The main elements of value-based management and its features in agricultural enterprises.

Authors

  • N.P. Krizhanovska Вінницький національний аграрний університет

Keywords:

value-based management, agricultural enterprises, value added, value chain, management rocess

Abstract

The present article deals with a philosophy and methodology of value-based management and its application in the modern enterprises. The benefits of value-based management, process of value-based management and its main components with their characteristics were examined in this study. The crucial role of agrarian enterprise in the Ukrainian economy was outlined. The features of agricultural enterprises their current state were analyzed. Special attention was paid to individual characteristics value-based management in agriculture enterprises. The application agriculture value-added method to agriculture enterprises was proposed. The value added in agriculture was described. Recommendations on the disciplines of application of the concept of value-based management in the modern agriculture enterprises in order to enhance the competitiveness and sustainability of these enterprises have been given. A general conclusion was made concerning necessity, features and disciplines of application value-based approach to management of modern agriculture enterprises.

Author Biography

N.P. Krizhanovska, Вінницький національний аграрний університет

аспірантка першого року денної форми навчання, кафедри
фінансів банківської справи та страхування факультету економіки та підприємництва

References

Review of Agricultural Investment Policies of Ukraine. – OECD Eurasia. Competitiveness Programme, 2015. – 76 p.

Rappaport A. Creating Shareholder Value. The New Standard for business performance. / Rappaport A. – New York: Free Press, 1986. – 270 p.

Copeland T. E. Valuation: Measuring and Managing the Value of companies. / Copeland T.E., Koller T., Murrin J. – Willey, 2000 – 490 p.

Martin John D. Value-Based Management. Corporate Response to the Shareholder Revolution. / John D. Martin, William J. Petty. – Oxford University Press, Inc, 2000 – 272 p.

Martin John D. Value-Based Management with Corporate Social Responsibility. / John D. Martin, William J. Petty, James S. Wallace. – Oxford University Press, Inc, 2009 – 209 p.

Simms J. Marketing for Value / J. Simms // Marketing. – 2001. – № 6. – P. 34-35.

Mc Taggart J. Setting targets to maximize shareholder value / J. Mc. Taggart, S. Gills // Strategy & Leadership. – 2010. – № 2. – P. 18-21.

Boulos F. Managing for Value: It’s Not Just About the Numbers / F. Boulos, P. Haspelagh, T. Noda // Harvard Business Review. – 2001. – № 9. – P. 62-74.

Merchant K.A. Modern Management Control Systems Text and Causes – Prentice Hall, 1998 – 581 p.

Morrin A.R. Driving Shareholder Value: Value-Building Techniques for Creating Shareholder Wealth / A.R. Morrin, Jarell L. - New York: McGraw-Hill, 2000. – 339 p.

Makhnusha S.V. The Problems of Agriculture-industrial Complex in Ukraine Under Globalization / S.V. Makhnusha // Theses of IV International scientific-practical conference “Development of forms and methods of modern management, economy and law in conditions of globalization”. – 5-7 April 2016. – Dnipropetrovsk.

Michael E. Porter Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance / Michael. E. Porter. – Simon and Shuster, 2008. – 592 p.

Agriculture Value Chain Finance Strategy and Design: Technical Note . – IFAD. – 50 p.

Мендрул О.Г. Управління вартістю підприємства: монографія / О.Г. Мендрул. – Вид-во КНЕУ, 2002. – 272 с.

Алескерова Ю.В. Обґрунтування ринкової стратегії підприємства, забезпечення його конкурентоспроможності / Ю.В. Алескерова, А.В. Гримашевич ,, Інтеграційні процеси в розвитку економіки: міжнародна науково-практична конф., 10- 11 травня 2013 р. Громадська організація «Львівська економічна фундація»: тези доп. – XXV., 2013 –С. 93-95.

Мілінчук О.В. Вартісно-орієнтоване бюджетування як підхід до управління підприємствами харчової промисловості: автореф.. дис.. на здобуття наук. ступеня канд.. ек. наук: спец. 08.00.04. «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) / О.В. Мілінчук. – Київ, 2011 – 20 с.

Jackson Ira Value-Based Performance. Seven Strategies for Delivering Profits with Principles. / Ira Jackson, Jane Nelson. – Harvard University, 2004. – 20 p.

Beck V. The effects of the implementation of value-based management | V. Beck // International Journal of Economic Sciences and Applied Research. – 2015. – № 2 (7) – P. 153-165.

Downloads

Issue

Section

Articles