Opportunities and threats of electronic commerce in Ukraine

Authors

  • O. Andronik Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • A. Voronin Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2021.4.11

Keywords:

e-commerce; internet business; economic activity; innovations

Abstract

Analysis of the current state of development of e-commerce in the world and in Ukraine will reveal the main trends in this area, prospects for development and threats that arise between all participants in relations in this area. The impact of e-commerce on the national economy as a whole also extends to individual businesses.
 E-commerce is becoming a powerful engine of economic growth, a necessary basis for the transition of national economies to a qualitatively new level of development. The article explores and analyzes the concept of e-commerce, which includes relationships aimed at making a profit, carried out remotely using information and telecommunications systems. The necessity of scientific research of the declared subject is substantiated.
The study of consumer safety among the most common violations of consumer rights revealed a lack of information about the business entity. The key problem of online stores is the high prices directly for the delivery of paid goods by the buyer. The impact of the decline in business activity in Ukraine due to the COVID-19 pandemic was emphasized, which led to a significant change in brand management strategies in a relatively short time. At the same time, analyzing the experience of previous crises, it was expected to increase the level of the shadow economy, because in conditions of significant uncertainty, businesses seek to reduce the risks of resource loss. The expected decrease in business and investment activity took place, losses in the economy increased significantly.

Author Biographies

O. Andronik , Донецький національний університет імені Василя Стуса

к.е.н.,доцент кафедри підприємництва, корпоративної та просторової економіки

A. Voronin , Донецький національний університет імені Василя Стуса

к.е.н.,доцент кафедри підприємництва, корпоративної та просторової економіки

References

The eCommerce market in Ukraine URL: https://ecommercedb.com/en/markets/ua/all (дата звернення: 04.09.2021).

Андрощук Г. COVID-19: вплив на електронну комерцію. URL: https://yurgazeta.com/publications/practice/medichne-pravo-farmacevtika/covid19-vpliv-na-elektronnukomerciyu.html (дата звернення: 04.09.2021).

Батрименко В.В Запровадження сучасних форм електронної комерції в умовах діджиталізації світової економіки. Стратегія розвитку України № 2. 2019 С.58-65.

Буров М. Ризики споживачів у сфері e-commerce та шляхи запобігання їм. Юрист & Закон. 2019. No 23. URL: https://uz.ligazakon.ua/ua/magazine_article/EA012817 (дата звернення: 04.09.2021).

Дослідження тіньової економіки в Україні: майже чверть ВВП – або 846 млрд гривень – перебуває в тіні URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=b2fe7b9f-4e8a-487f-b3f7-ecd29c1c79c6&title=Doslidzhennia%20Tinovoi%20EkonomikiVUkraini-MaizheChvertVvpAbo846-MlrdGrivenPerebuvaVTini (дата звернення: 04.09.2021).

Е-commerce і захист прав споживачів URL:https://zkg.ua/e-commerce-i-zakhyst-pravspozhyvachiv/ (дата звернення: 04.09.2021).

Іщенко А. Покупки в Інтернеті: стали відомі найпопулярніші в українців товари. Сьогодні. 2020. 20 січ. URL: https://www.segodnya.ua/ua/ukraine/pokupki-v-internetenazvany-samye-populyarnye-u-ukraincev-tovary-1389792.html. (дата звернення: 04.09.2021).

Ковальова О. М., Кірсанова В. В. Основні форми інтернет-торгівлі: особливості, переваги, недоліки. Економiка та держава № 7/2020. С. 85-92.

Published

2021-11-04

Issue

Section

Articles