Conflictology paradigm in the context of transformation of the social and labor sphere
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.2.12Keywords:
socio-labor conflict; management concept; conflict paradigm; regularities; principles; functionsAbstract
The purpose of the article is to develop a holistic concept of managing social and labor conflicts and, on its basis, to form a new conflict paradigm. The theoretical provisions that create a methodological basis for a comprehensive analysis of the nature of social and labor conflicts in the context of the transformation of the social and labor sphere of society are substantiated. An analysis of the essence of the concept of "social and labor conflict" was carried out. The main components of the concept of managing social and labor conflicts and their structural and functional connections are substantiated. The formed concept is the basis of a new conflict paradigm, which includes the main system parameters: laws, principles, functions, subjects and objects of conflict, methods of conflict management, levels of management, relations, regulating norms, limits of conflict, assessment and diagnostic methods, coordination. The proposed paradigm defines an integrated conceptual approach to the management of social and labor conflicts as an economic category, which is the basis for creating an effective system of conflict management and the formation of structural policy in the conditions of a socially oriented transformational economy.
References
Колот А.М. Соціально-трудова сфера: стан відносин, нові виклики, тенденції розвитку : монографія. Київ: КНЕУ, 2010. 251 c.
Соціальна економіка: навч. посіб./ Г. В. Назарова, С. Ю. Гончарова,
Ю. В. Сотнікова, Н. В. Аграмакова. Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. 284 с.
Розвиток соціально-трудової сфери України: теорія, практика, перспективи: кол. монографія / за ред. д.е.н., проф. І.Л. Петрової, к.е.н. В.В.Близнюк ; НАН України, ДУ «Ін-т економіки та прогнозування НАН України». К., 2016. 326 с.
Ємельяненко Л. М. Конфліктологія: навч. посіб. / За заг. ред. В. М. Петюха,
Л. В. Торгової. К.: КНЕУ. 2003. 315 с.
De Dreu C.K., Gelfand V.J. (eds.) The Psychology of Conflict and Conflict Management in Organizations. USA: New York; Taylor & Francis Group, 2013. 506 p.
Mills B. R., Mene Ch. T. Conflicts and Its Management In An Organisation: A Theoretical Review; International Journal of Scientific and Research Publications (IJSRP). 2020. 10 (05). P. 540-545.
Сівчук І.П. Зарубіжний досвід вирішення конфліктних ситуацій. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 2. С. 92-95.
Deutsch M. Constructive Conflict Resolution: Principles, Training and Research. Journal of Social Issues. 1994. Vol . 50. № 1. Р. 13-32.
Oachesu M. Conflict Management, a New Challenge. Procedia Economics and Finance. 2016. Vol. 39. P. 807-814
Cole, D. W. Conflict resolution technology. Cleveland, Ohio: The Organization Development Institute, 1983. 244 p.
Назарова Г.В. Організаційні структури управління корпораціями: монографія. 2-ге вид., допов. і переробл. Х: ВД "ІНЖЕК", 2004. - 420 с.
Словник іншомовних слів – Електронний ресурс. – Режим доступу: https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl
Проект Закону України від 02.04.2008 № 2312. Концепція соціальної держави України – Електронний ресурс. – Режим доступу: https://ips.ligazakon.net/document/JF1S800A?an=3
Макарова О. В. Вимірювання людського розвитку в регіонах України: методологічні аспекти та оцінка результатів. Економіка України. 2015. № 3. С. 41–53.