Prediction efficiency of export marketing strategy of the company.
Keywords:
marketing strategy, export activities, factors, forecasting, efficiency performanceAbstract
The article summarizes the methods for evaluating the effectiveness of the marketing strategy of the enterprise, analyzes the factors that affect it. Most commonly to assess the effectiveness of the current marketing strategy it is used such indicators as absolute market share of the enterprise and the relative market share of the company, but there is the downside of these indicators in predicting as they do not take into account the projected growth or contraction of the market, so carry a fairly substantial error. Factors that characterize a market attractiveness and enterprise readiness to expand its export activities. Strategic fit between the strategy and the behavior in the market between the strategy and the internal capabilities and resources is offered through the analysis of dynamics to predict not only the market share and market growth rate, predicting the degree of competitive markets, the internationalization of the market, the degree of export oriented enterprises and a number of important indicators. If the strategy is desirable, it must be achieved the strategic fit between the strategy and the behavior in the market between the strategy and the internal capabilities and resources, and finally between the strategy and plans of the higher level. Offered calculation of the integral indicator of the effectiveness of export marketing strategy of the company as the sum of products relevant indicators that characterize the effectiveness of marketing strategy, the coefficients of the importance of these indicators to ensure efficiency.References
Блайт Дж. Основы маркетинга: Пер. со 2-го англ. изд. – К.: Знання-Прес, 2003. – 493 с.
Герман О.М. Стратегічна маркетингова спрямованість як складова забезпечення довгострокової конкурентоспроможності торговельного підприємства // Актуальні проблеми економіки. – 2006. – № 6. – С. 72 – 77.
Дей Дж. Стратегический маркетинг. – М.: ЭКСМО-Прес, 2002. – 215 с.
Єрмошенко М.М. Стратегічна інформація та стратегічний аналіз в маркетинговому плануванні // Маркетинг та бізнес. – 2002. – №1. – С. 43 – 46.
Кендюхов О.В., Димитрова С.М. Оцінка ефективності маркетингової стратегії підприємства // Економіка та право. - 2004. -№2. - С. 98 - 102.
Коршунов В.І. Стратегічне планування маркетингової діяльності на підприємстві: Афтореф. Дис... д-ра економ. наук: 08.06.02 / Харківський державний економічний університет. – Харків, 2002. – 36 с.
Котлер Ф. Маркетинг в третьем тысячелетии: Как создать, завоевать и удержать рынок: Пер. с англ. – М.: ООО «Издательство АСТ», 2000. – 272 с.
Куденко Н.В. Маркетинговые стратегии фирмы. Монография. - К.: КНЕУ, 2002. – 152 с.
Ламбен Жан – Жак. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива: Пер. с франц. – СПб.: Наука, 1996. – 589 с.
Мак-Дональд Г. Стратегическое планирование маркетинга. Пер. с англ. – СПб.: Питер, 2000. – 276 с.
Ортынская В.В. Стратегическое планирование маркетинга // Маркетинг и реклама. – 2005. – № 3. – С. 18 – 21.
О'Шонесси Дж. Конкурентный маркетинг. Стратегический подход Спб.: Питер, 2001. – 864 с.
Эткинсон Дж. М. Стратегический маркетинг: ситуации, примеры: ЮНИТИ-ДАНА, 2001. – 471 с.
Menon A. Enviropreneurial Marketing Strategy: The Emergence of Corporate Environmentalism as Market Strategy // Journal of Marketing, January 1997, P. 51 – 67.
Козак Ю.Г., Логвінова Н.С., Батанова Т.В. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства: сучасні особливості функціонування та розвитку. Монографія. – Одеса: Одеський національний економічний університет, 2012. – 182 с.
Чернобай Л.І., Вацик Н.О. Теоретичні аспекти та прикладні засади економічного оцінювання та планування витрат на експортну діяльність підприємств з урахуванням стадій залучення до зовнішнього ринку. Монографія. – Нац. ун-т «Львів. політехніка», Навч.-наук. ін-т економіки і менеджменту, Каф. менеджменту і міжнар. підприємництва. — Львів : Растр-7, 2014. — 459 с.
Бондарєва Т. І., Осадчук А.І. Оцінка ефективності експортної діяльності підприємства // Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі . - 2011. - № 3. - С. 91–104.