Defining the business model of the university based on a synthesis of approaches to the business model of the enterprise

Authors

  • L. Yurchyshena Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4.25

Keywords:

business model; university business model; value proposition; business model components; business model outline

Abstract

The article investigates and structures the genesis of approaches of domestic and foreign scientists to the concept of "business model", as a result the strategic, customer-oriented, value, process, system approach, as well as approaches that identify the business model as a management tool, mechanism, define it. as a cognitive system. The approaches of scientists to the filling of the business model with components are studied, which proves its uniqueness and possibility of use in different fields. It is determined that when developing a business model of the university it is advisable to follow a comprehensive approach that combines strategic, value, customer-oriented, process and system approaches. The understanding of the university business model as a conceptual tool based on a strategic vision of higher education development, including an interconnected set of components of creating a value proposition for stakeholders and the university's ability to generate revenue to ensure financial stability. The components of the business model of Osterwalder A. and Pigneur Y. for domestic universities have been filled in meaningfully.

Author Biography

L. Yurchyshena, Донецький національний університет імені Василя Стуса

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри фінансів і банківської справи

References

Остервальдер, А., Пинье, И. (2012). Построение бизнес-моделей: Настольная книга стратега и новатора. Альпина Паблишер.

Скриль, В. В. (2016). Бізнес-моделі підприємства: еволюція та класифікація. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Економіка і суспільство.

Foss N.J., Saebi T. (2017). Fifteen years of research on business model innovation: How far have we come, and where should we go? Journal of Management, vol. 43, no. 1, pp. 200–227. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206316675927.

Чухрай, А. І. (2012). Онтологія поняття “бізнес-модель” підприємства.

Casadesus-Masanell, R., Ricart, J. E. (2010). From strategy to business models and onto tactics. Long range planning, 43 (2-3), 195-215.

Keen, P., Qureshi, S. (2006). Organizational Transformation through Business Models: A Framework for Business Model Design. System Sciences, HICSS’06. Proceedings of the 39th Annual Hawaii International Conference, V.8, P.206b–206b

Hamel G. 2000. Leading the Revolution. Plume: N.Y.

Сливотски, А. (2006). Миграция ценности. Что будет с вашим бизнесом послезавтра: пер. с англ. М.: Манн, Иванов и Фербер.

Zott, C., & Amit, R. (2010). Business model design: an activity system perspective. Long range planning, 43(2-3), 216-226.

Сачинська, Л. В. (2015). Особливості формування бізнес-моделі підприємства. Економічні науки. Cерія: Облік і фінанси, (12 (2)), 171-179.

Afuah, A. (2004). Business models: A strategic management approach. McGraw-Hill/Irwin.

Pohle, G., Chapman, M. (2006). IBM's global CEO report 2006: business model innovation matters. Strategy & Leadership.

Кузьмина, Н. В. (2020). Особенности формирования бизнес-модели предприятия в условиях динамичной внешней среды. Национальные экономические системы в контексте формирования глобального экономического пространства, 397-399.

Климанов, Д. Е., Третьяк, О. А. (2014). Бизнес-модели: основные направления исследований и поиски содержательного фундамента концепции. Российский журнал менеджмента, 12(3).

Magretta, J. (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review. 80(5), 86–92.

Нєнно, І. М. (2016). Щодо форм візуалізації бізнес-моделей. Вісник Донбаської державної машинобудівної академії, (3), 137-141.

Chesbrough, H., Rosenbloom, R. S. (2002). The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation's technology spin‐off companies. Industrial and corporate change, 11(3), 529-555.

Стрекалова, Н. Д. (2009). Концепция бизнес-модели: методология системного анализа. Известия Российского государственного педагогического университета им. АИ Герцена, (92).

Жайлауов, Е. Б., Белик, Е. Б., Денисов, И. В. (2019). Представление бизнес-модели как когнитивной системы. Вопросы инновационной экономики, 9(4), 1525-1534.

Закону України «Про вищу освіту». Редакція від 25.09.2020. URL: https://cutt.ly/2g06VnU

Чухрай, А. І. (2012). Онтологія поняття “бізнес-модель” підприємства.

Джонсон, М., Кристенсен, К., Кагерманн, Х. (2009). Обновление бизнес-модели. Harvard Business Review, 3, 63.

Нехода, Е. В., Редчикова, Н. А., Тюленева, Н. А. (2018). Бизнес-модели компаний: от прибыли к устойчивому развитию и созданию ценности. Управленец, 9(4).

Стрекалова, Н. Д. (2009). Бизнес-модель как полезная концепция стратегического управления. Проблемы современной экономики, 2, 133-138.

Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.

Кукушкин, С. Н. (2018). Бизнес-модель организации в экономике знаний. Вестник Российского экономического университета им. ГВ Плеханова, (6 (102)).

Published

2021-06-09

Issue

Section

Articles