The role of extrinsic motivation in creative activity of modern organizations.

Authors

  • N. Sytnik Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»

Keywords:

creative activity, extrinsic and intrinsic motivation

Abstract

The influence of extrinsic remuneration on intrinsic motivation to creative activity performed by personnel of modern organizations is considered in the light of the theory of cognitive assessment. The specific features of motivation to creative activity as compared to performance of routine tasks are summarized. The article analyzes existing in scientific literature contradictions with regard to the role of extrinsic motivation in creative activity of modern workers. It is shown that impact of extrinsic remuneration on intrinsic motivation and creativity could be explained in the scope of interpretative paradigm since the impact is context depended and context is socially constructed reality of studied group of workers. Thus the same measures aimed to support creative activity could potentially have various effects in various organizational environments due to differences in subjective perceptions of the workers. The latter should be taken into account when the development of remuneration systems is considered.

Author Biography

N. Sytnik, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут»

к.б.н., доцент кафедри менеджменту

References

Кузнєцова Н. Б. Кадри інноваційного типу: сутність, значення та особливості формування в умовах розвитку інноваційної економіки / Н.Б Кузнєцова // Актуальні проблеми економікию – 2009. – № 6 (96).– С. 115–121.

Монастирська Г. В. Механізм мотивації інноваційної діяльності на підприємстві / Г. В. Монастирська // Вісник Донбаської державної машинобудівної академії. – 2009.– № 2.– С. 207-212.

Robinson A.G, Stern S. Corporate creativity: how innovation and improvement actually happen / A.G. Robinson – San Francisco: Berrett-Koehler, 1997.

Колот А.М. Мотивація персоналу: Підручник / А.М. Колот. – К.: КНЕУ, 2006. – 340 с.

Schunk D.H. Learning theories: An educational perspective (5th ed.) // D.H. Schunk. – Upper Saddle River:NJ: Pearson Prentice Hall, 2008.

Amabile T. The motivation to be creative / T. Amabile // S. Isaksen (Ed.), Frontiers of Creativity Research: Beyond the basics. – Buffalo, NY: Bearly Limited, 1987. – P. 223-254.

Runco M.A. Motivation, competence, and creativity / .M.A. Runco// A. Elliot and C. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. – New York: Guilford Press, 2005. – P. 609-623.

Карпунь І. Н. Мотивація і стимулювання інноваційної діяльності підприємства ./ І.Н. Карпунь // Проблеми економіки та управління. – 2000. – № 628. – С. 529–533.

Капінос Г. І., Злобіна І. С. Стимулювання працівників в умовах інноваційного розвитку економіки України / Г. І. Капінос, І. С. Злобіна // Наука і економіка. – 2008. – № 4 (12). – С. 119–123.

Amabile T.M. Creativity in context: update to the social psychology of creativity / T.M. Amabile. – Boulder, Colo.: Westview Press, 1996. – 336 p.

Deci E. L., Ryan R. M. The support of autonomy and the control of behavior/ E. L. Deci, R. M. Ryan // Journal of Personality and Social Psychology. – 1987. – Vol. 53. – P. 1024–1037.

Deci E.L., & Ryan R.M. Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains / E. L. Deci, R. M. Ryan // Canadian Psychology.–2008. – Vol. 49.– P. 14-23.

Hennessy B.A., Amabaile T.M. The conditions of creativity / B.A. Hennessy – R. J. Sternberg (ed) The nature of creativity. – Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1988.– P. 11-38.

Prabhu V., Sutton C., Sauser, W. Creativity and certain personality traits: Understanding the mediating effect of intrinsic motivation / V. Prabhu, C. Sutton, W. Sauser // Creativity Research Journal. – 2008. – Vol. 20. – P. 53-66.

Stenmark D. Failures of reward-driven behaviour in industry: a case of systems, management and creativity / D. Stenmark // Proceedings of ECIS. –Turku, Finland, June 14-16, 2004.

Eisenberger R., Rhoade L., Cameron J. Does pay for performance increase or decrease perceived selfdetermination and intrinsic motivation? / R. Eisenberger, L. Rhoade, J. Cameron.// Journal of Personality and Social Psychology. –1999.– Vol. 77. – P.1026–1040.

Eisenberger R., Cameron J. Detrimental effects of reward: Reality or myth? / R. Eisenberger, J. Cameron// American Psychologist. –1996. – Vol.51.– P. 1153–1166.

Cameron J., Pierce W.D. Reinforcement, reward, and intrinsic motivation: A meta-analysis /J. Cameron, W.D. Pierce // A Review of Educational Research.–1994. – Vol. 64. – P. 363-423.

Stenberg R.J., Lubart T.I. Buy low and sell high: An investment approach to creativity/R.J. Stenberg, T.I. Lubart .// Human Development. – 1992. – Vol. 34.– P. 1-31.

Eisenberger R., Selbst M. Does reward increase or decrease creativity? / R. Eisenberger, M. Selbst // Journal of Personality and Social Psychology. – 1994. –Vol. 66. – P.1116-1127.

Csikszentmihalyi M.,Wolfe R. Conceptions and research approaches to creativity: implications of a system perspective approach to creativity in education / M. Csikszentmihalyi, R.Wolfe in K.Heller, F. Mönks, R. Sternberg, & R. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent, 81-93. Oxford, UK: Elsevier Science Ltd., 2005.

Lubart T., Georgsdottir A., Besançon M. The nature of creative giftedness and talent. In T. Balchin, B. Hymer, & D. Matthews (Eds.) The Routledge international companion to gifted education, 42-49. New York: Routledge.(2009).

Amabile T. The social psychology of creativity / T. Amabile.– New York: Springer-Verlag, 1983.

Eisenberger R., Shanock L. Rewards, intrinsic motivation and creativity: A case study of conceptual and methodological isolation / R.Eisenberger, L. Shanock L. // Creativity Research Journal. – 2003. –Vol. 15. – P.121-130.

Issue

Section

Articles