Mechanism of implementation of corporate social responsibility for Ukrainian enterprises.
Keywords:
corporate social responsibility, the mechanism and system, the enterprise environment strategic developmentAbstract
The article deals with the formation and development of corporate social responsibility in Ukraine at the present stage. Relevance of the work lies in the fact that the issue of CSR is increasingly rising by entrepreneurs, and if in Western European countries it is a very popular tool for the strategic development of the enterprise, the concept of CSR in Ukraine appeared quite recently. The article focuses on the fact that corporate social responsibility is an entirely new alternative lever of strategic management, which can help enterprises increase their competitiveness, improve their image, attract attention of the target audience and increase its market share. It is proved that the level of CSR development in Ukraine is quite low and is increased slowly in comparison with foreign experience, only the most successful Ukrainian companies consider CSR as part of their strategic management. This is largely due to the inactive state policy in attracting entrepreneurs to the implementation of CSR, as well as the lack of information about examples of CSR implementation in Ukrainian enterprises. In this regard, the task to analyze the CSR development in Ukraine, to determine the mechanism of CSR. The work is carried out the analysis of the concept of CSR, studied its internal and external environment, revealed the main reasons entrepreneurs, which they introduce CSR in the enterprise management system. The most successful CSR projects of such Ukrainian companies were identified: "DTEK", "Kyivstar", "Oboln", "1 + 1 media." These examples have been divided in three main areas of corporate social responsibility: the environment, social activities and personnel and labor protection. Also, corporate social responsibility is considered as an integral mechanism consisting of the principles, functions, main objectives and evaluation methods.References
Корф Е. Н. Корпоративное волонтерство. Опыт российских и международных компаний / Е. Н. Корф. // Москва. – 2014. – c.7-8..
The World Business Council for Sustainable Development [Electronic Resources] / Access to the resource: http://www.wbcsd.org/
Что такое СОБ (КСО)? [Електронний ресурс] // Устойчивый бизнес. – 2008. – Режим доступа: http://csrjournal.com/188-chto-takoe-sob-kso.html
Гончаров С. Ф. Корпоративная социальная ответственность в системе социально-экономических отношений / С. Ф. Гончаров. // «Российское предпринимательство». – 2006. – №11. - с. 108–110.
Волгин, Н. Гармония противоречий: труд, капитал, государство. Глобализация и социальные факторы // «Социальное партнерство». - 2006. - № 1(28). - С 28-30.
Доклад о социальных инвестициях в России — 2014: к созданию ценности для бизнеса и общества / Ю. Е. Благов (и др.); под общ. ред. Ю. Е. Благова, И. С. Соболева. СПб.: Авторская творческая мастерская (АТМ Книга), 2014. — с 23-24.
Осваиваем КСО: просто о сложном / Ростислав Куринько – К.: Издательство «Журнал «Радуга», 2011. – 204 с.
Устойчивое развитие и корпоративная социальная ответственность [Електронний ресурс] // Официальный сайт компании «ДТЭК» – Режим доступу: http://www.dtek.com/ru/corporate-social-responsibility#.V0qyeTWLTIU.
Соціальна відповідальність [Електронний ресурс] // Офіційний сайт компании "Київстар" – Режим доступу: http://www.kyivstar.ua/dp-267/about/responsibility/.
Социальная отчетность [Електронний ресурс] // Официальный сайт компании "Оболонь" – Режим доступу: http://www.obolon.ua/rus/corporate-responsibility/socialreporting/.
Соціальна відповідальність 1+1 медіа [Електронний ресурс] // Офіційна сторінка компанії "1+1 медіа" – Режим доступу: http://media.1plus1.ua/ua/group/soc.
Доклад о социальных инвестициях в России — 2014: к созданию ценности для бизнеса и общества / Ю. Е. Благов (и др.); под общ. ред. Ю. Е. Благова, И. С. Соболева. СПб.: Авторская творческая мастерская (АТМ Книга), 2014. — 23-30.
Принципы корпоративной социальной ответственности. [Електронний ресурс] // Устойчивый бизнес. – Режим доступа: http://csrjournal.com/1446-principykorporativnojj-socialnojj-otvetstvennosti.html
Жойдик А.П. Методы оценки корпоративной социальной ответственности бизнеса // Российское предпринимательство. — 2013. — № 6 (228). — c. 94-98.