Development strategy for the potential of higher education institutions based on benchmarking

Authors

  • M. Savchenko Донецький національний університет імені Василя Стуса
  • O. Boienko Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4.22

Keywords:

strategy; development; development strategy; potential; potential development; higher education institution; benchmarking

Abstract

The article has examined the essence of the concepts "strategy" and "development strategy", has defined their general characteristics. It is proved that the development strategy can be both a component of the overall strategy and a separate area of work of the organization. It is proposed to develop the institution of higher education according to the elements of its potential, which include: financial and economic, personnel, scientific, marketing, educational and social. The necessity of forming a strategy for implementing measures to develop the potential of a higher education institution is justified. The essence of the concept of "benchmarking" is investigated and the advantages of its use in the activities of organizations are justified. It is proposed to use benchmarking as an effective tool for strategic planning, which will allow implementing the best practices of competitive organizations in the activities of an individual higher education institution. The stages of forming a development strategy for the potential of a higher education institution based on benchmarking are outlined and the results that the higher education system will eventually receive when using innovative development tools are determined.

Author Biographies

M. Savchenko, Донецький національний університет імені Василя Стуса

д.е.н., доцент, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин

O. Boienko, Донецький національний університет імені Василя Стуса

к.е.н., доцент, завідувач кафедри маркетингу

References

Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. Санкт-Петербург : Питер Ком, 1999. 416 с.

Мескон М.Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента. Москва : Дело,1993, с. 312.

Крук М. Д. Разработка корпоративных стратегий компании. ЭКО. 2001. №6. С. 112 – 117.

Колпаков В. Концептуальные основы стратегии управления. Персонал. 2002, № 3. С. 38-44.

Ломоносов Д.А. Сутність поняття «стратегія» та його відмінності від тактики й оперативних дій. Економічні інновації. 2011. Вип. 45. С.156-160.

Свистович М. Б. Сутність та основні поняття стратегічного планування. Державне управління: теорія та практика. 2013. № 2. С. 37-43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Dutp_2013_2_6.

Кукушкін О.М. Сутність поняття «стратегія розвитку підприємства». Науковий вісник. 2005. Вип. 15.2. С.220-227.

Гордієнко П.Л., Дідковська Л.Г., Яшкіна Н.В. Стратегічний аналіз. Київ : Алерта, 2011. 520 с.

Василига С. М. Поняття стратегії розвитку підприємства. Економiка та держава. 2020. № 1/2020. С.121-125.

Марцин В.С. Економічне регулювання ефективності господарської діяльності: монографія. Львів: ЛБІ НБУ, 2005. 491 с.

Тур О.В. Формування поняття стратегія розвитку підприємства. Інтелект XXI. 2015. №4. С.38-45

Коротков Е.М. Концепція менеджменту. Москва: Дека, 1997. 304 с.

Проєкт Стратегії розвитку вищої освіти України на 2021-2031 роки. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення: 12.11.2020).

Кравченко О. Значення стратегії розвитку університету та критерії оцінювання її ефективності. Гірська школа українських карпат. 2016. №14. С.53-56

Навольська Н.В. Бенчмаркінг як дієвий інструмент забезпечення ефективності діяльності підприємств. Бізнес-навігатор. 2020. Вип. 3 (59). С. 105-109.

Лещук Г.В. Концепція бенчмаркінгу в системі інвестиційного забезпечення розвитку інфраструктури регіонів. Інтелект ХХІ. 2019. № 2. С.100-105.

Педак І. С. Бенчмаркінг як механізм порівняльного аналізу та запорука майбутнього регіонів. Учені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Державне управління. 2017. № 1. Том 28 (67). С. 52-56.

Толстих А.С. Бенчмаркінг в управлінні формуванням стратегій розвитку сільськогосподарських підприємств регіону. Економіка АПК. 2015. №5. С.92-96.

Published

2021-06-07

How to Cite

[1]
Савченко , М. and Боєнко , О. 2021. Development strategy for the potential of higher education institutions based on benchmarking. Economiсs and organization of management. 4(40) (Jun. 2021), 239-248. DOI:https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4.22.

Issue

Section

Articles