Strategy of anti-crisis management of an enterprise with considering its life cycle

Authors

  • O. Taranych Vasyl' Stus Donetsk National University
  • A. Vinnichenko Вінницька обласна громадська організація «Медіа-Центр»
  • A. Taranich Vasyl' Stus Donetsk National University

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.3.7

Keywords:

crisis management strategy; business portfolio; business unit; strategic alternatives; enterprise life cycle; crisis management

Abstract

According to the goal, the paper substantiates the need to take into account the theory of the life cycle of an enterprise in the formation and application of an anti-crisis management strategy by analyzing the parameters of the life cycle using the example of diversified enterprises.
The connection between the identification of the stages of the life cycle of an enterprise and the development of possible scenarios for its development is presented. Possession of a full amount of information about the life cycle of an enterprise provides an opportunity to implement effective anti-crisis management with an understanding of its development strategy, the ability to choose more reasonable anti-crisis management tools, considering the development trajectory of the enterprise.

Author Biographies

O. Taranych , Vasyl' Stus Donetsk National University

к.е.н., доцент, доцент кафедри менеджменту та поведінкової економіки

A. Vinnichenko , Вінницька обласна громадська організація «Медіа-Центр»

проєктна менеджерка

A. Taranich , Vasyl' Stus Donetsk National University

к.е.н., доцент, доцент кафедри маркетингу

References

Тюріна Н. М., Назарчук Т. В., Карвацка Н. С. Життєвий цикл організації: сутнісні характеристики, структуризація та методи оцінювання. Вісник Хмельницького національного університету. 2020, № 2. C. 167-173.

Славич О. Д. Моделі життєвого циклу розвитку підприємства. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». 2018, № 14. С. 40-45.

Бугай В.З., Бурка М.Г. Життєвий цикл як інструмент антикризового управління підприємством. Економіка і суспільство. 2017, №12. С.198-202.

Miller D. A., Friesen P. H. Longitudinal Study of Corporate Life Cycles. Management Science. 1984. № 10. Р. 1161–1183.

Іванова А.С., Бухтіарова А.Г. Теоретичне підґрунтя застосування антикризової стратегії на підприємстві. Економічний простір. 2016. №113. С. 147-157.

Офіційний сайт ТОВ «Промавтоматика Вінниця». URL: https://www.pa.ua (Дата доступу: 30.09.2022)

Звітність українських підприємств: «Товариство з обмеженою відповідальністю «Промавтоматика Вінниця». URL: https://zvitnist.com/34849153_tovarystvo _z_obmezhenou_vdpovdalnstu_promavtomaty (Дата доступу: 30.09.2022)

Михайленко О.В., Майстренко А.В. Розроблення та обґрунтування антикризової стратегії діяльності підприємства. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2019. Вип. 37. C. 63-68.

Троцюк Т.С. Сутність та основні стратегії антикризового управління. Управління проектами, системний аналіз і логістика. Технічна серія, 2013, Вип. 11, С. 146-152.

Стратегічний маркетинг: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. Видання друге, доп. За ред. С.В. Смерічевської, В.Г. Кузнєцова. Донецьк: ДонНУ, 2011. 280 с.

Таранич А.В., Таранич О.В. Управління корпоративними організаційними структурами на засадах міжнародного маркетингу на світових товарних ринках. Економіка і організація управління. 2019. № 4 (36). С. 168-178 DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.4.16

Published

2023-07-12

Issue

Section

Articles