Концепія глобальних ланцюгів доданої вартості у фреймах сталого розвитку

Автор(и)

  • В.І. Миценко Центральноукраїнський національний технічний університет
  • Д.В. Ульяненко Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2024.3.9

Ключові слова:

«зелений перехід», глобальні ланцюги вартості, сталий розвиток, зелене виробництво, рециклінг, зелений дизайн, зелені ланцюги створення вартості

Анотація

У статті узагальнено теоретичні підходи до формування концепції глобальних ланцюгів доданої вартості у термінах сталого розвитку, визначенню та систематизації складових зелених ланцюгів вартості, а також інструментів, що спрямовані на досягнення мети їх «зеленого переходу». Дослідження ґрунтується на позиції, що екологічний бізнес-процес вимагає координації та інтеграції всього зеленого середовища.  Ланцюжок створення вартості «зеленого» бізнесу передбачає зелений дизайн виробництва, екологічне управління ланцюгом поставок, екологічне управління, зелені закупівлі, зелене виробництво, зелений маркетинг, зелені інформаційні системи, зелений облік, зелені технології та 3R. Більш детально в статті розглянуто концепцію двоетапного екологічного виробництва, яке включає дизайн виготовлення готової продукції та виробничого процесу переробки відходів. Серед інструментів, які запроваджують міжнародні організації задля сприяння «зеленому переходу» у ланцюгах вартості глобального та національного рівнів в статті приділяється увага Платформі Зеленої промисловості ЮНІДО, метою якої є введення соціальних та екологічних міркувань в основний курс діяльності підприємств у всіх країнах та регіонах шляхом більш ефективного використання енергії та сировинних матеріалів, інноваційної практики та застосування нових зелених технологій.

Біографії авторів

В.І. Миценко , Центральноукраїнський національний технічний університет

канд. пед. наук, доцент, завідувач кафедри іноземних мов

Д.В. Ульяненко , Донецький національний університет імені Василя Стуса

аспірант кафедри менеджменту та поведінкової економіки

Посилання

Deif, A.M., 2011. A system model for green manufacturing. J. Clean. Prod 19, 1553–1559. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.05.022.

Gadde, S., Rabinovich, M., Chase, J., 1997. Reduce, reuse, recycle: An approach to building large internet caches. Oper. Syst. 1997, 93–98. http://dx.doi.org/10.1109/HOTOS.1997.595189, Sixth Work. Hot Top

Makower, J., 2014. State of Green Business. http://dx.doi.org/10.1186/1753-6561-3-s5-i1

Molenaar, J.W., Kessler, J.J., 2017. The business benefits of using sustainability standards: A meta review. Aidenvironment

Čekanavičius, L., Bazyte, R., Dičmonait ˙ e, A., 2014. Green business: Challenges and practices. Issn Ekon 93, 74–88.

Florida, R., Davison, D., Cline, M., 1999. Do green businesses benefit communities? public policy

Franco, G. De, Kothari, S.P., Verdi, R.S., 2009. The benefits of financial statement comparability the benefits of financial statement comparability. http://dx.doi. org/10.1111/j.1475-679X.2011.00415.x

Pattinson, C., 2015. Emerging technologies and their environmental impact. In: Green Information Technology: A Sustainable Approach. Elsevier Inc, http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-801379-3.00002-4

Arenas, D., Fosse, J., Huc, E., 2010. Business Going Green - An Exploratory Study on the Process Towards Sustainability. ESADE-Institute for Social Innovation, Spain

Nogareda, J.S., Ziegler, A., 2006. Green Management and Green Technology – Exploring the Causal Relationship, No. 040

Hammond, A., Adriaanse, A., Rodenburg, E., Bryant, D., Woodward, R., 1995. Environmental Indicators: A Systematic Approach To Measuring and Reporting on Environmental Policy Performance in the Context of Sustainable Development. World Resources Institute, http://dx.doi.org/10.1021/ja01151a046

Mioara, B., Mihai, T., 2014. Incidence of green business on developing the entrepreneurial environment from metropolitan area of Iaşi. Procedia Econ. Financ. 15, 1201–1208. http://dx.doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00579-6.

Chin, T.A., Tat, H.H., Sulaiman, Z., 2015. Green supply chain management, environmental collaboration and sustainability performance. Procedia CIRP 26, 695–699. http://dx.doi.org/10.1016/j.procir.2014.07.035

Ahlstrom, D., 2010. How business contributes to society. Acad. Manag. Perspect. 10–23.

Newton, T., Harte, G., 1997. Green business: Technicist kitsch? J. Manag. Stud. 34, 75–98. http://dx.doi.org/10.1111/1467-6486.00043

Makower, J., 2014. State of Green Business. http://dx.doi.org/10.1186/1753-6561-3-s5-i1.

Nulkar, G., 2014. SMES and environmental performance – a framework for green business strategies. Procedia - Soc. Behav. Sci. 133, 130–140. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.177

Lun, Y.H.V., 2011. Green management practices and firm performance: A case of container terminal operations. Resour. Conserv. Recycl. 55, 559–566. http://dx.doi.org/10.1016/j.resconrec.2010.12.001.

Guimaraes, T., Sato, O., 1996. Differences in perceptions of human resource development across countries. J. Transnatl. Manag. Dev. 2, http://dx.doi.org/10.1300/J130v02n03

Chun, S.-H., Hwang, H.J., Byun, Y.-H., 2015. Supply chain process and green business activities: Application to small and medium enterprises. Procedia - Soc. Behav. Sci. 186, 862–867. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.191

Lee, K.H., 2009. Why and how to adopt green management into business organizations?: The case study of Korean SMEs in manufacturing industry. Manag. Decis. 47, 1101–1121. http://dx.doi.org/10.1108/00251740910978322.

Green, K.W., Zelbst, P.J., Meacham, J., Bhadauria, V.S., 2012. Green supply chain management practices: Impact on performance. Supply Chain Manag. 17, 290–305. http://dx.doi.org/10.1108/13598541211227126

Taib, M.Y.M., Udin, Z.M., Ghani, A.H.A., 2015. The collaboration of green design & technology towards business sustainability in Malaysian manufacturing industry. Procedia - Soc. Behav. Sci. 211, 237–242. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.029

Md. Morshadul Hasan, Md. Nekmahmud, Lu Yajuan, Masum A. Patwary. Green business value chain: a systematic review. Sustainable Production and Consumption · August 2019. DOI: 10.1016/j.spc.2019.08.003

Darnal, N., Jolley, G.J., Handfield, R., 2008. Environmental management systems and green supply chain management: Complements for sustainability? Bus. Strateg. Environ. 18, 30–45. http://dx.doi.org/10.1002/bse.557

Diwekar, U., 2005. Green process design, industrial ecology, and sustainability: A systems analysis perspective. Resour. Conserv. Recycl. 44, 215–235. http://dx.doi.org/10.1016/j.resconrec.2005.01.007.

Srivastava, S.K., 2007. Green supply-chain management: A state-of-the-art literature review. Int. J. Manag. Rev. 9, 53–80. http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-2370.2007.00202.x

Chan, E.S.W., 2013. Managing green marketing: Hong Kong hotel managers’ perspective. Int. J. Hosp. Manag. 34, 442–461. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhm.2012.12.007.

Kumar, P., Ghodeswar, B.M., 2015. Factors affecting consumers’ green product purchase decisions. Mark. Intell. Plan 33, 330–347. http://dx.doi.org/10.1108/MIP-03-2014-0068

Dowie, T., 1994. Green design. World Cl. Des. Manuf. 1, 32–38. http://dx.doi.org/10.1108/09642369210063045

Staniškis, J.K., 2011. Green industry – A new concept. Environ. Res. Eng. Manag.

Kotler, P., Armstong, G., 2018. Principle of Marketing, seventeenth ed. Pearson 2, 3–4

Seroka-Stolka, O., 2014. The development of green logistics for implementation sustainable development strategy in companies. Procedia - Soc. Behav. Sci. 151, 302–309. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.028.

Sonja Gallhofer, Jim Haslam, 1997. The direction of green accounting policy: critical reflections. Accounting, Audit. Account. J. 10, 148–174. http://dx.doi.org/10.1108/09513579710166703

Bushnell, K., Harpster, A., Simchuk, S., Manckia, J., Stevens, C., 2010. Reduce, reuse and recycle: Cohabitation in the built environment. Int. J. Stroke 5, 421–422. http://dx.doi.org/10.1111/j.1747-4949.2010.00472.x.

Ogunyemi, T., Aktas, E., 2013. the impact of green information systems on sustainable supply chain and organisational performance, in: 10th Eur. Mediterr. Middle East. Conf. Inf. Syst, vol. 2013. pp. 1–9.

Polonsky, M.J., Rosenberger III, P.J., 2001. Reevaluating green marketing: A strategic approach. Bus. Horiz 2, 1–30. http://dx.doi.org/10.1039/C39860000627

Kotler, P., Keller, K.L., 2016. Marketing Management 15 Global Edition. http://dx.doi.org/10.1080/08911760903022556

Loknath, Y., Abdul Azeem, B., 2017. Green management-concept and strategies. Natl. Conf. Mark. Sustain. Dev. 688–702.

Chun, S.-H., Hwang, H.J., Byun, Y.-H., 2015. Supply chain process and green business activities: Application to small and medium enterprises. Procedia - Soc. Behav. Sci. 186, 862–867. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.191

ЮНІДО (2015) Глобальні ланцюги доданої вартості та розвиток. Підтримка всеохоплюючого та сталого промислового розвитку з боку ЮНІДО.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-21

Номер

Розділ

Статті