Specific features of using the benchmarking tool at the enterprise under modern operating conditions

Authors

  • O. Shkurenko Державний університет інфраструктури та технологій

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2021.1.14

Keywords:

benchmarking; management; business processes; competitiveness; development; analysis

Abstract

Global Competition, Promotion for Quality, World Achievements in the fields of industrial and business technologies, adaptation to conditions that are quickly changing need to find new effective approaches and business practices. The modern management tool is benchmarking as an integral part of strategic planning and improvement of the enterprise.
The article analyzes the essence of benchmarking as an important component of improving business processes to increase the competitiveness of the enterprise. The goals and features of the use of benchmarking as a modern instrument of managerial technology to improve performance indicators and improving product competitiveness and enterprise are considered. he main reasons for the need to activate benchmarking, the main stages of its holding in the enterprise are determined. It is proved that the result of benchmarking is to achieve commercial success, faster and optimal acceptance of managerial decisions. Features of the introduction of benchmarking are the use of experience in leaders of various industries; a detailed study of competition by the interests of the activities of the enterprise; developing a strategy to target key factors.
In the future, benchmarking should become a constant process, through which it is possible to assess strategies and objectives in comparison with similar enterprises, but more successful broad use of benchmarking will ensure that the unique competitive advantages and successful operation of the enterprise in the long run.

Author Biography

O. Shkurenko , Державний університет інфраструктури та технологій

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри бізнес-логістики та транспортних технологій

References

Багиев Г.Л., Богданова Е.Л. Бенчмаркинг как функция маркетинговых исследований. URL: https://www.marketing.spb.ru/read/m9/14.htm.

Соломенко О.Є., Виноградов О.А. Бенчмаркінг як маркетинговий інструмент вдосконалення бізнес-процесів. Вісник економіки транспорту і промисловості. № 35, 2011. С.230-234.

Трубнік Т. Є. Бенчмаркінг конкурентних переваг регіональних господарств м. Києва та Київської області. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 21. С. 68-73.

Яців І.Б., Бобровник Д.О. Концептуальні засади розвитку бенчмаркінгу на підприємствах аграрної сфери. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том 3. №1. С.120-127.

Gryshova I., Krasnorutskyy О., Kravchuk A., Stoianova-Koval S. Modern position of agricultural business in Ukraine under the conditions of the state`s fiscal policy. Innovative approaches in the management of competitiveness of business. Riga: Landmark, 2016, P. 124-134.

Сamp R.C. Benchmarking. The Search for Industry Best Practices That Lead to Superior Performance. — ASQC Industry Press, Milwaukee, Wisconsin, 1989.

Бублик М. І., Хім’як М.М., Лібер В.М. Бенчмаркінг як спосіб одержання конкурентних переваг. Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України. 2009. Вип. 19.5. С. 136–139.

Watson G.H. Il Benchmarking (edizione italiana A) cura di Piercarlo Ceccarelli. Milano: Franco Angeli, 1995.

Котлер Ф. Маркетинг-менеджмент. СПб: Изд-во «Питер Ком», 1998. 896 с.

Гончарова О.М. Реінжиніринг бізнес-процесів як спосіб підвищення ефективності управління. Ефективна економіка. 2012. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_2_27.

Кэмп С. Роберт. Легальный промышленный шпионаж: Бенчмаркинг бизнес-процессов [Текст]: [пер. с англ.]. Днепропетровск: Баланс-Клуб, 2004. 416 с.

Командровська В.Є., Градун А.І. Оцінка стратегії діяльності підприємства за допомогою методу бенчмаркінгу. URL: http://ecobio.nau.edu.ua/ index.php/PPEI/article/download/306/295.

Продіус О.І., Прокоф’єва В.К. Бенчмаркінг як інструмент удосконалення бізнес-процесів підприємства. Електронне наукове фахове видання «Економіка та суспільство». URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/19_ukr/90.pdf.

Дубодєлова А.В., Юринець О.В., Катаєв А.В. Класифікація видів і сфери застосування бенчмаркінгу в системі менеджменту підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2010. №1. С.102-106. URL: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2010_1_102_106.pdf.

Добрянська Н.А., Попович О.М., Варгатюк М.О. Суть та значення методу бенчмаркінгу відносно оцінки конкурентоспроможності підприємства. Агросвіт. 2016. № 11. С.3-6. URL: http://www.agrosvit.info/pdf/11_2016/2.pdf.

Карась О. Бенчмаркінг – інструмент розвитку конкурентних переваг. URL: http://jeej.wunu.edu.ua.

Бенчмаркінг як інструмент підвищення конкурентоспроможності компанії. URL: http://www.management.com.ua/ct/ct003.html.

Кльоба Р.Л. Реінжиніринг і бенчмаркінг як інструменти вдосконалення управління банківською діяльністю. Науковий вісник НЛТУ України. 2009. Вип. 19.8. с.247-252.

Published

2021-08-06

Issue

Section

Articles