Behavioral context of forming the economic policy of a modern enterprise
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2025.2.16Keywords:
economic policy, behavioral economics, behavioral tools, strategy, strategic planning, change resistance managementAbstract
The article is devoted to examining the application of behavioral approaches and the tools of behavioral economics to the design of economic policy and the implementation of its individual stages. The behavioral context of forming the economic policy of a modern enterprise is explored in the conditions of rapid technological change, economic instability, and high uncertainty. The study substantiates the need to combine classical rational approaches with the principles of behavioral economics, which account for the influence of cognitive biases, emotional factors, and social stimuli on the managerial decision-making process. Key behavioral mechanisms that determine the reactions of employees and managers in crisis situations, as well as their impact on the effectiveness of the enterprise’s economic policy, are analyzed.
Particular attention is paid to the possibilities of integrating behavioral tools into strategic planning, crisis management, and managerial personnel assessment systems. Modern methodologies for testing managerial competencies (including Watson-Glaser, Hogan, and Caliper Profile) are examined, and their role in forming an objective picture of managerial suitability is defined. An approach to building economic policy that incorporates behavioral aspects at all stages—from identifying needs to evaluating outcomes—is proposed, contributing to enhanced adaptability and effectiveness of managerial decisions.
The results of the study demonstrate that combining economic rationality with behavioral approaches forms a new management paradigm in which consideration of the human factor helps minimize cognitive errors, optimize the change process, and ensure enterprise resilience under modern challenges.
References
Козловський С.В. Економічна політика як базовий елемент механізму управління факторами розвитку сучасних економічних систем. Актуальні проблеми економіки. 2010. URL:https://www.researchgate.net/publication/293721347_Economic_policy_as_a_basic_element_for_mechanism_of_managing_development_factors_in_contemporary_economic_systems
Чернобай Л., Широн Ю. Поведінкова економіка: сутність та підходи до визначення. Психологічні виміри культури, економіки, управління. 2016. Вип. 8. С. 71–78. URL: https://ena.lpnu.ua/bitstream/ntb/42047/1/71-78.pdf.
Баранов В. В. Роль поведінкової економіки в розумінні прийняття економічних рішень. Академічні візії. (28). 2024. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/921.
Хромов М. І. Визначення та оцінка профпридатності фахівців до роботи в різних сферах економічної та суспільної діяльності. Вісник Хмельницького національного університету. 2010, № 2, T. 1. С. 135-139.
Ямщикова Л. Критичне мислення як вид розумової діяльності. URL:: http://spc. ks. ua/file_download/42.
Жарик Є. А. Формування та розвиток лідерських компетенцій персоналу підприємства: дис. канд. ек. наук: Запоріжжя, 2019. 240 с.
Ковальова О. П. Використання тесту Хогана для вдосконалення процесу кадрового забезпечення суб’єктів корпоративного управління. Економіка транспортного комплексу. № 36. 2020. С. 155-167.
Офіційний сайт системи незалежної оцінки Хоган. URL: https://www.hoganassessments.com/.
Бойко Б. М., Процик І. С. Застосування системи тестового опитування на основі кластерного аналізу та машинного навчання в задачах профвідбору фахівців. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. № 2 (12) 2024. URL: https://ena.lpnu.ua/items/9b00eb83-5d36-446b-9788-409df130d383
Передало Х.С., Огерчук Ю.В., Лібенко Ю.С. Поведінкова економіка та можливості застосування технік її впливу в сучасних організаціях. Ефективна економіка. 2019. No 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7520
Фединець Н. І. Управління змінами в організації. Науковий вісник НЛТУ України. 2011. Т. 21. №. 15. С. 292-298.
Doran G.T. There’s a S.M.A.R.T. Way to write management’s goals and objectives. Management Review. 1981. Vol. 70 (11). P. 35–36.
Ратушняк О. Г., Бондарчук А. В. Використання SMART-технологій при постановці цілей в управлінні підприємством. Матеріали L науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, Вінниця, 10-12 березня 2021 р. Електрон. текст. дані. 2021. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fm/all-fm-2021/paper/view/11453.
Башинська І. О. SMART-підхід до визначення цілей смартизації промислового підприємства. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. № 5. 2019. С. 41-46.