Corporate social responsibility as a factor in increasing the efficiency of modern business

Authors

  • A. L. Berzhanir Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Keywords:

social responsibility of business, corporate social responsibility, stakeholders, corporate ethics, social audit

Abstract

This article has shown the importance of corporate social responsibility to improve efficiency and the process of its formation in Western countries in the XX century. The author substantiates the main theoretical and methodological principles that define the essence and content of corporate social responsibility as a factor of economic development. The social responsibility of business is the achievement of high financial results of corporation with compliance of ethical values and respect for people and the environment. The directions, approaches and structure of socially responsible business were defined here. It is indicated that activities to ensure the corporate social responsibility is defined as the pragmatic direction of development business that provides high efficiency of operation of companies and risk management in countries with market economy. The significance of preparation of social reports and conduct social audit was emphasized.

Author Biography

A. L. Berzhanir, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

к. соц. н., доцент кафедри суспільних дисциплін

References

Котлер Ф. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства / Котлер Ф. / Пер. з англ. – К.: Стандарт, 2005. – 302 с.

Баффетт У. Эссе об инвестициях, корпоративных финансах и управлении компаниями / Баффетт У. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2008. – 268 с.

Корпоративна соціальна відповідальність: експертна оцінка та практика в Україні [Текст] / Бібліотека журналу ,,Експерт Україна”. – К.: Друкарня ТОВ ,,ТЕФ ОЛБІ”, 2008. – 160 с.

Плакасов Т.О. Эффективность инструментов корпоративной социальной ответственности : автореф. дис. наук. степени канд. экон. наук: спец. 08.00.05 ,,Экономика и управление народным хозяйством” / Т.О. Плакасов. – М., 2012. – 20 с.

Корпоративная социальная ответственность: Не побочная деятельность, а составная часть бизнес-стратегии [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.csrjournal.com/lib/networkoverview/170-korporativnaja-socialnaja-otvetstvennostne.html.

Фрідман Мілтон Капіталізм і свобода / М. Фрідман / Пер. з англ. – К: Дух і літера, 2010. – 320 с.

Паккард Д. Завоевание пространства: Как это делается у нас в ,,Хьюлетт-Паккард” / Д. Паккард / Пер. з англ.– СПб. : Азбука-Терра, 1997. – 348 с.

Социальная ответственность бизнеса: мировой опыт [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://socrabota.ucoz.ru.

Issue

Section

Articles