Formation mechanism and control strategies competitive aviation companies.

Authors

  • V. A. Vasilenko Національний авіаційний університет

Keywords:

competitiveness, strategic management, organizational and economic mechanism, management decisions partnership

Abstract

The article discusses the competitiveness management as an integral part of the management of aviation enterprise. Defined the general methodological approach to the study of the mechanism of management of competitiveness aviation company using comparative analysis. Considered the objective nature of the process of adaptation to the formation of goals and develop a framework strategy. To control mechanism competitiveness Aviation Enterprise has been implemented, it is necessary to define specific goals and develop an action plan for its implementation. For the formation and implementation of a competitive aviation management company has the following objectives: to introduce the mechanism of management of competitiveness of the aviation enterprise in a form understandable to all employees; clearly share the responsibility for the implementation of the strategy between the parties; establish a monitoring mechanism to track implementation of the strategy. Management strategies considered competitive aviation enterprise. Management of competitiveness is carried out on the level of aviation companies, aviation companies and groups the state level. On each of them solved a number of problems that need to enhance the competitiveness of the national aviation companies.

Author Biography

V. A. Vasilenko, Національний авіаційний університет

к.е.н., доцент кафедри маркетингу та ресурсозабезпечення

References

Драган О.І. Управління конкурентоспроможністю підприємства: Теоретичні аспекти: Монографія / О.І. Драган – К.: ДАКККіМ, 2006 – 144 с.

Кирчата І.М. Управління конкурентоспроможністю підприємства в глобальному середовищі: монографія / І.М. Кирчата, Г.В. Поясник – Харківський національний автомобільно-дорожній ун-т. – Харків: ХНАДУ, 2009. – 160 с.

Клименко С.М. Управління конкурентоспроможністю підприємства: Навчальний посібник / Клименко С.М., Дуброва О.С., Барабась Д.О., Вакуленко А.В. – К.: КНЕУ, 2006. – 527 с.

Ламбен, Ж.-Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива [Текст]: пер. с фр. / Ж. – Ж. Ламбен – СПб.: Наука, 1996. – 589 c.

Мілевський С.В. Моделі аналізу та управління конкурентоспроможністю промислових підприємств / С.В. Мілевський, О.В. Мілов – Х.: Видавництво ХНЕУ, 2007. – 156 с.

Решетнікова Т.П. Організаційно-економічні методи управління конкурентоспроможністю підприємства: автореф. дис. канд. екон. наук: 08.06.01 / Т.П. Решетнікова. – Донецький нац. ун-т. – Донецьк, 2003. – 16 с.

Тарнавська Н.П. Управління конкурентоспроможністю суб’єктів господарювання на засадах інноваційного розвитку: автореф. дис. д-ра екон. наук: 08.00.03 / Тарнавська Н.П. – Тернопільський нац. Економічний ун-т. – Тернопіль, 2009. – 40 с.

Центр исследований региональной экономики (ЦИРЭ) [Электронный ресурс] / Руководитель ЦИРЭ: доктор физ.-мат. наук, профессор Ю.А. Корчагин. Бюллетень: факторы, влияющие на конкурентоспособность предприятия Швец А.А., Морозов А.Н. – Режим доступу: http://www.lerc.ru/?part=bulletin&art=10&page=37

Porter, M. Competitive Advantage-Creating and Sustaining Superior Performance [Текст] / M. Porter, – The Free Press, 1985 – P. 557.

Issue

Section

Articles