Methodological and practical aspects of the development of the model for calculating the full cost of educational services

Authors

  • L. Yurchyshena Vasyl' Stus Donetsk National University

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2023.2.12

Keywords:

conceptual approaches; calculation model; education costs; tuition fees; cost of educational services; higher education; university; price

Abstract

The article proposes conceptual approaches to determining the cost of educational services in institutions of higher education: the first is based on the distribution of university costs into conditional-permanent and conditional-variable; the second – the identified cost of the educational program, considering the level of education; the third – based on the contingent structure. The drivers affecting the cost of educational services are defined, such as: the reduced contingent, the number of applicants in the group, the number of NNP rates, the average salary, and its accruals. For each approach, the model for calculating the cost of educational services is substantiated, the drivers and methodological tools of calculation, the main advantages and disadvantages of the application are defined. Practical testing of all approaches for educational programs at the bachelor's and master's levels of the Vasyl' Stus Donetsk National University named after was carried out, the peculiarities of determining the cost for each level were argued, and the factors influencing the decision of the university management regarding the price policy were identified.

Author Biography

L. Yurchyshena, Vasyl' Stus Donetsk National University

PhD in Economics, Associate Professor, Department of Finance and Banking

References

Коцкулич Т.Я. Калькулювання собівартості платних освітніх послуг у закладах вищої освіти як передумова формування економічно обґрунтованої вартості. Європейський вектор економічного розвитку. 2019. № 1 (26). С. 96–107.

Григораш О. В. Фінансові аспекти формування ринку освітніх послуг в Україні на прикладі спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування». Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка»: науковий журнал. Острог: Вид-воНаУОА, 2023. № 28 (56). С. 52–57.

Труніна І. М., Пряхіна К. А., Андрієнко М. С. Ціноутворення на ринку вищої освіти України. Ефективна економіка. 2021. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9422 (дата звернення: 10.06.2023).

Костриченко В. М., Красовська Ю. В. Методичні особливості формування цін на платні послуги вищих навчальних закладів. Економіка і суспільство. 2017. № 13. С. 525–530.

Жихарєва В. В., Познанська І. В., Баришнікова В. В. Методика аналізу беззбитковості освітніх послуг у маркетинговій діяльності університету. Modern Economics. 2020. № 23. С. 62-68. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V23(2020)-10.

Шашкевич О. Вартість освітніх послуг у вищих навчальних закладах: моделювання оптимальної ціни. Світ фінансів. 2007. Вип. 3 (12). С. 112–119.

Костенко І. С. Роль індикативної собівартості у формуванні ринку освітніх послуг в Україні. Бизнес Информ. 2020. № 5 (508). С. 295-305.

Лопушняк Г. Концептуальні підходи до визначення вартості навчання у державному вищому навчальному закладі. Демократичне врядування: Науковий вісник. 2009. Вип. 3. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2022/jan/26541/lopushnak.pdf (дата звернення: 12.06.2023).

Матюх С. А., Лопатовський В. Г. Встановлення вартості навчання у вищих навчальних закладах на прикладі ВНЗ м. Хмельницького. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія Економічні науки. 2017. Спецвипуск : Ефективність організаційно-економічного механізму інноваційного розвитку вищої освіти : матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції (6 жовтня 2017 р., м. Київ). С. 79–87.

Юрчишена Л. В. Концептуальні підходи до моделі розрахунку вартості освітніх послуг закладів вищої освіти. «Міжнародна безпека у світлі сучасних глобальних викликів: країни Балтії – Україна: єдність, підтримка, перемога»: зб. наукових праць ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Київ : КНЕУ. 2023 р. c. 256–259.

Постанова КМУ від 03.03.2020 р №191 «Деякі питання запровадження індикативної собівартості». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/191-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 08.06.2023).

Мінімальна вартість контрактного навчання у 2020-2021 році. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/minimalna-vartist-kontraktnogo-navchannya-2020 (дата звернення: 10.06.2023).

Постанова КМУ від 27.12.2022 № 1441 «Про зупинення в 2023 році дії деяких постанов Кабінету Міністрів України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1441-2022-%D0%BF#Text (дата звернення: 08.06.2023).

Published

2023-08-16

Issue

Section

Articles