The impact of modern digitalisation on business and its management

Authors

  • I. Khadzhynov Vasyl' Stus Donetsk National University
  • A. Ishchuk Vasyl' Stus Donetsk National University

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2023.4.8

Keywords:

digitalisation; business processes; management; managerial functions; planning; organisation; motivation; accounting; analysis; control

Abstract

The paper reveals the features of digitalisation and digital transformation of business and its management. The study describes the digitalisation of business processes and presents modern digital technologies used in business process management. Highlighted are the advantages of introducing digital technologies, as well as the problems and risks that may arise with business digitalisation. The impact of digitalisation on planning, organisation, motivation and control has been identified based on the classification of management functions. Planning outlines the changes influenced by digitalisation, including budgeting based on drivers (change factors). The transformation of the organisational function is associated with the need to choose between the traditional organisational structure and the formation of digital teams within non-digital units. The motivation function is changing due to an increase in remote work. Changes in controlling are driven by a plethora of factual information and include the introduction of customer control and business intelligence. A comparative scheme outlining the transformation of the main managerial functions in the context of digitalisation has been constructed. The scheme demonstrates the traditional implementation of individual functions and their changes under digitalisation. Changes in the leadership qualities of company managers in the context of business digitalisation are outlined.

Author Biographies

I. Khadzhynov, Vasyl' Stus Donetsk National University

Doctor of Economics, Professor, Rector

A. Ishchuk, Vasyl' Stus Donetsk National University

PhD student

References

Рудик Н. Розвиток альтернативних напрямів бюджетування як способів маркетингового управління. Економічний часопис Східноекономічного національного університету імені Лесі Українки. 2018. №1. С. 69–74. URL: https://doi.org/10.29038/2411-4014-2018-01-69-74.

González M. El valor de la digitalización en el proceso de planificación. CCA insight: controlling knowledge. 2020. December. URL: https://www.globalcci.org/inscripcion/wp-content/uploads/ArticuloManuel-Gonzalez-revista-6.pdf.

Melnychuk L., Coveney M. FP&A’s role in business transformation. F&P Trends White Paper. 2022. URL: https://fpa-trends.com/sites/default/files/White-Paper-Extended-Planning-and-Analysis-2022.pdf

Таранич О. В. Адаптація системи операційного менеджменту підприємств в умовах цифровізації економіки України. Економіка і організація управління. 2020. №4(40). С. 143-152. URL: https://jeou.donnu.edu.ua/article/view/10197.

Cuatro técnicas de motivación a distancia impulsadas por la digitalización. Dir&ge. 2021. 4 de febrero. URL: https://directivosygerentes.es/management/cuatro-tecnicas-de-motivacion-a-distancia-impulsadas-por-la-digitalizacion.

Кривошеєва В.В., Васюренко Л.В. Мотивуюча компонента за дистанційної форми зайнятості персоналу. Економіка та управління АПК. 2020. №1. С. 93-100. URL: https://www.researchgate.net/publication/343004761_Motivating_component_in_the_remote_form_of_employment_of_the_staff/fulltext/5f13e056a6fdcc3ed7153fa4/Motivating-component-in-the-remote-form-of-employment-of-the-staff.pdf.

Лучик С., Лучик В. Дистанційна праця: проблеми мотивації. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2022. №1. С. 60-69. URL: https://doi.org/10.58423/2786-6742/2022-1-60-69.

Іванченкова Л., Ткачук Г., Скляр Л., Маркова Т., Євтушевська О. Роль розвитку діджиталізації обліку, аналізу, контролю та оподаткування за умов цифрової економіки. Economic Synergy. 2022. №1-2. С. 122–131. URL: https://doi.org/10.53920/ES-2022-1;2-9.

Кузь В.І. Розвиток бухгалтерського обліку в умовах цифровізації господарських та управлінських процесів. БізнесІнформ. 2021. №6. С. 197-204. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2021-6_0-pages-197_204.pdf.

Möller K., Schäffer U., Verbeeten, F. Digitalization in management accounting and control: an editorial. Journal of Management Control. 2020. No 31, PP. 1–8. https://doi.org/10.1007/s00187-020-00300-5.

Дергачова В.В., Воржакова Ю.П., Хлебинська О.І. Організація бізнес процесів в умовах цифровізації. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. 2021. Вип. 14. С.60-68. URL: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2021-14-06.

Бавико О.Є. Цифровізація бізнес-процесів як елемент стратегії сталого смарт-розвитку підприємницьких структур. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2023. №2(24). С. 15-23. URL: https://economics.net.ua/ejopu/2023/No2/15.pdf.

Published

2024-02-05

Issue

Section

Articles