Features of higher education services in the new economy.

Authors

  • A. Sydorova ДонНУ імені Василя Стуса
  • N. Kobidze ДонНУ імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.4.4

Keywords:

educational service, new economy, features of educational services, competence, subjects of educational activity, standards of higher education

Abstract

In the article essence and value of educational services are considered under modern economics. Essence of educational service as well as its differences compared to other services are exposed in the context of new economy, that is characterized by predominance of knowledge, information technologies, new business processes, social initiatives above material assets. The features of educational services are certain from the point of view of maintenance of service, standards of higher education, orientation of studies, maintenance of the programs, forming of curricula, subjects of educational process, capacity for the accumulation of  knowledge, abilities, skills, correlation of place and time of educational services’ production and consumption, attitude toward a consumer, duration of grant term.

Author Biographies

A. Sydorova, ДонНУ імені Василя Стуса

доктор економічних наук, професор

N. Kobidze, ДонНУ імені Василя Стуса

аспірант

References

Закон України «Про вищу освіту» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. - К: ТОВ «ЦС», 2015. – С. 17-25.

Александров В. Освітня послуга: суть та моделі якості // Економіка України, 2007. – №3 – С. 53–60

Багдік’ян С.В. Освітні послуги: дослідження поняття, класифікація, базові характеристики // Економіка, Менеджмент, Підприємництво. – 2010. – № 22 (1). – С. 97– 100

Маркетинг образовательных услуг: монография / Под общ. ред. д-ра экон. наук, проф. О.В. Прокопенко. – Ruda Śląska : «Drukarnia i Studio Graficzne Omnidium», 2016. – 168 с.

Оболенська Т.Є. Маркетинг освітніх послуг: вітчизняний і зарубіжний досвід. − К.: КНЕУ, 2001. − 208 с.

Дмитрів А.Я. Характеристика особливостей освітньої послуги з погляду маркетингу. Національний університет “Львівська політехніка” , 2010. http://ena.lp.edu.ua

Карпенко А.В. Розвиток інтелектуальних активів людського потенціалу: теорія та практика: монографія.– Запоріжжя: ФОП В.М. Мокшанов, 2018.–510 с.

Міщенко Г. Маркетинг і вища освіта // Вісник Книжкової палати – №8 – 2004.

Сидорова А.В. Методы анализа и прогнозирования развития сферы услуг: монография.– Донецк, 2002.– 239 с.

Панич О. Система підготовки стандартів вищої освіти і перспективи її вдосконалення./ Матеріали конференції «Розбудова системи забезпечення якості вищої освіти в Україні»: Київський Національний торговельно-економічний університет). 11- 12 червня 2019 р.

Ящук Т.А. Ринок освітніх послуг: сутність та тенденції розвитку //Інноваційна економіка № 8,2013, с. 246-249.

Issue

Section

Articles