Entrepreneurship strategic development under global competition.

Authors

  • A. Hladkova ДонНУ імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.4.19

Keywords:

strategic enterprise management, strategic enterprise development, conceptual model, strategic management model, global competition

Abstract

The article analyzes the approaches of scientists to determining the essence of strategic enterprise management, examines the evolution and development of management concepts, analyzes the sequence of stages of strategic enterprise management, which are current issues of today. The research revealed a new stage in the development of managerial concepts - strategic development of the company, which is based on successful strategic management and allows you to bring an innovative product to the market, providing leadership in the conditions of global competition, or to create a new market niche, industry, etc. According to a new stage, a conceptual model of strategic development of the enterprise was created, which will help to get results in the conditions of global competition.

Author Biography

A. Hladkova, ДонНУ імені Василя Стуса

аспірантка, керівник відділу управління торговим простором в сфері FMCG компанії «Мережа-Сервіс Львів»

References

А. Файоль, Г. Змерсон, Ф. Тейлор, Г. Форд. Управление – это наука и искусство. – М., 1992. – 351 с.

Друкер П. Як забезпечити успіх у бізнесі :Новаторство і підприємництво / П. Друкер; [пер. з. англ.]. – Київ, 1994 . – 319 с

Мескон М. Основы менеджмента / Мескон М., Альберт М., Хедоури Ф.; [пер. с англ.]. – М., 1997. –704 с.

Birkinshaw JM ; Ansari S. Management Models and Business Models : In Saebi T, Foss N eds., Business Model Innovation : The Organisational Dimension, OUP, 2014

Друкер Питер, Ф. Макьярелло, Джозеф А. Д76 Менеджмент.: Пер. с англ. — М .: ООО “И.Д. Вильямс", 2010. — 704 с

Тейлор Ф. Принципы научного менеджмента / Ф. Тейлор. —Москва : Контроллинг, 1991. — 104 с.

W. Chan Kim, Renee Mauborgne (2005). Blue Ocean Strategy: How to create uncontested market space and make the competition irrelevant. Harvard Business school Press.

Зуб А.Т. Стратегический менеджмент: теория и практика : учеб. пособ. / А.Т. Зуб. – M. : Аспект Пресс, 2002. – 415 с

Виханский О.С. Стратегическое управление: Учебник. – М.: Гардарика, 1998. – 296 с

Довбня С.Б. Стратегія підприємства : навч. посібник / С.Б. Довбня, А.О. Найдовська, М.М. Хитько. – Д. : НМетаАУ, 2011. – Ч. 1. – 71 с.

Higgins J.M. Organizational Policy and Strategic Management. Text and Cases / J.M. Higgins. – 2-nd ed. – Chicago : The Dryden Press, 1983. – 237 p.

Pearse J.A. Strategic Management / J.A. Pearse, R.B. Robinson. – 2-nd ed. – Homtwood III : Richard D.Irwin, 1985. – 268 p.

Смирнов Н.Н. Стратегический менеджмент : учеб. пособие / Н.Н. Смирнов. – СПб. : Питер, 2002.– 128 с.

Белый Е.М. Использование концепции стратегического менеджмента в управлении государственным вузом / Е.М. Белый, И.Б. Романова [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.mevriz.ru/articles/2003/3/1546.html.

Гавриленко Т.В. Стратегічне управління підприємством в умовах кризи : автореф. дис. … канд. екон. наук. / Т.В. Гавриленко ; Київ. нац. ун-т технологій та дизайну [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/ard/2006/06gtvplp.zip.

Просалова В.С. Генезис форм и методов стратегического управления / В.С. Просалова, Е.Н. Смольянинова // Современные исследования социальных проблем : электронный научный журнал. – 2011. – № 4 (08) [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://sisp.nkras.ru/issues/2011/4/smolyaninova.pdf.

Бруханський Р.Ф. Аналіз вимог системи стратегічного менеджменту до побудови стратегічно-орієнтованої системи бухгалтерського обліку / Р.Ф. Бруханський // Вісник ЖДТУ / Серія : Економічні науки. – 2014. – № 1 (67). – С 163–169.

Томпсон А.А. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии : учебн. для вузов / А.А. Томпсон, А.Дж. Стрикленд; пер. с англ. под. ред. Л.Г. Зайцева, М.И. Соколовой. М. : Банки и биржи, 1998. 576 с., с.145

Падерін І. Теоретичні основи стратегічного управління малими підприємствами та середнім бізнесом регіону / І. Падерін, Л. Чалапко // Вісник економічної науки України. – 2012. – № 1 – С. 118–121.

Avanesova N. E., Lubenska A. S. MODERN TRENDS INVESTIGATING MODELS OF STRATEGIC MANAGEMENT OF ENTERPRISE // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – 2017. – № 16 – С. 6-10.

Попов С. Стратегическое управление : 17-модульная программа для менеджеров «Управление развитием организации». Модуль 4 / С. Попов. – М. : ИНФРА-М, 2009. – 304 с.

David F. K. Fundumentals of the Strategic Management / F. K. David. — Merrill Publishing Company, 1986.

Issue

Section

Articles