Cross-cultural, creative and social management: synergy of innovative approaches in modern business environment management
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2025.1.8Keywords:
cross-cultural management, creative management, social management, innovation, organizational culture, business environment, sustainable development, globalizationAbstract
The article explores the relationship between cross-cultural, creative and social management as important components of modern business environment management. The impact of cross-cultural aspects on decision-making, communication and organizational culture in international companies is analyzed. Special attention is paid to creative management as a tool for developing innovative strategies that contribute to business adaptation to a changing business environment and strengthening competitive advantages. The role of social management in ensuring the sustainable development of organizations, increasing their social responsibility and strengthening trust from stakeholders is also considered. The synergy of these three approaches and their impact on the effectiveness of management decisions in modern conditions of globalization and digital transformation is studied. Practical recommendations are offered for the integration of these concepts to form sustainable and flexible organizational models.
References
Базака Р., Єфремов А. Інструментарій соціальних мереж в інноваційному менеджменті сучасних організацій. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2023. №18. С. 268-273.
Білецький О., Колесник Т., Шимановська-Діанич Л., Спіцина А., Шкода М., Красноштан О. Інноваційний менеджмент інтегрованих підприємницьких структур у фінансовому механізмі повоєнного відновлення. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2024. №6(59). С.293-310.
Гончар О., Бердичевський А. Управління ефективністю розвитку підприємств сфери послуг на засадах інноваційності. Економіка та суспільство. 2024. №64. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-97.
Kovalenko Y., Zakharova O., Yakusheva O., Yakushev O., Hulak D., Kozlovska S. Priorities for the Development of Regional Information Management Based on System Digitalization. Sustainable Development in the Post-Pandemic Period. SHS Web of Conferences. International Scientific and Practical Conference (SDPPP-2021). November 9-10. O. Prokopenko, M. Troian and M. Järvis (Eds.). Tallinn, Estonia, 2021. Vol. 126. https://doi.org/10.1051/shsconf/202112604002.
Zakharova O. Talent management in business: Best international and Ukrainian practices. Economic Bulletin of Cherkasy State Technological University. 2024. №25(1). С. 21-31.
Краснокутська Н. Інноваційний менеджмент. КНЕУ, 2003. 504 с.
Мешко Н. Крос-культурний менеджмент у корпоративних стратегіях міжнародних компаній. Ефективна економіка. 2012. №7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_7_29.
Миколайчук І. Соціальний менеджмент. Держ. торг.-екон. ун-т, 2024. 280 с.
Надвинична Т. Соціальний менеджмент: перспектива технологізації. Психологія і суспільство. 2011.·№1. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/2364.
Огінок С., Когут А. Еволюція розвитку соціального менеджменту в міжнародному бізнесі. Підприємництво та інновації. 2024. №30. С.102-106.
Офіційний сайт Сoca-Cola. URL: http:/ www.coca-cola.ua
Офіційний сайт Іnnovation management. URL: http://www.innovationmanagement.se.
Офіційний сайт Gartner. URL: http://www.gartner.com/technology/home.jsp
Офіційний сайт Nokia. URL: http://www.nokia.ua/about-nokia/company/vision-and-strategy.
Рейкін В. Соціальний менеджмент. Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2022. 129 с.