Concept of the developmentof the marketing potential of higher education institutions on the basis of benchmarking
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4.20Keywords:
marketing potential; development; higher education institution; benchmarking; levels of development; the concept of marketing potential developmentAbstract
The article substantiates the conceptual provisions of the development the marketing potential of higher education institutions based on benchmarking. The components of the developed concept are outlined. The development of the marketing potential of higher education institutions at the levels of its formation, namely at the nano-level, micro-level, meso-level and macro-level, is proposed, and the tasks of implementing the concept at each of the levels are defined.The key functions that are assigned to the marketing potential development system of higher education institutions when using benchmarking as a management tool are identified.It is proposed to divide them into classical functions and benchmarking functions. A comprehensive mechanism for developing the marketing potential of higher education institutions based on benchmarking has been developed, which will allow achieving the goal of the proposed concept due to the synergy of three components: organizational, finance-economic and gender-behavioral mechanisms. Based on the conducted research, the features of the concept of developing the marketing potential of higher education institutions based on benchmarking are outlined and the expected results from its implementation in the educational space are indicated.
References
Антикризове управління національною економікою:монографія / І. Малий. та ін. Київ:КНЕУ, 2017. 368 с.
Завадський Й. С., Осовська Т. В., Юшкевич О. О. Економічний словник. Київ : Кондор, 2006. 356 с.
Ващенко Н. В. Обґрунтування концепції управління розвитком підприємства. Академічний огляд. 2014. № 1(40). С. 94-102.
Большой энциклопедический словар : веб-сайт. URL: https://gufo.me/search?term=%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D0%B8%D1%8F (дата звернення 29.11.2020).
Корваленко М., Сікало М. Запровадження Концепції розвитку ринку зерна України. Публічне управління та адміністрування. 2019. № 2(20). С. 73-78.
Вікіпедія. Вільна енциклопедія : веб-сайт. URL: http://uk.wikipedia.org/ wiki/Концепція (дата звернення 29.11.2020).
Барна С.С. Концепція управління інноваційним розвитком енергосервісних підприємств. Інноваційна економіка. 2020. № 3-4 (83). C.71-77. DOI: 10.37332/2309-1533.2020.3-4.10
Банзелюк І. В. Рівні управління маркетинговим потенціалом закладів вищої освіти. Розвиток форм і методів сучасного менеджменту в умовах глобалізації: VIII наук.-практ. конф., 02-06 листопада 2020 р. м. Дніпро: Дніпровський державний аграрно-економічний університет, 2020.
Дороніна О.А. Роль наукової діяльності студента у формуванні компетенцій сучасного фахівця в сфері економіки та управління. Економіка і організація управління. 2017. № 4. С. 207-215.
Іваненко В., Ковальчук О. Оцінка маркетингового потенціалу підприємства: компаративний аналіз наукових підходів. «Вісник ЖДТУ»: Економіка, управління та адміністрування. 2019. № 1(87). С. 72-82.
Маматова Л.Ш. Місце маркетингового потенціалу в системі фінансово-інвестиційного потенціалу підприємств. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності. 2017. Вип. 15. С. 140–145.
Кунев С.В., Е.Н. Мальченков Маркетинговый потенциал фармацевтических производителей: сущность и тенденции развития. Регионология. 2012. № 1 (78). С. 139–143.
Родионова А.П. Оценка и реализация маркетингового потенциала развития машиностроительных предприятий региона. Регионология. 2009. № 3. URL: http://regionsar.ru/ru/node/375 (дата звернення 29.11.2020).
Баранчеев В. П. Анализ и оценка маркетингового потенциала. Маркетинг. 2004. № 3. С. 42–50.
Поліщук І.І. Фактори розвитку маркетингового потенціалу підприємства. Науковий вісник Полісся. 2016. Вип. 2. С. 97–102.
Снісарчук І.В. Закономірності управління маркетинговим потенціалом закладів вищої освіти. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: економіка, управління та адміністрування. 2019. №3 (89). С.87-93.
Банзелюк І.В. Принципи управління маркетинговим потенціалом закладів вищої освіти. Економіка і організація управління. 2019. №3 (35). С.101-110.
Снісарчук І.В. Сутність та види бенчмаркінгу маркетингового потенціалу закладів вищої освіти. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія: "Економічні науки". 2019. №7. С. 40-50. https://doi.org/10.25313/2520-2294-2019-7-5129
Банзелюк І. Функції управління маркетинговим потенціалом закладів вищої освіти на засадах бенчмаркінгу. Сучасний менеджмент: тенденції, проблеми та перспективи розвитку: V міжн. наук.-практ. конф. 23 квітня 2020 р. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2020. С. 25-26.
Ахновська І. О., Банзелюк І. В. Переваги та перешкоди використання бенчмаркінгу в управлінні маркетинговим потенціалом закладів вищої освіти. Modern Economics. 2020. № 20(2020). С. 20-25.: https://doi.org/10.31521/modecon.V20(2020)-03