Роль зовнішньої мотивації в забезпеченні креативно- інноваційної діяльності персоналу сучасних організацій
Ключові слова:
креативно-інноваційна діяльність, внутрішня і зовнішня мотивація, винагорода, теорія когнітивного оцінюванняАнотація
У статті розглядається роль зовнішньої винагороди у формуванні внутрішньої мотивації до креативно-інноваційної діяльності персоналу сучасних організацій з позицій теорії когнітивного оцінювання. Виявлені особливості мотивації креативно-інноваційної діяльності порівняно з виконанням рутинних завдань. Аналізуються існуючі в науковій літературі суперечності щодо ролі зовнішньої мотивації в забезпеченні креативно-інноваційної діяльності. Показано, що вплив зовнішньої винагороди на внутрішню мотивацію і креативність персоналу може бути поясненим в межах інтерпретативної парадигми, оскільки цей вплив є контекстуально залежним, і контекст виступає соціально сконструйованою реальністю певного колективу людей. Відповідно одні і ті ж заходи з мотивації креативно-інноваційної діяльності можуть мати різний ефект в залежності від їх організаційного контексту і суб’єктивного сприйняття працівниками, що потрібно враховувати в практиці розроблення систем мотивації.Посилання
Кузнєцова Н. Б. Кадри інноваційного типу: сутність, значення та особливості формування в умовах розвитку інноваційної економіки / Н.Б Кузнєцова // Актуальні проблеми економікию – 2009. – № 6 (96).– С. 115–121.
Монастирська Г. В. Механізм мотивації інноваційної діяльності на підприємстві / Г. В. Монастирська // Вісник Донбаської державної машинобудівної академії. – 2009.– № 2.– С. 207-212.
Robinson A.G, Stern S. Corporate creativity: how innovation and improvement actually happen / A.G. Robinson – San Francisco: Berrett-Koehler, 1997.
Колот А.М. Мотивація персоналу: Підручник / А.М. Колот. – К.: КНЕУ, 2006. – 340 с.
Schunk D.H. Learning theories: An educational perspective (5th ed.) // D.H. Schunk. – Upper Saddle River:NJ: Pearson Prentice Hall, 2008.
Amabile T. The motivation to be creative / T. Amabile // S. Isaksen (Ed.), Frontiers of Creativity Research: Beyond the basics. – Buffalo, NY: Bearly Limited, 1987. – P. 223-254.
Runco M.A. Motivation, competence, and creativity / .M.A. Runco// A. Elliot and C. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. – New York: Guilford Press, 2005. – P. 609-623.
Карпунь І. Н. Мотивація і стимулювання інноваційної діяльності підприємства ./ І.Н. Карпунь // Проблеми економіки та управління. – 2000. – № 628. – С. 529–533.
Капінос Г. І., Злобіна І. С. Стимулювання працівників в умовах інноваційного розвитку економіки України / Г. І. Капінос, І. С. Злобіна // Наука і економіка. – 2008. – № 4 (12). – С. 119–123.
Amabile T.M. Creativity in context: update to the social psychology of creativity / T.M. Amabile. – Boulder, Colo.: Westview Press, 1996. – 336 p.
Deci E. L., Ryan R. M. The support of autonomy and the control of behavior/ E. L. Deci, R. M. Ryan // Journal of Personality and Social Psychology. – 1987. – Vol. 53. – P. 1024–1037.
Deci E.L., & Ryan R.M. Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains / E. L. Deci, R. M. Ryan // Canadian Psychology.–2008. – Vol. 49.– P. 14-23.
Hennessy B.A., Amabaile T.M. The conditions of creativity / B.A. Hennessy – R. J. Sternberg (ed) The nature of creativity. – Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1988.– P. 11-38.
Prabhu V., Sutton C., Sauser, W. Creativity and certain personality traits: Understanding the mediating effect of intrinsic motivation / V. Prabhu, C. Sutton, W. Sauser // Creativity Research Journal. – 2008. – Vol. 20. – P. 53-66.
Stenmark D. Failures of reward-driven behaviour in industry: a case of systems, management and creativity / D. Stenmark // Proceedings of ECIS. –Turku, Finland, June 14-16, 2004.
Eisenberger R., Rhoade L., Cameron J. Does pay for performance increase or decrease perceived selfdetermination and intrinsic motivation? / R. Eisenberger, L. Rhoade, J. Cameron.// Journal of Personality and Social Psychology. –1999.– Vol. 77. – P.1026–1040.
Eisenberger R., Cameron J. Detrimental effects of reward: Reality or myth? / R. Eisenberger, J. Cameron// American Psychologist. –1996. – Vol.51.– P. 1153–1166.
Cameron J., Pierce W.D. Reinforcement, reward, and intrinsic motivation: A meta-analysis /J. Cameron, W.D. Pierce // A Review of Educational Research.–1994. – Vol. 64. – P. 363-423.
Stenberg R.J., Lubart T.I. Buy low and sell high: An investment approach to creativity/R.J. Stenberg, T.I. Lubart .// Human Development. – 1992. – Vol. 34.– P. 1-31.
Eisenberger R., Selbst M. Does reward increase or decrease creativity? / R. Eisenberger, M. Selbst // Journal of Personality and Social Psychology. – 1994. –Vol. 66. – P.1116-1127.
Csikszentmihalyi M.,Wolfe R. Conceptions and research approaches to creativity: implications of a system perspective approach to creativity in education / M. Csikszentmihalyi, R.Wolfe in K.Heller, F. Mönks, R. Sternberg, & R. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent, 81-93. Oxford, UK: Elsevier Science Ltd., 2005.
Lubart T., Georgsdottir A., Besançon M. The nature of creative giftedness and talent. In T. Balchin, B. Hymer, & D. Matthews (Eds.) The Routledge international companion to gifted education, 42-49. New York: Routledge.(2009).
Amabile T. The social psychology of creativity / T. Amabile.– New York: Springer-Verlag, 1983.
Eisenberger R., Shanock L. Rewards, intrinsic motivation and creativity: A case study of conceptual and methodological isolation / R.Eisenberger, L. Shanock L. // Creativity Research Journal. – 2003. –Vol. 15. – P.121-130.