Configurator of innovatively active organization in the conditions of uncertainty
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4.6Keywords:
innovation-active organizations; heterarchy; configurator; coevolution; contingency; uncertainty; reflection; transparencyAbstract
An important component of managing an innovatively active organization in an environment of increasing complexity and uncertainty of the external environment is a holistic perception and understanding of the trajectory of improvements in the basic areas of the organization's activities, ensuring its relevant adaptation to new trends caused by the exacerbation of socio-economic contradictions. The aim of the article is to create a configurator for managing an innovatively active organization in conditions of uncertainty, as a generalized model of a systematic description of the necessary organizational transformations, which are considered in a transdisciplinary context using a wide range of opinions of researchers and practitioners. Highlighting the contradictions that determine the need for organizational transformations is a necessary component of understanding the list of variables that are systemically important in ensuring the quality of innovation management in an active organization under conditions of uncertainty. Most of the traditional management practices of an innovatively active organization are well-established and difficult to eradicate, at their core they have archetypal practices that were appropriate in other conditions. In addition, most of the axiological guidelines of modern management and consumption (unconscious consumption, planned obsolescence, social irresponsibility, indifference to technologies and principles of sustainable development, and others) neutralize the attempts of individual organizations to do business in a new way, as they put them in unequal conditions for doing business with traditional companies. Generalization and systematization of key factors of management of an innovatively active organization in conditions of uncertainty forms the preconditions for future transformations in the main areas: the process of creating innovative values, philosophy, management and personnel. The differences between the past and the future, fixed in the work, allow us to focus further research on the development of scientific and practical justification and ensuring the process of implementing these organizational transformations.
References
Безгин К.С. Управление процессом создания ценности на предприятии: полисубъектность и коллаборация: монография / К.С. Безгин. – Харьков: «НТМТ», 2015. – 288 с.
Гайсельхарт Х. Обучающееся предприятие в XXI веке / Х. Гайсельхарт. – Пер. с нем. Н. В.Маловой. – Калуга : «Духовное наследие», 2004. – 264 с.
Грунвальд А. Техника и общество : западноевропейский опыт исследования социальных последствий научно-технического развития / А. Грунвальд. – М. : Логос, 2011. – 160 с.
Друкер П. Бизнес и инновации / П. Друкер. – Пер. с англ. – М. : «Вильямс», 2007. – 432 c.
Йоханссон Ф. Эффект Медичи : возникновение инноваций на стыке идей, концепций и культур / Ф. Йоханссон. – Пер. с англ. – М : ИД Вильямс, 2008. – 192 с.
Кастельс М. Информационная эпоха : экономика, общество и культура / М. Кастельс. – Пер. с англ. – М. : ГУ ВШЭ, 2000. – 606 с.
Князева Е. Н. Социальная сложность : самоорганизация, тренды, инновации / Е. Н. Князева // Общество : философия, история, культура. – № 1. – 2013. – С. 20-28.
Комаров С. В. От самоорганизации к саморазвитию : смена парадигмы менеджмента / С. В. Комаров, Н. Ю. Бухвалов, К. С. Пустовойт. – Екатеринбург : Ин-т экономики УрО РАН, 2013. – 257 с.
Лепский В. Е. Организация саморазвивающихся инновационных сред / Под ред. В. Е. Лепского – М. : «Когито-Центр», 2012. – 192 с.
Лефевр В. А. Рефлексия / В. А. Лефевр. – М. : Когито-Центр, 2003. – 496 с.
Лидбитер Ч. Мы – думаем : Массовые инновации, не массовое производство / Ч. Лидбитер. – Пер. с англ. А. В. Захаров. – М. : Аквамариновая книга, 2009. – 264 с.
Линц К. Радикальное изменение бизнес-модели: Адаптация и выживание в конкурентной среде / К. Линц, Г. Мюллер-Стивенс, А. Циммерман // Пер. с англ. – М.: Альпина паблишер, 2019. – 410 c.
Петровский В. А. Личность в психологии : парадигма субъектности : монография / В. А. Петровский. – Ростов на Дону : Феникс, 1996. – 505 с.
Пратер Ч. Как создавать инновации / Ч. Пратер, Л. Гандри // Пер. с англ. – М. : Солон-Пресс, 2012. – 96 с.
Прахалад К. К. Пространство бизнес-инноваций : создание ценности совместно с потребителем / К. К. Прахалад, М. С. Кришнан. – Пер. с англ. – М. : Юрайт, 2011. – 258 с.
Рич Дж. Краудфандинг. Справочное руководство по привлечению денежных средств / Дж. Рич. – Пер. с англ. А. Соколов. – М. : И-трейд, 2015. – 410 с.
Роджерс Е. Дифузія інновацій / Е. Роджерс. – Пер. з англ. В. Старк. – К. : ВД «Києво-Могилянська академія», 2009. – 591 с.
Сенге П. Пятая дисциплина. Искусство и практика самообучающейся организации / П. Сенге. – М. : Олимп-Бизнес, 2003. – 408 с.
Старк Д. Гетерархия : неоднозначность активов и организация разнообразия / Экономическая социология. – 2001. – № 2. – С. 115-132.
Степин В.С. Саморазвивающиеся системы и постнеклассическая рациональность / В. С. Степин // Вопросы философии. – 2003. – № 8. – С. 5-17.
Субетто А. И. Сочинения. Ноосферизм : В 13 томах : Квалитативизм : философия и теория качества, квалитология, качество жизни, качество человека и качество образования / А. И. Субетто. – Т. 8. – СПб. – Кострома : КГУ им. Н.А.Некрасова, 2009. – 392 с.
Талеб Н. Черный лебедь. Под знаком непредсказуемости / Н. Талеб. – Пер. с англ. – М. : КоЛибри, 2009. – 528 с.
Туоминен К. Качество управления изменениями / К. Туоминен. – Пер. с англ. – М. : РИА «Стандарты и качество», 2008. – 96 с.
Фелпс Э. Массовое процветание : Как низовые инновации стали источником рабочих мест, новых возможностей и изменений / Э. Фелпс. – Пер. с англ. Д. Кралечкина; науч. ред. перевода А. Смирнов. – М. : Изд-во Института Гайдара; Фонд «Либеральная Миссия», 2015. – 472 с.
Хакен Г. Самоорганизующееся общество / Г. Хакен. // Будущее России в зеркале синергетики. – Пер. с нем. Е. Н. Князевой. – М. : КД «ЛиброКом», 2006. – C. 194-208.
Хаммер М. Реинжиниринг корпорации : манифест революции в бизнесе / М. Хаммер, Дж. Чампи. – Пер. с англ. Ю. Е. Корнилович. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2006. – 287 с.
Хау Дж. Краудсорсинг : Коллективный разум как инструмент развития бизнеса / Дж. Хау. – Пер. с англ. – М. : Альпина Паблишер, 2012. – 288 с.
Чесбро Г. Открытые инновации. Создание прибыльных технологий / Г. Чесбро. Пер. с англ. В.Н. Егорова. М. : Поколение, 2007. - 336 с.
Шемаєва Л. Г. Управління стратегічною взаємодією підприємства з зовнішнім середовищем. Наукове видання / Л. Г. Шемаєва. – Харків : Вид. ХНЕУ, 2007. – 314 с.
Яголковский С. Р. Психология инноваций : подходы, модели, процессы : монография / С. Р. Яголковский. – М. : ИД «Высшей школы экономики», 2011. – 270 с.