Implementation of educational innovations in the staff development system of the State customs service of Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.4.2Keywords:
professional training; education; innovation; model; algorithmAbstract
Modern transformations in the global labor market require changes in employment, in particular in the professional training of personnel, because the automation of production, computerization and the use of artificial intelligence in many spheres of labor activity lead to the appearance of new professions (specialties) and the disappearance of existing ones. The purpose of the article is to study the need to implement educational innovations in the personnel development system of organizations.
The article examines the structure of the organization’s personnel management system, where attention is focused on such an important subsystem of it ‒ management of professional development, which allows to ensure the competitiveness of personnel, in particular by ensuring their professional development using educational technologies. The importance of factors in the personnel development system of organizations (competence, corporate commitment, corporate efficiency, team coherence) is highlighted. The theoretical and methodological aspects of the implementation of such educational innovations as: «dual education», «exchange of ideas», «corporate university» were considered, which made it possible to build a model of the implementation of educational innovations in the personnel development system of organizations. The need to introduce educational innovations into the personnel development system of the State Customs Service of Ukraine is substantiated. An algorithm for the implementation of dual education in the personnel development system of the State Customs Service of Ukraine is proposed.
References
Wendy, C. & Villasenor, P. (2016). Employer Voices, Emploer Demands, and Implications for Public Skills Development Policy Connecting the Labor and Education Sectors. World Bank Research Observer, 31(1), 102-34. https://elibrary.worldbank.org/doi/10.1093/wbro/lkv019.
Eric, H., Schwerdt, G., Wiederhold, S., & Woessmann, L. (2017). Coping with Change: International Differences in the Returns to Skills. Economics Letters, 153 (April), 15-19. http://hanushek.stanford.edu/sites/default/files/publications/Hanushek%2BSchwerdt%2BWiederhold%2BWoessmann%202017%20EconLetters%20153_0.pdf.
Брич В. Трансформація системи управління персоналом підприємств. Тернопіль : ВПЦ «Економічна думка ТНЕУ», 2020. 212 с.
Морозов О.Ф., Гончар В.О. Система управління розвитком персоналу підприємства. Ефективна економіка. 2017. № 1. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5372.
Лозова О.В. Система управління персоналом як важлива складова ефективного функціонування підприємства в ринкових умовах господарювання. Український журнал прикладної економіки. 2017. Т. 2. № 4. С. 37‒45.
Синицина Н.Г. Нові підходи до управління людськими ресурсами в управлінні освітою. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2011. № 11 URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5372.
Сайт Міністерства освіти і науки України. Про затвердження Положення про дуальну форму здобуття професійної (професійно-технічної) освіти. https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-nakazu-pro-zatverdzhennya-polozhennya-pro-dualnu-formu-zdobuttya-profesijnoyi-profesijno-tehnichnoyi-osviti.
Новіков В.М., Карягін Ю.О., Черніченко В.В. Дуальна освіта: інституціональні особливості реалізації в Україні: колективна монографія. Київ-Варшава : Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України, 2020. 79 с.
Сайт ІСАР «Єднання». Біржа ідей. http://ednannia.ua/2-uncategorised/9044-birzha-idey.
Сайт «Робота.ua». Поради для роботодавців. Як запустити корпоративний університет в 6 кроків? URL: https://budni.rabota.ua/ua/hr/yak-zapustiti-korporativniy-universitet-6-krokiv.
Сайт Державної митної служби України. Організаційна структура. Управління та розвиток персоналу. https://customs.gov.ua/upravlinnia-personalom.
Сайт інформаційного агентства «Українська правда». Результати тестування митників: дві третини складу рекомендовано до служби. https://www.epravda.com.ua/rus/projects/mytnytsia/2021/07/20/676075/.
Сайт Державної податкової служби України. Німецьке товариство Міжнародного співробітництва (GIZ). https://tax.gov.ua/diyalnist-/mijnarodne-/informatsiya-schodo-spivrobitnitstva-derjavnoi-podatkovoi-slujbi/nimetske-tovaristvo-mijnarodnogo-spivrobitnitstva--giz-/.
Сайт Західноукраїнського національного університету. Порядок введення елементів дуальної форми здобуття освіти в ЗНУ. https://www.wunu.edu.ua/opp/ffo/finmenedzhmen/finmenedzhmen_bakalavr/Elementy_dualnoi_osvity/porjadok.pdf.
Сайт Вінницького торговельно-економічного інституту ДТЕУ. Положення про дуальну форму здобуття вищої освіти в ВТЕІ ДТЕУ. http://www.vtei.com.ua/images/2020/pol_pro_dfzvo2.pdf.
Заюков І.В. Дуальна освіта в системі підготовки кадрів для потреб економіки України. Україна: аспекти праці. 2020. № 1. С. 11‒17.
Новіков В.М. Практико-орієнтована модель професійної освіти. Демографія та соціальна економіка. 2019. № 2 (36). С. 152‒164.