Methodological principles for determining priority directions for the development of the enterprise development strategy
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.3.5Keywords:
strategy; development strategy in management; strategic management; formation of enterprise development strategy; enterprise missionAbstract
The article deals with the topical issue of determining the priority areas of the company's development strategy. The essence of this concept is defined. Characteristic features of the choice of priority directions of the enterprise's activity are given. It was established that strategic management is the process of making and implementing strategic decisions based on comparing the enterprise's own resource potential with potential opportunities and threats from the external environment. It was determined that the strategic model of enterprise development management, in addition to strategic planning, includes the implementation of the developed strategy, including its comprehensive assessment and control. The main stages of the process of forming an enterprise development strategy are given: defining the mission and goals of the enterprise, studying the external state and environment, determining the competitive advantage of the enterprise, forming a system of strategic goals, formulating strategic alternatives, implementing methods designed to implement the chosen strategic direction of enterprise development.
References
Чендлер А. Стратегія і структура: глави в історії промислового підприємства / Альфред Чандлер. - Массачусетський технологічний інститут: The Mit Press. – 1962, 1990. – 465 с.
І. Г. Кадирус, А. С. Донських, В. А. Терещенко, м. Дніпро ORCID ID: 0000-0001-5014-9610 ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ АГРАРНОГО ПІДПРИЄМСТВА
Люльов О.В. Теоретичні основи формування механізму визначенняя пріоритетності та узгодженості цілей на підприємстві / А. В. Люльов // Механізм регулювання економіки. – 2009. – №4, Т. 1. – С. 110–121.
Бутинець Ф.Ф., Шигун М.М. Моделі і методи прийняття рішень в аналізі та аудиті: Навчальний посібник. — Житомир: ЖДТУ, 2004. — 352 с.