Global competitiveness in the context of digitalisation: analysis of business models and strategies of international companies

Authors

  • M. Shkurat Vasyl' Stus Donetsk National University

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2023.4.7

Keywords:

digitalization; business strategy; digital technologies; competitiveness; international companies; Industry 4.0.

Abstract

The article is aimed at studying the impact of digitalization on the global competitiveness of international companies (ICs) and reviewing the main business strategies used by successful enterprises in the context of digital transformation. Based on the study of the impact of digitalization on society, enterprises and states and the identification of the main areas of business digitalization, the author proposes to identify four areas of the IC's digital strategy, both to improve its own product or service and to increase competitiveness: digitalization of products and processes, intelligent integration, customer interest and accessibility, and a multifaceted ecosystem (platform creation). To better understand how international companies can develop with the help of platforms, we used the Ansoff matrix, which defines four growth strategies: market penetration, product development, market development, and diversification. The analysis made it possible to formulate practical recommendations aimed at improving the competitive position of ICs in the context of global digital changes, which are caused by the rapid development of information technology in the modern world.

Author Biography

M. Shkurat, Vasyl' Stus Donetsk National University

PhD in Economics, Associate Professor, Department of International Economic Relations

References

Oxford English Dictionnary. Oxford University Press. 2016. URL: https://elt.oup.com/?cc=ua&selLanguage=uk (дата звернення: 14.12.2023 р.).

Гусєва О. Ю., Легомінова С. В. Диджиталізація – як інструмент удосконалення бізнес-процесів, їх оптимізація. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2018. № 1 (23). С. 33-39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecmebi_2018_1_7 (дата звернення: 14.12.2023 р.).

Грибіненко О. М. Диджиталізація економіки в новій парадигмі цифрової трансформації. Міжнародні відносини. Серія. Економічні науки. 2018. № 16. URL: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3523/3197

Лазебник Л. Діджиталізація економічних відносин як фактор удосконалення бізнес-процесів підприємства. Економічний вісник. Серія: фінанси, облік, оподаткування. Випуск 2018. № 2. С.69-74.

BBVA Research. DiGiX 2022 Update: A Multidimensional Index of Digitization. URL: https://www.bbvaresearch.com/en/publicaciones/digix-2022-update-a-multidimension-al-index-of-digitization/ (дата звернення: 14.12.2023 р.).

Digital Planet. Digital Intelligence Index. URL: https://digitalplanet.tufts.edu/digitalintelligence/ (дата звернення: 14.12.2023 р.).

The Digital Transformation People. The Digital Transformation Pyramid: A Business-driven Approach for Corporate Initiatives. URL: https://www.thedigitaltransformationpeople.com/channels/the-case-for-digital-transformation-/digital-transformation-pyramid-business-driven-approach-corporate-initiatives/ (дата звернення: 14.12.2023 р.).

Гудзь О., Федюнін С., Щербина В. Диджиталізація, як конкурентна перевага підприємств. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2019. № 3(29). С.18–24.

Лігоненко Л., Хріпко А., Доманський А. Зміст та механізм формування стратегії діджиталізації в бізнес-організаціях. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Економічні науки. 2018. № 22 (62). С. 21–24.

KPMG Germany. Digital Transformation. URL: https://kpmg.com/de/en/home/insights/overview/digital-transformation.html (дата звернення: 14.12.2023 р.).

Ritter T., Pedersen C. L. Digitization capability and the digitalization of business models in business-to-business firms: past, present, and future. Industrial Marketing Management. 2019, № 86. С. 180–190.

Schumpeter J. A. The Process of Creative Destruction. Capitalism, Socialism and Democracy. 1943.

Ansoff, H. I. Strategies for diversification. Harvard Business Review. 1957. №35(5). С. 113–124.

Volkswagen Newsroom. One year of ACCELERATE strategy: Volkswagen strengthens efficiency and speeds up transformation. URL: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/one-year-of-accelerate-strategy-volkswagen-strengthens-efficiency-and-speeds-up-transformation-7811 (дата звернення: 14.12.2023 р.).

IMD. Top 21 Digital Transformation Strategies. URL: https://www.imd.org/reflections/digital-transformation-strategies-part-1/ (дата звернення: 14.12.2023 р.).

Investing.com. Share price of leading pizza manufacturers: Domino's Pizza, Papa John's, Yum Brands. URL: https://www.investing.com/equities/dominos-pizza-inc; https://www.investing.com/equities/papa-johns-international;https://www.investing.com/eq-uities/yum!-brands-inc (дата звернення: 14.12.2023 р.).

Published

2024-02-05

Issue

Section

Articles