Програма «Connecting Europe Facility» як фактор підвищення конкурентоспроможності України у мережі транс’європейської економічної співпраці

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2025.2.17

Ключові слова:

Connecting Europe Facility (CEF), Trans-European Transport Network (TEN-T), транспортна інфраструктура, Європейський Союз, транскордонне співробітництво, європейська інтеграція, конкурентоспроможність, міжнародна економічна співпраця

Анотація

У статті розглянуто роль програми «Механізм «Сполучення Європи» (англ. Connecting Europe Facility, CEF) як ключового фінансового інструменту Європейського Союзу, спрямованого на розвиток інтегрованої транспортної, а також енергетичної та цифрової інфраструктури. Проаналізовано значення транс’європейської транспортної мережі (англ. Trans-European Transport Network, TEN-T) у формуванні єдиного європейського простору мобільності, соціальної згуртованості та економічної цілісності, а також її вплив на реалізацію Європейської зеленої угоди через пріоритетність екологічно дружніх видів транспорту. Особливу увагу приділено фінансовим механізмам та результатам програми CEF у періодах 2014–2020 та 2021–2027 років, зокрема у контексті масштабних інфраструктурних проєктів, що реалізовуються у країнах-членах ЄС. Охарактеризовано приклади успішної реалізації CEF-проєктів у Польщі, яка є одним із найбільших бенефіціарів програми в Центрально-Східній Європі. Відзначено, що інвестиції у розвиток залізничного і автомобільного транспорту, портової інфраструктури та мультимодальних терміналів безпосередньо вплинули на зростання експортно-імпортних потоків, зниження логістичних витрат і посилення торговельних позицій країни на ринку ЄС. Підтверджено, що ефективність реалізації програмних проєктів у Польщі сприяла підвищенню її конкурентоспроможності та забезпечила позитивний приклад для України. Запропоновано напрями можливої участі України у програмі CEF, що включають модернізацію прикордонної та залізничної інфраструктури, будівництво інтермодальних терміналів, адаптацію залізничних колій до європейських стандартів, а також впровадження цифрових рішень у сфері логістики. Обґрунтовано, що реалізація таких проєктів сприятиме інтеграції української транспортної системи до TEN-T, забезпечить зростання транскордонної мобільності, підвищить ефективність зовнішньої торгівлі та стане важливим чинником посилення економічної стійкості України в умовах посткризового відновлення.

Біографії авторів

Т.В. Орєхова , Донецький національний університет імені Василя Стуса

д.е.н., професор кафедри міжнародних економічних відносин

О. Кузнєцов , КНЕУ імені Вадима Гетьмана, Київ, Україна

аспірант кафедри міжнародного менеджменту

Посилання

J. Rodrigue. (2020). Географія транспортних систем, 5-те видання, 480 с. doi.org/10.4324/9780429346323.

D. Banister. (2008). Парадигма сталого розвитку мобільності: Транспортна політика. Журнал Всесвітньої конференції з досліджень у галузі транспорту, том 15, випуск 2, 73-80. doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.10.005.

О. Кравченко. (2017). Перспективи інноваційного розвитку залізничного транспорту в Україні: фінансові аспекти. Журнал «Економіка промисловості» № 2 (78), 22-36. doi: 10.15407/econindustry2017.02.022.

Л. Рибаченко. (2016). Визначення основних напрямків підвищення ефективності роботи залізниць. Науковий журнал «ScienceRise», Том 8, № 2, 37-41. doi.org/10.15587/2313-8416.2016.76450.

Н. Панченко. (2018). Теоретична концепція управління якістю залізничних транспортних послуг за принципами соціальної відповідальності. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Економіка», 5 (2), 35-41. doi.org/10.31339/2313-8114-2018-2(10)-35-41.

Trans-European Networks – guidelines. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/135/trans-european-networks-guidelines

The EU transport sector and its contribution to reaching climate neutrality. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://climate.ec.europa.eu/eu-action/transport-decarbonisation/overview_en

Europe Transportation Infrastructure Construction Market Size & Share Analysis - Growth Trends and Forecast (2025 - 2030). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/europe-transportation-infrastructure-construction-market

CEF Programme Sectors. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cinea.ec.europa.eu/programmes/connecting-europe-facility_en

The Diplomatic Service of the European Union. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.eeas.europa.eu/eeas/military-mobility-0_en

Comprehensive analysis of the existing cross-border rail transport connections and missing links on the internal EU borders. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/publications/reports/2018/comprehensive-analysis-of-the-existing-cross-border-rail-transport-connections-and-missing-links-on-the-internal-eu-borders

Connecting Europe Facility. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/infrastructure-and-investment/connecting-europe-facility_en

The Brenner Base Tunnel: shifting Alpine traffic from road to rail. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/brenner-base-tunnel-shifting-alpine-traffic-road-rail-2024-09-18_en

European investment in transport: the results of the CEF 2023 call for proposals. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://piernext.portdebarcelona.cat/en/governance/results-connecting-europe-facility

About the Rail Baltica project. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.railbaltica.org/about-rail-baltica/finances

Poland as the biggest beneficiary of CEF2 Transport funds - we will receive over PLN 4 billion for investments. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.gov.pl/web/funds-regional-policy/poland-as-the-biggest-beneficiary-of-cef2-transport-funds---we-will-receive-over-pln-4-billion-for-investments

PKP PLK obtains more than EUR 900 million from CEF2. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.railwaypro.com/wp/pkp-plk-obtains-more-than-eur-900-million-from-cef2

Modernising the port of Gdansk. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cinea.ec.europa.eu/featured-projects/modernising-port-gdansk_en

Statistics Explained. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Roll_on_-_roll_off

Intra and Extra-EU trade by Member State and by product group. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ext_lt_intratrd__custom_18137623/default/table

Intra and Extra-EU trade by Member State and by product group. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ext_lt_intratrd__custom_18137623/default/table

Intra and Extra-EU trade by Member State and by product group. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ext_lt_intratrd__custom_18143326/default/table

Intra and Extra-EU trade by Member State and by product group. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ext_lt_intratrd__custom_18143337/default/table

Географічна структура зовнішньої торгівлі товарами з країнами ЄС. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/zd/ztt_ES/ztt_es_u/arh_ztt_es_2024_u.html

Розподіл експорту-імпорту товарів за видами їх транспортування. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2024/zd/new/arh_r_tr_u.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

[1]
Орєхова , Т. і Кузнєцов , О. 2025. Програма «Connecting Europe Facility» як фактор підвищення конкурентоспроможності України у мережі транс’європейської економічної співпраці. Економіка і організація управління. (Вер 2025), 174-185. DOI:https://doi.org/10.31558/2307-2318.2025.2.17.

Номер

Розділ

Статті