Природа генезису концепції глобальних ланцюгів створення вартості

Автор(и)

  • В.І. Миценко Центральноукраїнський національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2024.1.16

Ключові слова:

глобальні ланцюги вартості, концепції, управління глобальними ланцюгами вартості, багатонаціональні підприємства (компанії), глобальна економіка, конкурентоспроможність

Анотація

Статтю присвячено узагальненню процесу генезису концепції глобальних ланцюгів створення вартості (GVC). В роботі проведено аналізу існуючих концепцій та гіпотез мотивації та факторів сприяння розвитку GVC, підходів до структурного аналізу розподіленого виробництва, управління GVC. Автор робить висновок, що досліджена низка концепцій фіксує фундаментальні зміни, що відбуваються у виробничих процесах на тлі розвитку міжнародного аутсорсингу та торгівлі. В роботі доведено, що за сучасних умов економічної глобалізації поняття виробництва перетворилося на складну мережу глобальних ланцюгів створення вартості, в якій компоненти та частини виробляються на кількох етапах у різних країнах, які пов’язані між собою горизонтально, вертикально та діагонально. Автором наголошується на такій закономірності феномену глобальних ланцюгів вартості, як зростанні ролі аутсорсингу та офшоризму, що створює вертикаль внутрішньогалузевої міжнародної торгівлі компонентами та незавершеною продукцією всередині БНК.
Конфігурації глобальних ланцюгів створення вартості, відносини в середині них та між ними впливають на місця виробництва, взаємодії між фірмами та країнами, та в кінцевому рахунку - на конфігурацію глобальної економіки. У підсумку автор робить висновок, що фірми або країни, спеціалізуючись на певних етапах глобальних ланцюгів вартості, визначають свою власну конкурентоспроможність у міжнародному поділі праці.

Біографія автора

В.І. Миценко , Центральноукраїнський національний технічний університет

канд. пед. наук, доцент, завідувач кафедри іноземних мов

Посилання

Porter, Michael. 1985. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.

A Handbook for Value Chain Research. - https://www.researchgate.net/publication/42791981_A_Handbook_for_Value_Chain_Research

Womack, J. P. and D. T Jones (1996), Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation, N. York: Simon & Schuster

Gereffi, G. (1994), “The Organization of Buyer-Driven Global Commodity Chains: How U. S. Retailers Shape Overseas Production Networks”, in G. Gereffi and M. Korzeniewicz (eds.), Commodity Chains and Global Capitalism, London: Praeger

Kogut, B. (1985) ‘Designing global Strategies: Comparative and Competitive ValueAdded Chains’, Sloan Management Review, 26(4): 15–28

Feenstra, R. (1998) ‘Integration of Trade and Disintegration of Production in the Global Economy’, Journal of Economic Perspectives, 12(4): 31–50

Yeats, A. (2001) ‘Just How Big is Global Production Sharing?’ in S. Arndt and H. Kierzkowski (eds), Fragmentation: New Production Patterns in the World Economy, Oxford: Oxford University Press, pp. 108–43

Williamson, O. (1975) Markets and Hierarchies, New York: Free Press

Fine, C. H. (1998) Clockspeed: Winning Industry Control in the Age of Temporary Advantage, Reading, MA: Perseus

Jarillo, J. (1988) ‘On Strategic Networks’, Strategic Management Journal, 9(1): 31– 41.

Lorenz, E. (1988) ‘Neither Friends nor Strangers: Informal Networks of Subcontracting in French Industry’, in D. Gambetta (ed.), Trust – Making and Breaking Cooperative Relations, Oxford: Basil Blackwell

Powell, W. (1990) ‘Neither Market nor Hierarchy: Network Forms of Organization’, Research in Organizational Behaviour,12: 295–336

Prahalad, C. and G. Hamel (1990), ‘The Core Competence of the Corporation’. Harvard Business Review, 68(3): 79–91.

Granovetter, M. (1985) ‘Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness’, American Journal of Sociology, 91: 481–510

Hughes, A. (2000) ‘Retailers, Knowledges and Changing commodity Networks: The Case of the Cut Flower Trade’, Geoforum, 31: 175–90

Henderson, J., Dicken, P., Hess, M., Coe, N. and Yeung H. W.-C. (2002) ‘Global Production Networks and the Analysis of Economic Development’, Review of International Political Economy, 9(3): 436–64

Dicken, P. (2003) Global Shift: Reshaping the Global Economic Map in the 21st Century, 4th edition, London: Sage.

Gereffi, G. and Korzeniewicz, M. (eds) (1994) Commodity Chains and Global Capitalism, Westport: Praeger

Sturgeon, T. (2002) ‘Modular Production Networks: A New American Model of Industrial Organization’, Industrial and Corporate Change, 11(3): 451–96.

Sturgeon, T. and Lee, J.-R. (2001) ‘Industry Co-Evolution and the Rise of a Shared Supply-Base for Electronics Manufacturing’, Paper Presented at Nelson and Winter Conference, Aalborg, June

Baldwin, C. and Clark, K. (2000) Design Rules, Cambridge, MA: MIT Press

Langlois, R. and Robertson, P. (1995) Firms, Markets and Economic Change, London: Routledge

Keesing, D. and Lall, S. (1992) ‘Marketing Manufactured Exports from Developing Countries: Learning Sequences and Public Support’, in G. Helleiner (ed.), Trade Policy, Industrialisation and Development, Oxford: Oxford University Press, pp. 176–93

G. Gereffy, T. Sturgeon. The Governance of Global Value Chains. Review of International Political Economy 12:1 February 2005: 78–104

Vitasek, Kate. 2013. “Supply Chain Management Terms and Glossary.” Council of Supply Chain Management Professionals.

Park, Albert, Gaurav Nayyar, and Patrick Low. 2013. Supply Chain Perspectives and Issues: A Literature Review. Hong Kong: WTO and Fung Global Institute

New, Steve, and Philip Payne. 1995. “Research Frameworks in Logistics: Three Models, Seven Dinners and a Survey.” International Journal of Physical Distribution and Logistics Management 25 (10): 60-77

Harland, Christine M. 1996. “Supply Chain Management: Relationships, Chains and Networks.” British Journal of Management 7: S63–80

Farley, GA. 1997. “Discovering Supply Chain Management: A Roundtable Discussion.” APICS - The Performance Advantage 7 (1), 38-39

Lee, Hau L., and Corey Billington. 1992. “Managing Supply Chain Inventory: Pitfalls and Opportunities.” MIT Sloan Management Review 33 (3): 65-73

Park, Albert, Gaurav Nayyar, and Patrick Low. 2013. Supply Chain Perspectives and Issues: A Literature Review. Hong Kong: WTO and Fung Global Institute

Stadtler, Hartmut. 2005. “Supply Chain Management and Advanced Planning: Basics, Overview and Challenges.” European Journal of Operational Research 163 (3): 575-88

Forrester, J. W. 1958. “Industrial Dynamics: A Major Breakthrough for Decision Makers.” Harvard Business Review 36 (4): 37-66.

Supply Chain Council (SCC). 2007. “Supply-Chain Operations Reference-Model.”

Fredrick, Stacey. 2014. “Combing the Global Value Chain and Global I-O Approaches.” Discussion paper presented at the International Conference on the Measurement of International Trade and Economic Globalization, Aguascalientes, Mexico.

Kleinert, Jörn. 2003. “Growing Trade in Intermediate Goods: Outsourcing, Global Sourcing, or Increasing Importance of MNE Networks?” Review of International Economics 11 (3): 464-82.

Feenstra, Robert C., and Gordon H. Hanson. 1996. “Globalization, Outsourcing, and Wage Inequality.” NBER Working Paper 5424. https://www.nber.org/papers/w5424

Anderson, Thomas, and Torbörn Fredriksson. 2000. “Distinction between Intermediate and Finished Products in Intra-firm Trade.” International Journal of Industrial Organization 18 (5): 773-92. https://doi.org/10.1016/S0167-7187(98)00041-1

Rauch, James E. 1999. “Networks Versus Markets in International Trade.” Journal of International Economics 48 (1): 7-35. https://doi.org/10.1016/S0022-1996(98)00009-9

Henderson, Jeffrey, Peter Dicken, Martin Hess, Neil Coe, and Henry Wai-Chung Yeung. 2002. “Global Production networks and the Analysis of Economic Development.” Review of International Political Economy 9 (3): 436-64

Hummels, David, Dana Rapoport, and Kei-Mu Yi. 1998. “Vertical Specialization and the Changing Nature of World Trade.” FRBNY Economic Policy Review 4 (2): 79–99

Grossman, Gene M., and Esteban Rossi-Hansberg. 2006. “The Rise of Offshoring: It’s Not Wine for Cloth Anymore.” In The New Economic Geography: Effects and Policy Implications. Proceedings, Federal Reserve Bank of Kansas City, 59–102.

Andreff, Wladimir. 2009. “Outsourcing in the New Strategy of Multinational Companies: Foreign Investment, International Subcontracting and Production Relocation.” Papeles de Europa 18: 5-34

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-05

Номер

Розділ

Статті