Fundraising — activation instrument of socially responsible interaction between subjects of public relations.

Authors

  • V. O. Ohorodnyk Ужгородський національний університет

Keywords:

fundraising, resources, security, cooperation, interaction, social relations

Abstract

Using of fundraising is appropriate to resource providing of socially important initiatives. The aim of the article is to describe a fundraising as an instrument of socially responsible interaction between subjects of public relations. Fundraising is the process of attracting of different resources (human, material, information, etc.) required for the implementation of social important project or program. It can be used not only by non-profit organizations, but also by state authorities in the form of state fundraising. State fundraising can be defined as the involvement of resources by state authorities from different sources for socially important objectives, based on socially responsible interaction. The main method of state fundraising should be a common programs, which include state authorities, business representatives and ordinary citizens. Practical realization of a state fundraising programs should be done with help of an Internet platforms. In general, state fundraising has many advantages and it is a perspective instrument of socially responsible interactions.

Author Biography

V. O. Ohorodnyk, Ужгородський національний університет

кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів
та банківської справи

References

Хачатуров Р.Л., Ягутян Р.Г. Юридическая ответственность. — Тольятти: Международная академия бизнеса и банковского дела, 1995. — 200 с.

Зайчук О.В., Оніщенко Н.М. Теорія держави і права. Академічний курс: Підручник. — К.: Юрінком Інтер, 2006. — 688 с.

Фандрайзинг: нав.посіб./Чернявська О.В., Соколова А.М. - К.:”Центр учбової літератури”, 2013. - 188 с.

Снігульська В. Що таке соціальний фандрейзинг, або як продати громаді участь у добрих справах / В. Снігульська // Газета «Соціальний педагог». – 2009. – № 8.– С. 100–107.

Кривоносов А.Д. Основи піарологіі (науки про зв'язки з громадськістю): навчальний посібник для вузів / А.Д. Кривоносов, О.Г. Філатова, М.А. Шишкіна. - СПб.: Роза світу, 2008. - 410 с.

Бадылевич Л.В., Фандрайзинг как средство развития научно-исследовательской деятельности будущих социальных работников: автореф. – Тамбов, 2004. - 23 с.

Фандрайзинг: основні особливості та форми: метод.посіб. /О.І. Шнирков, І.О. Мінгазутдінов. - 1- ше вид. - К.:Ін-т міжнар. Відн. КНУ ім. Т.Шевченка, 2000. - 50 с.

Крупський Т. Пошук ресурсів для діяльності організації (Fund Rasing)/ Т.Крупський. - К.: Коаліція “Свобода вибору”, 2005. - 10 с.

Холостова Е.И. Генезис социальной работы в России: учебное пособие. – М.: 2006. – 232 с.

Куц С. Фандрайзинг АВС: Посібник для початківців. – К.: Центр філантропії, 2008. – 92 с

Етичний кодекс фандрайзерів [Електронний ресурс] // Інститут Професійного Фандрайзингу – Режим доступу до ресурсу: http://fundraiser.org.ua/pro/dokumenty-ipf/etychnyj-kodeks-fandrajzeriv/.

Комаровський О. В. Фандрейзинг у питаннях, відповідях та цитатах: навч. посіб. / О. В. Комаровський. – Луганськ, 2007. – 54 с

Issue

Section

Articles