Factors of innovative development of tourist destinations

Authors

  • N. V. Korzh Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
  • N. V. Onyshchuk Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2021.4.5

Keywords:

tourism; knowledge; emotional capital; SMART criteria; smart tourism; smart city

Abstract

The article discusses the concept of a «smart» tourist destination and analyzes the typical features of a «smart» destination and a «smart» city. Based on the generalization of advanced foreign experience, the technological foundations of «smart» tourism are considered. A model of the main factors of innovative development of tourist destinations is proposed. It is substantiated that «smart tourism» brings additional social and economic benefits, contributes to the competitiveness of high technologies in the tourism sector, optimizes the professional structure of tourism and enriches the emotional capital of the tourist. In addition, it generates demand, regulates consumption between traditional and innovative value-added services.

Author Biographies

N. V. Korzh , Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

доктор економічних наук, професор

N. V. Onyshchuk , Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

кандидат економічних наук, доцент

References

New Platform Tourism Services (or the so-called Sharing Economy) – Understand, Rethink and Adapt. UNWTO, 2017.- URL: https://www.e-unwto.org/doi/book/ 10.18111/9789284419081

Smart cities of the world. Energy, Transport and Lighting 2016-2021. UK, Juniper Research Ltd. – URL: https://www.juniperresearch.com/researchstore

Туник О. М. Смарт-туризм: система взаємовідносин в дестинації. Міжнародний туристичний бізнес : зб. наук. ст. студ. денної і заочної форми навч. / відп. ред. А. А. Мазаракі. Київ : Київ. нац. торг.- екон. ун-т, 2017. С. 329–335

Савіна Г. Г., Яковенко О. В. Управління клієнтською базою туристичного підприємства із застосуванням інтернет-ресурсів: економічний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Випуск 25. Частина 2. 2019. С. 107-110

Descubre la gastronomía Alicantina y vive experiencias únicas con alicante SMART destination. - URL: http://alicantesmartdestination.com

Xiang, Z., Tussyadiah, I., and Buhalis, D. (2015): «Special Issue: Smart destinations», Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 143-201.

Lamsfus C., Martín D., Alzua-Sorzabal A., Torres-Manzanera E. (2015) Smart Tourism Destinations: An Extended Conception of Smart Cities Focusing on Human Mobility. In: Tussyadiah I., Inversini A. (eds) Information and Communication Technologies in Tourism 2015. Springer, Cham pp.363-375

Gretzel, U., Ham, J., and Koo, C. (2018): «Creating the City Destination of the Future – The Case of Smart Seoul», in Wang, Y., Shakeela, A., Kwek, A., and KhooLattimore, C. (eds.), Managing Asian Destinations, Cham, Switzerland, Springer, 199-214.

Hwang, J., Park, H.-Y., & Hunter, W. C. (2015). Constructivism in Smart Tourism Research : Seoul Destination Image. Asia Pacific Journal of Information Systems, 25(1), 163– 178. https://doi.org/10.14329/apjis.2015.25.1.163

Koo, C., Shin, S., Kim, K., Kim, C., and Chung, N. (2013): «Smart Tourism of the Korea: A Case Study», PACIS 2013. Accessed online (July 1, 2018) at: http://www.pacisnet.org/proceeding.php?paperyear=2013.

D., Li, X., and Li, Y. (2013): «China’s “smart tourism destination” initiative: A taste of the service-dominant logic», Journal of Destination Marketing & Management, 2(2), 59-61.

Published

2021-11-03

Issue

Section

Articles