Scientific-methodological principles of the marketing strategy formation for the social entrepreneurship development in Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2023.4.11Keywords:
social entrepreneurship; social enterprises; development of social entrepreneurship; marketing strategy; algorithm; formation; scientific and methodological principlesAbstract
In the article the scientific and methodological principles of forming a marketing strategy for the development of social entrepreneurship have been developed. An algorithm for the formation of a marketing strategy for the development of social entrepreneurship is proposed, which consists of the following stages: conducting a study of the marketing environment in order to identify the peculiarities of the functioning of social enterprises, determining the factors influencing their formation and development; determination of problems and advantages of social entrepreneurship development, which is the basis for choosing the target market and segment; formation of strategic development priorities, tasks and measures, definition of subjects, methods and resource support for the development of a marketing strategy for the development of social entrepreneurship; development of a plan of activities for the implementation of the marketing strategy for the development of social entrepreneurship; analysis of threats, opportunities and control over the implementation of the marketing strategy for the development of social entrepreneurship and forecasting the directions of its development in the short and long term for timely detection and correction in case of the need to make changes; monitoring, analysis and evaluation of the effectiveness of the implementation of the marketing strategy for the development of social entrepreneurship, as well as providing prerequisites for stimulating the development and dissemination of effective practices in the field of social entrepreneurship.
References
Dees J.G. The meaning of social entrepreneurship. Center for the Advancement of Social Entrepreneurship. Duke University’s Fuqua School of Business (revised vers.). URL: https://centers.fuqua.duke.edu/case/wp-content/uploads/sites/7/2015/03/Article_Dees_MeaningofSocialEntrepreneurship_2001.pdf.
Schwartz B., Drayton B. Rippling: How Social Entrepreneurs Spread Innovation Throughout the World. San Francisco: Jossey-Bass, 2012. 288 p.
Yunus M. Building Social Business: The New Kind of Capitalism that Serves Humanity’s Most Pressing Needs. PublicAffairs, 2011. 256 p.
Трегубов О.С., Дороніна О.А., Якимова Н.С. Потенціал розвитку соціального підприємництва на Вінниччині. Економіка і організація управління. 2022. № 4 (48). С.31-40.
Свинчук А.А., Корнецький А.О., Гончарова М.А., Назарук В.Я., Гусак Н.Є., Туманова А.А. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін. К: ТОВ «Підприємство «ВІ ЕН ЕЙ», 2017. 188 с.
Редько К. Ю., Ткаченко І. О. Розвиток соціального підприємництва в Україні. Науковий погляд: економіка та управління. 2023. № 1. С. 93-99.
Князєва Т. В., Алексеєнко І. М. Маркетингова стратегія розвитку соціального підприємництва. Проблеми системного підходу в економіці. 2021. Вип. 1. С. 86-92.
Бєлова Т.Г., Гулька В.І. Застосування концепції соціально відповідального маркетингу в діяльності підприємства. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2019. Том 30 (69). № 2. С. 82-85.