Teaching of higher mathematics in the training of economists in accounting and taxation for a post-war economy
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.2.8Keywords:
higher mathematics; economist; professional activity; accounting and taxation; post-war economyAbstract
Optimizing activities as the main challenge of the economy and state administration during and after the war also applies to the training of qualified specialists by higher schools, in particular, accountants as the most sought-after specialists in the economic profile. Economists in their professional activities must use the mathematical apparatus to solve practical problems of the war and post-war economy. Taking into account the unsatisfactory level of mathematical competence of Ukrainian applicants and the difficulty of students' perception of mathematical disciplines, there is a need to change the methodology of teaching higher mathematics. The purpose of the work is to study the methodology of teaching mathematical disciplines to students majoring in "Accounting and Taxation" with the aim of its urgent improvement. The article identifies the problems of using mathematical methods to solve professional tasks in the field of economics by graduates of the educational program "Accounting and Taxation" of the Vasyl’ Stus Donetsk National University. According to the results of the research, an approximate topics of the discipline "Higher Mathematics and Probability Theory" is proposed, the role of student research groups in optimizing the educational process is revealed, the need for integrated teaching of mathematics, computer science and economics is substantiated. The directions of further researches are planned.
References
Results From PISA 2018. URL: https://cutt.ly/HKkWKfI.
Готинчан І. З., Дрінь І. І. Про роль математики в системі професійної освіти майбутніх економістів. Проблеми освіти та методика викладання у вищій школі. 2019. Issue IІ (74). С. 218-225.
Бондаренко З. В., Кирилащук С. А. Прикладна спрямованість викладання вищої математики студентам економічного профілю ВНЗ. Педагогічні науки. 2017. Випуск 4 (90). С. 22-26.
Чернишев В. Г., Шинкаренко В. М., Окара Д. В., Шинкаренко Л. В. Інноваційна методика викладання вищої математики майбутнім економістам. URL: https://cutt.ly/eKhwK94 .
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 071 «Облік і оподаткування» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 19.11.2018 р. № 1260. URL: https://cutt.ly/xKkWMXz.
Наумова М.А., Буркіна Н.В., Кудрич Ю.С. Програма навчальної дисципліни «Вища математика та теорія ймовірностей» для здобувачів вищої освіти спеціальності 071 Облік і оподаткування СО «Бакалавр». – Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса. 22 с.
Мацкул В.М. Вища математика для економістів: підручник. – Одеса: ОНЕУ, 2018. 472 с.
Математика для економістів: конспект лекцій: навч. посіб. для студ. спеціальності 051 «Економіка» / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад.: І.Д. Фартушний. – К. : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 109 с.
Огірко О. І., Галайко Н. В. Теорія ймовірностей та математична статистика: навчальний посібник. – Львів: ЛьвДУВС, 2017. 292 с.
Кушлик-Дивульська О. І., Поліщук Н. В., Орел Б. П., Штабалюк П. І. Теорія ймовірностей та математична статистика: навч. посіб. – К: НТУУ «КПІ», 2018. 212 с.
Навіщо економісту математика? URL: https://cutt.ly/2KkWIoK.
Матвійчук О. П. Аспекти методики викладання вищої математики для студентів технічних спеціальностей. URL: https://cutt.ly/OKkBiM3.
Семеріков С. О., Словак К. І. Теорія і методика застосування мобільних математичних середовищ у процесі навчання вищої математики студентів економічних спеціальностей. URL: https://cutt.ly/KKk0HuK.
Поповський Ю.Б. Робоча програма навчальної дисципліни «Інформаційні технології в економіці та управлінні» для здобувачів вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування», освітньої програми «Облік і оподаткування», СО «Бакалавр». – Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 15 с.