Sufficiency of educational potential to supply the staff needs of the development of the IT sphere and recovery of the economy of Ukraine on this basis
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.2.20Keywords:
IT sphere; development; human resources; Ukraine; education; labor marketAbstract
The main reasons that determine the relevance of the development of the IT sector in Ukraine in recent years are reflected. The state of staffing for the development of the IT sector in the country is analyzed, the main reasons for the shortage of personnel are listed. The job search services and their involvement in covering the staffing needs in the IT field in Ukraine are characterized. The structure of candidates' applications for vacant positions by job categories was analyzed according to the work.ua service. The structure of employers' applications for vacant positions by job categories was analyzed according to the work.ua service. A comparison was made of the level of remuneration of specialists offered by employers in the context of professions within the category of IT, computers, the Internet according to the work.ua service. The distribution of applicants for higher education in Ukraine in 12 branches of knowledge "Information Technology" within the framework of specialties by educational levels and the number of educational institutions in which IT specialists are trained is analyzed. The distribution of the number of higher educational institutions that train IT specialists in Ukraine in the context of the cities of Ukraine is estimated. The potential opportunities are analyzed and effective tools are identified to increase the volume of labor supply of competent IT specialists in the Ukrainian labor market.
References
Малихін О.В., Ярмольчук Т.М. Актуальні стратегії навчання у професійній підготовці фахівців з інформаційних технологій. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 76, №2. С. 43-57.
Потапчук Т. Професійна підготовка майбутнього фахівця з інформаційно-комунікативних технологій у закладі вищої освіти. Інноватика у вихованні. 2020. Вип. 11(1). С. 45-51.
Мельничук Ю.Є. Застосування елементів штучного інтелекту у процесі підготовки фахівців з інформаційних технологій. Фізико-математична освіта. 2019. Вип. 2. С. 94-98.
Гуржій А.М., Глазунова О.Г., Волошина Т.В., Корольчук В.І., Якобчук О.В. Хмарні ресурси та сервіси для підготовки майбутніх фахівців з інформаційних технологій: критерії добору, приклади використання. Інформаційні технології в освіті. 2019. Вип. 3. С. 7-28.
Лозинська Л.Ф., Липченко Т.С., Усик Л.М. Вплив дистанційної форми вивчення англійської мови на професійну підготовку фахівців з інформаційних технологій. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 39. С. 175-178.
Бондаренко З., Кирилащук С., Черноволик Г. Базова роль вищої математики в підготовці майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 3. С. 80-90.
Плахотнікова Л.О., Іртлач М.О., Булах Т.М. Кон’юнктура та особливості ринку праці інформаційно-комунікаційних технологій в Україні: маркетинговий аспект. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2019. № 1. С. 85-91.
Лебедєв Д., Самоходський І. Аналіз ІТ-освіти у вишах України. Лютий 2021 р. Офіс ефективного регулювання BRDO. URL: https://brdo.com.ua/wp-content/uploads/2021/02/Analiz_IT_osvity_u_vyshah_Ukrai-ny_Print.pdf.
Підгайна Є. IT-ринок праці в цифрах: наскільки зросли зарплати й попит на фахівців. Mind. URL: https://mind.ua/publications/20219594-it-rinok-praci-v-cifrah-naskilki-zrosli-zarplati-j-popit-na-fahivciv.
work.ua. URL: https://www.work.ua/ru/jobs-it/.
Які зарплати отримують ІТ-фахівці за кордоном? URL: https://zakordon.24tv.ua/yaki-sumi-otrimuyut-it-fahivtsi-za-kordonom_n1703701.
robota.ua NOW Віддалена робота. URL: https://t.me/robotaua_now_bot.
UA Talents. URL: https://www.uatalents.com/.
EASE Work. URL: https://work.it-ease.com/vacancies/.
rabota.ua. URL: https://rabota.ua/ua.
Тренди jobs.dou.ua. URL: https://jobs.dou.ua/trends/.
Середня заробітна плата штатних працівників за видами економічної діяльності. Державна служба статистики України. Офіційний сайт. URL: https://ukrstat.gov.ua/.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти» від 29 квітня 2015 р. №266. URL: http://vnz.org.ua/zakonodavstvo/101-perelik-galuzej-znan-i-spetsialnostej.
Інформаційна система Конкурс. Вступна компанія 2021-2022 рр. URL: http://www.vstup.info.
Реєстр суб'єктів освітньої діяльності. Єдина державна електронна база з питань освіти. URL: https://info.edbo.gov.ua/.
Ми можемо втратити 5 млн людей. Інтерв’ю з демографінею Еллою Лібановою. Суспільне Новини. URL: https://suspilne.media/257015-mi-mozemo-vtratiti-5-mln-ludej-demografina-ella-libanova/.
Україна 2022: як не втратити свій шанс стати сильною державою. Ukrainian Institute for the Future. 2022. 114 p. URL: https://drive.google.com/file/d/1bVEYJ4Zgj3f8XPHh1C2h99TvfLOh2snh/view/.
Захарова О.В., Грузд А.В. Підвищення якості послуг вищої освіти за допомогою гейміфікації. Наукові праці Кіровоградського національного технологічного університету. Економічні науки. Зб. наук. праць. Кіровоград: ЦНТУ, 2017. №32. С. 113-122.