Influence of the structured model of the potential of the enterprise on the evaluation of its competitiveness.
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.1.11Keywords:
competitiveness, enterprise, assessment methodology, potential, competitiveness indicatorsAbstract
The article proves the significance of the interaction of enterprise capabilities and the structuring of its potential; disclosed the content and sequence of assessing the competitiveness of the enterprise on the basis of a comprehensive study of its potential; Partial indicators of enterprise competitiveness, characterizing the value of the enterprise’s potential, are highlighted a scientific and methodological approach to assessing the competitiveness of an enterprise is proposed on the basis of the results of a study of its potential, the essence of which is to identify a stage-by-stage scheme for conducting an assessment procedure, including determining the structure of an enterprise’s potential, the scientific justification of a system of private competitiveness indicators, the choice of a comparison and standardization base for private competitiveness indicators, general indicators of the level of competitiveness for each element of the potential measures, calculation of an integral indicator of the competitiveness of the enterprise, with the help of which the competitive position of the enterprise is determined.References
Белецкая И.И. Конкурентоспособность в ее современной трактовке / И.И. Белецкая // Актуальні проблеми економіки. – 2004. – № 10(40). – С. 81-88.
Балабанова Л.В. Стратегічне маркетингове управління конкурентним потенціалом підприємства / Л.В. Балабанова, А.В. Балабаниць // Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. пр. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2003. – Вип. 15, т. 2. – С. 8-15.
Іванов Ю.Б. Конкурентні переваги підприємства: оцінка, формування та розвиток: [монографія] / Ю.Б. Іванов, П.А. Орлов, О.Ю. Іванова. – Х.: ВД «ІНЖЕК», 2008.- 352 с.
Григорьева М.С. Методы оценки конкурентоспособности предприятия // М.С. Григорьева // Конкурентоспособность экономики России: проблемы и пути повышения. – 2012. – Вып. 12. – С. 66-70.
Оцінка конкурентоспроможності підприємства таксономічним методом / В.А. Павлова, Р.В. Губарєв // Теоретичні і прикладні проблеми моделювання стійкого розвитку економічних систем: монографія / За ред. Т.В. Орєхової. – Донецьк: ДонНУ, 2013. – С. 223-228.
Павлова В.А. Конкурентоспроможність підприємства: управління, оцінка, стратегія: монографія / В.А. Павлова [та ін.]. – Д.: Вид-во ДУЕП імені Альфреда Нобеля, 2011. – 352 с.
Благодєтєлєва-Вовк С.Л. Розрахунок рівня конкурентоспроможності підприємства на основі використання вітчизняних і міжнародних стандартів якості [Електронний ресурс]. – Режим доступу: .
Королёв В.А. Измерение конкурентоспособности компании предприятия [Электронный ресурс]. – Режим доступа: <http://www.certicom.kiev.ua/ Concurentos.html>.
Бакунов О.О. Стратегічне управління конкурентоспроможністю торговельного підприємства: монографія / О.О. Бакунов, Є.М. Смирнов. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2012. – 208 с.
Бакунов О.О. Стратегічне управління конкурентоспроможністю торговельного підприємства: монографія / О.О. Бакунов, Є.М. Смирнов. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2012. – 208 с.
Плюта В. Сравнительный многомерный анализ в эконометрическом моделировании / В. Плюта; с пол. В.В. Иванова. – М.: Финансы и Статистика, 1989. – 174 с.
Афоничкин А.И. Управленческие решения в экономических системах: [учебник для вузов] / А.И. Афоничкин, Д.Г. Михаленко. – СПб.: «Питер», 2009. – 480 с.
Янковой О.Г. Теоритчні основи багатовимірного статистичного аналізу конкурентоспроможності продукції / О.Г. Янковой, О.Б. Чернишова // Торгівля і ринок України: Темат. зб. наук. пр. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2007. – Вип. 23, т.2. – С. 272-278.
Воронкова А. Концепція управління конкурентоспроможним потенціалом підприємства / А. Воронкова // Економіст. – 2007. – №8. – С. 14-17.
Управление развитием предприятия : актуальные концепты и механизмы изменений : монография / под общ.ред. А. А. Бакунова; Донецкий национальный университет экономики и торговли имени Михаила Туган-Барановского. – Краматорск : «Каштан», 2015. – 352 с.
Шитов, В. Н. Комплексный подход к анализу конкурентоспособности предприятия [Текст] / В. Н. Шитов, О. Ф. Цымбалист // Экономический анализ: теория и практика. — 2014.— № 13. - С. 59–63.
Лукашова М.А. Оценка конкурентоспособности предприятия торговли на основе комплексного подхода / М.А. Лукашова // Стратегия предприятия в контексте повышения его конкурентоспособности: сб. науч. стат. – 2019. – №8. – С.38-42.
Лазаренко А.А. Методы оценки конкурентоспособности / А. А. Лазаренко // Молодой ученый. – 2014. – №1. – С. 374-377.
Федонін, О.С. Потенціал підприємства: формування та оцінка [Текст]: Навч. посібник / О.С. Федонін, І.М. Рєпіна, О.І. Олексюк — К.: КНЕУ, 2004. — 316 с. - ISBN 966–574–519–0.