Social bases of activity of international tourism enterprises.
Keywords:
globalization, tourism, tourism functions, the factors of tourism optimizationAbstract
The article focus on the function of tourism, in particular in the social, economic, humanitarian and others. Closely examined such important for Ukraine features as the restoration of mental and physical health, improve the standard of living and level of employment, the expansion capabilities to meet the cognitive needs of the people, inclusion in the processes of education of young generations, etc. The author refers to the analysis of the factors improving the quality of tourism and its functions. In this aspect, one considers the quality of service, level of socio-economic development of the country and specific population groups, the image of institutions, weak diversification of tourism funding sources and other. An wide range of statistical data on which the conclusions are based are made. Focus on the types of tourism enterprises (collective and individual). The basic weaknesses in the provision of tourism services are marked (lack of new, innovative significant implementations in the tourist business, bad publicity, the national tourism quality mismatch to world level, etc.). An attempt to find solutions to the problems of tourism industry discussed in the article was made.References
Воробйов Ю. М. Фінансове забезпечення розвитку санаторно-курортних закладів / Ю. М. Воробйов // Науковий вісник: Фінанси, банки, інвестиції. – 2012. – №3. – С. 47.
Державна служба статистики . [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
Звіт про конкурентоспроможність України 2009 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ssrd.org.ua/content/eng/libr/final_ukr_2009.pdf
Класифікація засобів розміщення туристів за ВТО. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://pidruchniki.com/12461220/turizm/klasifikatsiya_zasobiv_rozmischennya_turistiv_vto
Коваленко Н. О. Аналіз ринку санаторно-курортних послуг України / Н. О. Коваленко . // Економіка харчової промисловості. – Том 7, Випуск 4. – 2015. – С. 21-27
Мельниченко С. методика дослідження якості обслуговування на туристичних підприємствах / С. Мельниченко// Вісник КНТЕУ. – 2012. – № 1. – С. 24- 33
Мігущенко Ю. В. Локальні туристично–рекреаційні комплекси як альтернативна модель активізації інвестиційної діяльності у туристичній галузі / Ю. В. Мігущенко // Стратегічні пріоритети. – 2008. – №3(8).
Михайліченко Г.І. Інноваційний розвиток туризму : монографія / Г.І. Михайліченко. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2012. – 608 с.
Парфіненко А. Ю. Міжнародний туризм в Україні: геополітичні аспекти глобального явища / А. Ю. Парфіненко // Актуальні проблеми міжнародних відносин. – Випуск 126 (частина І). – 2015. – С. 12-23.
Савіцька О. П. Формування конкурентного потенціалу туристичних підприємств в умовах сталого розвитку / О. П. Савіцька, О.І. Новоставська, Н.В. Савіцька // Науковий вісник НЛТУ України. – 2015. – Вип. 25.9. – С. 166-172
Чорненька Н. В. Організація туристичної індустрії [Електронний ресурс] : Навчальний посібник / Н. В. Чорненька. – К.: Атіка, 2006.– 264 с. – Режим доступу : http://tourism-book.com/pbooks/book-39/ua/chapter- 1935/ 5 Why tourism? Tourism – an economic and social phenomenon [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.unwto.org/content/why-tourism