Management of competitive advantages soft toys manufacturer
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2021.4.19Keywords:
competitive advantages; competitiveness; management; strategy; competition; competitive positionAbstract
The dynamics and trends of the soft toy market at the national and global levels are analyzed in the article. It is noted that the sector has a tendency to grow. This is ensured by the specific features of its operation: a competitive environment, the potential for the release of new products on the market, the relevance of products for relevant categories of consumers and a wide network of sales. It is established that in the Ukrainian market the decision to buy a toy mostly belongs to the mother, and the main advantage is safety. This determines the specifics of the procedures of the marketing complex.
Practical recommendations for managing competitive advantages on the example of a manufacturer of soft toys – a private enterprise «Kopytsya» are offered. Among the main advantages are product quality, wide range, convenient logistics, individual approach to customers, social orientation and a sufficient level of diversification. At the same time, the company needs to pay attention to hidden competitors: manufacturers of knitted soft toys and the toy industry in general, because the digitalization of the industry poses a threat of nonperception of products by older children and adolescents.
Based on the analysis of current trends in the production of soft toys, the main ways to increase the effectiveness of managing the competitiveness of this product were developed: focus on quality and «good name», generating original ideas, meeting modern needs, «picking up» trends.
References
Stadnyk V., Izhevskiy P., Khrushch N., Tomalja T. Investment priorities of the national economy sectors development. Strategies, Models and Technologies of Economic Systems Management. 2019, № 3. р.р. 155-160.
Бреус С.В. Аналіз стану і перспективи експорту високотехнологічної продукції промисловості України. Стратегічні пріоритети. 2010. №1 (14). С. 16–22.
Головчук Ю. О., Пчелянська Г. О. Особливості формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства на основі парадигми інноваційного розвитку. Економiка та держава. 2020. № 3. С. 66-70.
Гудзь О.Є., Степасюк О.С. Формування та механізм реалізації стратегії управління конкурентоспроможністю аграрного підприємства. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. 2011. Вип. 168. Ч. 1. С. 194-203.
Дибчук Л.В., Пчелянська Г.О. Маркетингового-логістична модель дистрибуції на продовольчому ринку. Проблеми економіки. 2019. №3. C. 54-60.
Жемба А.Й. Особливості управління конкурентними перевагами підприємств. URL: http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/7112 (дата звернення: 15.04.2019).
Кадирус І. Г. Конкурентоспроможність підприємства та фактори, що на неї впливають. Електронний журнал «Ефективна економіка». 2014. № 5. C. 23-32.
Касич А.О., Харькова Ж.В. Управління конкурентними перевагами підприємства. Економічний аналіз. 2016. № 2, Том 25. С. 79–85. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/4524/1/1212-5867-1-PB%20%282%29.pdf (дата звернення: 15.04.2019).
Клименко С.М. Управління конкурентоспроможністю підприємства: навч. посіб. К.: КНЕУ, 2008. 520 с.
Котлер Ф. Маркетинг, менеджмент. Експрес-курс: пер. з англ. // під ред. Божук С.Г.// СПб.: «Питер», 2005. 464 с.
Ламбен Ж. Ж. Стратегічний маркетинг:пер. з франц. СПб: Наука, 1996. 438с.
Литвинюк О.П., Гавриленко І.С. Формування конкурентних переваг підприємства та забезпечення їх підтримки. Наукові праці Національного університету харчових технологій. 2010. № 35. С. 144–149.
Офіційний сайт приватного підприємства «Копиця». URL: https://toyskopitsa.com.ua/uk (дата звернення: 25.11.2020)
Портер М. Конкуренція: пер. з англ. М.: «Вильямс», 2005. 608 с.
Ринок іграшок України в 2020 році в цифрах, фактах і графіках. URL: https://rau.ua/novyni/rynok-ygrushek-ukrayny-2020/ (дата звернення: 25.12.2020)
Стовбан Ю.Т. Конкурентні переваги підприємства як необхідна умова виходу економіки України з тіні URL: http://base.dnsgb.com.ua/files/journal/Aktualniproblemyrozvytku-ekonomiky-regionu/2009_5_1/17.pdf (дата звернення: 15.04.2019).
Фатхутдінов Р. А. Управління конкурентоспроможністю організації: навч. посіб. М.: Ексмо, 2004. 544 с.
Шарко В.В., Лоянич Г.С., Гавенко М.С. Формування конкурентної стратегії підприємства торгівлі. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2017. № 6 (1). С. 222-226.