Впровадження моделі дуальної освіти в систему розвитку персоналу ДМСУ та оцінювання її ефектів
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2023.1.2Ключові слова:
підготовка кадрів; безперервна освіта; дуальна освіта; ефект; вартість навчання; модельАнотація
В сучасних форс-мажорних умовах розвитку вітчизняної економіки та важливості швидкої інтеграції України до ЄС набуває надзвичайної актуальності підвищення ефективності підготовки кадрів до потреб економіки, яка стоїть на військових рейках. Досвід розвинених країн довів, що в системі безперервної освіти актуальною і інноваційною моделлю є дуальна освіта. Метою статті є дослідження теоретико-методологічних засад впровадження моделі дуальної освіти в систему розвитку персоналу Державної митної служби України (ДМСУ) та оцінювання її соціально-економічного ефекту порівняно з традиційною моделлю навчання.
Акцентовано увагу, що якісна підготовка фахівців ДМСУ є запорукою розвитку її реформування. Запропоновано теоретико-методологічну модель впровадження дуальної освіти в систему розвитку персоналу ДМСУ, основними елементами якої є заклади вищої освіти; ДМСУ та її структурні одиниці; здобувачі (магістри) в системі безперервної освіти. Наведено детальний алгоритм впровадження дуальної освіти в систему розвитку персоналу ДМСУ. Виділено основні особливості дуальної освіти та її елементи, які забезпечать якість розвитку персоналу і в цілому реформування ДМСУ. Визначено основні переваги на макро-, мікро- та особистісному рівнях, які матимеме кожен суб’єкт при впровадженні дуальної освіти в систему розвитку персоналу ДМСУ. Проведено оцінювання соціально-економічних ефектів на макрорівні від реалізації моделі дуальної освіти для забезпечення потреб в кадрах ДМСУ.
Посилання
Людський розвиток в Україні. Інноваційні види зайнятості та перспективи їх розвитку : колективна монографія / за ред. Е.М. Лібанової. Київ : Ін-т демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України, 2016. 328 с.
Новіков В.М., Карягін Ю.О., Черніченко В.В. Дуальна освіта: інституціональні особливості реалізації в Україні: колективна монографія. Київ-Варшава : Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України, 2020. 79 с.
Новіков В.М. Практико-орієнтована модель професійної освіти. Демографія та соціальна економіка. 2019. № 2 (36). С. 152‒164.
Заюков І.В. Дуальна освіта в системі підготовки кадрів для потреб економіки України. Україна: аспекти праці. 2020. № 1. С. 11‒17.
Сайт Міністерства освіти і науки України. Дуальна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/dualna-osvita (дата звернення: 25.02.2023).
Сайт Університету державної фіскальної служби України (Державний податковий університет). Перелік ООП підготовки здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти. Митна логістика. URL: https://drive.google.com/file/d/1RmZl2THxXK1wJ5kUuBFMtYV5l1VdLF-D/view (дата звернення: 25.02.2023).
Сайт Університету державної фіскальної служби України (Державний податковий університет). Дуальна форма здобуття вищої освіти. Вартість підготовки магістрів. URL: https://www.nusta.edu.ua (дата звернення: 25.02.2023).
Сайт Міністерства освіти і науки України. Мінімальна вартість контрактного навчання. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/minimalna-vartist-kontraktnogo-navchannya-2020 (дата звернення: 25.02.2023).
Ловінська Л.Г. Визначення вартості освітніх послуг. Фінанси України. 2017. № 2. С. 12‒26.
Ловінська Л.Г., Парасій-Вергуненко І.М. Вартість освітніх послуг як базовий показник розподілу бюджетного фінансування між закладами вищої освіти. Наукові праці НДФІ. 2018. № 3 (84). С. 18‒36.
Сайт Верховної Ради України. Постанова Кабінету Міністрів України «Про методику розрахунку орієнтованої середньої вартості підготовки одного кваліфікованого робітника, фахівця, аспіранта, докторанта. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/346-2013-%D0%BF#Text (дата звернення: 25.02.2023).