієнко А. С. Політико-правові засади децентралізації влади в контексті адміністративної реформи в Україні [Текст]: автореф. дис. … канд. політ. наук: 23.00.02 / А. С. Матвієнко; [Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України]. — К., 2010. — 23 с.

Туленков М. В. Особливості державного управління в перехідному суспільстві / М. В. Туленков // Економіка та держава. — 2005. — № 2. — С. 12—15.

Hodge G.A. (2007) Public Private Partnership: An International Performance Review. Public Administration Review, Vol.67, №3, 545-558.

Барч У. Возможности внедрения зарубежного опыта в условиях России [Текст] / У. Барч // Гос. служба. — 2007. — № 6. — С. 171—175.

Бабич О. Основні засади створення корпоративної культури як інструменту управління [Текст] / О. Бабич // Вісник УАДУ. — 2003. — № 2. — С. 449—456.

Степанова Н. Г. Особенности развития партнерських отношений государства и бизнеса [Электронный ресурс] / Н. Г. Степанова // — Режим доступа: www/ URL: http:// http://economicarggu.ru/2012_2/stepanova.pdf .

Савчук В. С. Механізми державного управління в сфері захисту економічної конкуренції в Україні: автореф. дис. ... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / В. С. Савчук; [Львівський регіональний ін-т держ. управління Національної академії держ. управління при Президентові України]. — Л., 2006. — 232 с.

Peters, T. J. (2004) In search of excellence: lessons from America's best-run companies / By Thomas J. Peters and Robert H. Waterman., 71—76.

Колєсніков, Г.А. Концепція сучасної корпоративної культури управління виробничих підприємств: навч. посіб. / Г. А. Колєсніков. - Луцьк: ВІЕМ, 2007. - 350 с.

Ranson, S. (1994) Management for the Public Domain: Enabling the Learning Society / Stewart Ranson, John David Stewart., UK: London, Macmillan, 300.

March, J.G., Olsen, J.P. (1984) The new institutionalism: organisational factors in political life. American Political Science Review. 78, 3, 734—749.

Yang, Y. (2000) Public Private Partnerships in the Social Sector. Issues and Country Experiences in Asia and the Pacific, ABDI Policy Paper., 1, 353.

Борденюк, В. Децентралізація державної влади і місцеве самоврядування: поняття, суть та форми (види) / В. Борденюк // Право України. — 2005. — № 1. — С. 21—25.

Будник, М. Децентралізація як необхідна умова модернізацій них процесів у системі державного управління України [Електроний ресурс] / М. Будник // Режим доступу : www/ URL: http:// archive.nbuv.gov.ua/portal/Budnik.pdf.

Івлєєва, Л.І. Деконцентрація і децентралізація публічної влади: розуміння категорії [Електроний ресурс] / Л.І. Івлєєва // — Режим доступу: www/URL: http:// dspace.univer.kharkov.ua/bitstream/123456789/8435/2/Ievleva.pdf.

Черленяк, І. І. Суспільно-еволюційний запит реформування політичної та конституційної систем України на сучасному етапі / І. І. Черленяк // Стратегічні пріоритети. — 2007. — № 1 (2). — С. 40—49.

Гальчинський, А. С. Суперечності реформ: у контексті цивілізаційного процесу / А. С. Гальчинський. — К.: Укр. пропілеї, 2001. — 320 с.

Greve C. (2003) Public-Private Partnerships in Scandinavia. International Public Management Review., 4, 2, 59—69.

Issue

Section

Articles