Innovative marketing management`s methods on the example INDITEX`s busines`s model.

Authors

  • O. Zakharova Черкаський державний технологічний університет
  • L. Prodanova Черкаський державний технологічний університет
  • O. Klivak Черкаський державний технологічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.4.2

Keywords:

marketing management, business model, trading company, fashion retail, digital marketing, electronic commerce

Abstract

The basic scientific approaches to understanding the essence and content of marketing management are systematized, in particular as management philosophy, concept, system, process, function, art and science. Successful application of marketing management techniques is represented by the business model of INDITEX Corporation, which is built on the basis of a marketing-oriented management approach that puts consumers in the focus of the organization and aims to make each unit of the organization contribute to the proper customer service. The basic elements and factors of successful business model of the enterprise are determined, based on the principles of marketing management: sensitivity of production and logistics to market conditions; rapid positive response to and readiness for change; constantly high level of image and quality of goods and services; active customer orientation; control and priority of own production and sales channels; a high-quality and efficient multi-level feedback system; continuous innovation; active participation in solving current social and environmental problems. Positives and advantages of modern business models at the expense of introduction of technologies of digital marketing and e-commerce, and also omni-channel – integration of all channels of marketing and trading activity are outlined.

Author Biographies

O. Zakharova, Черкаський державний технологічний університет

д.е.н., проф.

L. Prodanova, Черкаський державний технологічний університет

д.е.н., доц.

O. Klivak, Черкаський державний технологічний університет

магістрат

References

Армстронг М. Менеджмент: методы и приемы. Пер. с англ. изд. Киев: Знання-Прес, 2006. 876 с.

Друкер П. Энциклопедия менеджмента. Под ред Т.А. Гуреш. Пер. с англ. О. Пелявского. Москва: Издательский дом «Вильяме», 2004. 432 с.

Котлер Ф., Келлер К.Л. Маркетинг Менеджмент. Экспресс-курс. Пер. с англ. под науч. ред. С. Жильцова. СПб.: Питер, 2012. 480 с.

Балабанова Л.В. Маркетинговий менеджмент. Київ: Знання, 2004. 354 с.

Россоха В.В. Маркетинговий менеджмент в системі управління підприємством. Агроінком. 2012. №10-12. С. 108-112.

Белявцев М.І. Маркетинговий менеджмент. За ред. М. Белявцева, В. Воробйова, В. Кузнєцова. Київ: Донецький нац. ун-т, 2006. 407 с.

Біловодська О.А. Маркетинговий менеджмент. Київ: Знання, 2010. 332 с.

Ткач О.В., Баланюк І.Ф., Копчак Ю.С., Баланюк С.І. Маркетинговий менеджмент у діяльності підприємств. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Економіка. 2016. Вип. 1(47). Т. 2. С. 291-296.

Peter D. Bennett, ed., Dictionary of Marketing Tenns, 2d ed. Chicago: American Marketing Association, 1995.

Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. Экс пресс-курс. Пер. с англ. под ред. С. Божук. СПб.: Питер, 2006. 464 с.

Райко Д.В. Лебедєва Л.Е. Модель управління маркетингом у системі менеджменту промислового підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 1. C. 107-123.

Маркетинг-менеджмент. Под ред. И.В. Липсица, О.К. Ойнер. Москва: Юрайт, 2016. 379 с.

Яроміч С.А., Величко Т.Г. Сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому дискурсі. Економіка і суспільство. 2017. № 9. С. 740-745.

Эксклюзив: Амансио Ортега: Тайна за семью печалями. URL: http://www.goldmustang.ru/magazine/exclusive/2576.html.

Lee J. The model of fast fashion industry: a case survey of «Inditex». Актуальні проблеми економіки. 2016. № 11. С. 430-436.

Inditex on the Forbes Global 2000. URL : https://www.forbes.com/companies/inditex/#15bbd9051e90.

Ukrainian Retail Assosiation. URL: https://rau.ua/uk/novyni/ujti-krasivo-5-sekretov-povedeniyu-feshn-biznesa-ot-osnovatelya-zara/.

Захарова О.В., Клівак О.О. Конкурентоспроможність підприємства на прикладі інноваційної бізнес-моделі «Indetex». Актуальні проблеми сучасної економіки та підприємництва. Матеріали Всеукраїнської наукової конференції студентів та молодих науковців. Покровськ: ДонНТУ, 2018, 134 с. С. 41-44.

Włodzimierz Rudny Business model design and its importance in successful strategy – the case of Zara. Вісник соціально-економічних досліджень. 2012. Вип. 3(1). С. 129-134.

Гліненко Л.К., Дайновський Ю.А. Стан і перспективи розвитку електронної торгівлі України. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2018. №1. С. 83-102.

Хамула О.О. Завдання та проблеми розвитку сфери електронної торгівлі в Україні як середовища функціонування системи реалізації книжкової продукції. Наукові записки : наук.-техн. зб. Львів: УАД. 2015. №2 (51). С. 63-69.

Падерін І. Д., Романов О. В., Титовец Є. С. Розвиток інтернет-маркетингу на підприємствах малого та середнього бізнесу. Економічний вісник Донбасу. 2016. № 1(43). С. 120-124.

Inditex’s net sales climb 7.5% to €19.8 billion. URL : https://www.inditex.com/en/article?articleId=641861&title=Inditex%E2%80%99s+net +sales+climb+7.5%25+to++%E2%82%AC19.8+billion.

INDITEX. Our model. URL: https://www.inditex.com/en/how-we-do-business/our-model.

INDITEX. Annual report 2018. URL: https://www.inditex.com/en/home.

Issue

Section

Articles